• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY Watch Winder

nissehult

Patek
2-Faktor
För den mindre händige så kanske det är enklare att bygga en sån här:
legowinder.jpg

(http://forums.watchuseek.com/f20/need-watchwinder-1594.html)
 

CCB

Cartier
2-Faktor
En gyroskop-winder utfräst i aluminium hade ju varit snyggt. Jag tror metall vore snyggare då du får en helt annan tyngd i rotationen :)
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Ja alu vore coolt. Gillar trät för den mjuka känslan annars, lite Leonardo da Vinci ;)

Vad tror ni själva lederna är gjorda av, pivoterna?
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Screenshottade när alla ringar är i linje, 4 ringar, pivoterna är kl 9,3 och 12,6 var annan respektive. Blir kanske en byggtråd :angel:

Skärmavbild 2016-01-15 kl. 13.43.46.png
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Hafsade ihop en cad-ritning, lägger upp den så jag kan komma ihåg själv också.
Material: Plywood, tjocklek 30mm i botten.
Resten är 20mm plywood.
Yttermått, stora cirkeln 300mm
Bottenplatta 300mm lång, kan vara lite tjockare än resten så den blir stabil
Tjocklek ringar: 10mm
Differens, yttermått mellan ringarna: 40mm (så det blir 10mm "hål" mellan ringarna)
Nån form av remdrift.
Skärmavbild 2016-01-15 kl. 16.03.03.png
Skärmavbild 2016-01-15 kl. 16.03.12.png
Skärmavbild 2016-01-15 kl. 16.03.23.png
Skärmavbild 2016-01-15 kl. 16.03.44.png
Skärmavbild 2016-01-15 kl. 16.04.00.png
 
Nu är jag ju ingen ingenjör men det borde väl verkligen inte vara så svårt att bygga en enklare sån där om man inte ställer alltför höga krav på utseendet.
 

Patrik.B.L

Breitling
Kul idé! Blev ruskigt sugen på att sno ihop en.
En liten microprocessor på det och några knappar så kan man fixa olika program relativt enkelt.
Finns billiga metallringar också men då gäller det att hitta på något bra sätt att fästa axlarna.
https://www.skapamer.se/metallringar-vita

Edit: men det var lite olyckliga mått på ringarna för snygg symmetri och de kunde ju gärna vart tjockare och tyngre. Ska leta vidare. Vill gärna ha i metall, typ mässing.

Gäller att hitta en tyst och bra elmotor också, Gärna en stark som går långsamt eller som går att reglera så man slipper fippla med drevning(iofs passar det ju bra ?/med lite snygga kuggar i klocksammanhang).
Oj, nu spårar jag.. men det vore ju läckert att göra det så mekaniskt som möjligt. Skippa microprocessor och göra ett eller flera program mha fjädrar och vikter. Shit va sugen jag blir, men jag har för lite fritid :/
 
Senast ändrad:

Patrik.B.L

Breitling
Nån som har ett färdigt recept på hur man skulle åstadkomma 1h gång, 3h vila med ren mekanik fast en korkad elmotor som drivning?
Har inte tankeförmågan efter 1v VAB och något glas vin på en fredagkväll :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nån som har ett färdigt recept på hur man skulle åstadkomma 1h gång, 3h vila med ren mekanik fast en korkad elmotor som drivning?
Har inte tankeförmågan efter 1v VAB och något glas vin på en fredagkväll :)
Skall du ha en elmotor så är det väl enklast med en timer? Rent mekaniskt så borde väl våra urmakare ha någon idé - det låter ju som en "komplikation"
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Dra fram skruvdragaren och fäst en träbit på den som du sedan fäster klockan på. Bam en helt egengjord DYI winder med saker du hittar i hemmet ;) :p

PS. Detta är givetvis ett skämt. Den där windern i videon såg riktigt ball ut!
 
Topp