• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY Winder

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Förutom klockor tycker jag teknik i största allmänhet är extremt kul och intressant. Kanske är typisk mans-sak vad vet jag.

finns det lite extra tekniska funktioner som kan inkluderas skall det helt klart göras det.
Har därför tyckt att de winders som finns är lite för "otekniska" och funderat på att bygga en egen.

Någon annan som haft samma fundering eller byggt något liknande?

Jag tänker mig microprocessorer och displayer och möjlighet att ställa in exakt vilken klocktyp som sitter i windern för att få optimal uppdragning.

En winder har ju inte så många olika användarområden, men vad skulle ni välja för funktioner om ni hade möjlighet?
Varför har ni en winder ni som har det?
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Inte så många som verkar ha lika tokiga tankar som jag :)

Jag kommer allt eftersom lägga upp en logg här på hur jag gått tillväga. kan dock komma att bli ett långdraget projekt...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul projekt. Kör så det ryker!

Det finns ju väldigt små remdrivna elmotorer man kan köpa. Kopplar man en sån till en axel och en timer som går på under dagtid, så man slipper höra skiten och sen bygger in allt, så är det ju i princip klart sedan. Rätt meckigt, men doable.

Jag gillar din ide' med projektet, men personligen gillar jag inte winders. Jag ser liksom ingen nytta med de. Att vrida upp klockan efter att den stannat ingår ju liksom i relationsbyggandet med klockan.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Det låter som en avancerad winder du har på gång! :)

Jag hade gärna haft en winder men det känns så dyrt för en så simpel apparat, man kanske skulle tejpa fast klockan på ena fälgen till bilen så är den full-laddad när man har kommit fram till jobb/skola :cool:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
xHenke skrev:
Det låter som en avancerad winder du har på gång! :)

Jag hade gärna haft en winder men det känns så dyrt för en så simpel apparat, man kanske skulle tejpa fast klockan på ena fälgen till bilen så är den full-laddad när man har kommit fram till jobb/skola :cool:

Eller typ sätta klockan på handleden ;)
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
yonsson skrev:
xHenke skrev:
Det låter som en avancerad winder du har på gång! :)

Jag hade gärna haft en winder men det känns så dyrt för en så simpel apparat, man kanske skulle tejpa fast klockan på ena fälgen till bilen så är den full-laddad när man har kommit fram till jobb/skola :cool:

Eller typ sätta klockan på handleden ;)

Alldeles för mainstream, man blir ju garanterat den första i stan med en hjulklocka! :cool:
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Här en cool legowinder som någon mekat ihop :)

90349d1203892303-making-your-own-watch-winder-leggo-winder.jpg


Källa: Okänd
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Lego-windern hade jag inte sett förut. Kul!

Är själv lite osäker på winderns vara eller ej. Men tycker det vore lite nice att kunna ha lite vintage utan quickset som behöver
ställas tex.
Vi får se, kanske går jag lite väl bananas här ;-)
 
Cool ide!
Om du får för dig att göra slag i saken så lägg bilder under byggets gång så man kan följa utvecklingen!
Själv hade jag en ide om winder men efter lita rannsakning av mina elektronik kunskaper så blev det den enkla vägen och köpte en beg modalo!

CAM00885.jpg


MVH
Anders P
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Ja, mina kunskaper är inte grandiosa heller.
Men vi får väl se vart det leder.
Din modalo verkar kanon!
Hade jag inte fått en klocklåda under julen så hade det kanske blivit krig om den ;-)
 

F-L-P

Panerai
Kul projekt!

Har skissat lite på en själv men är inte direkt intresserad av elektronik och det blev lite väl mycket sånt för min smak...

min tanke var att direktkoppla den roterande enheten till en Stepmotor så att man kan pulsstyra rotationen exakt, vill man ha fler är det bara att koppla på fler motorer till samma styrenhet. kanske knöligt men garanterat mest exakt.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Hade tänkt mig något liknande.
Stepmotorer verkar vara den rätta vägen att gå. Slänga in en LCD och ett litet schysst menysystem. Så är saken biff.
Ska se om jag hittar lite spännande komponenter i helgen som man kan beställa...
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Hehe, riktigt gammal tråd detta. Klar blev jag inte, det hela rann ut i sanden...
Har nog lite delar skräpades, kanske värt att kolla igen
 

Starship

Cartier
Om jag byggde en egen winder skulle den ha två fiffiga funktioner. Man skulle mata in vilken klocka och den skulle kolla upp hur mycket och i vilken riktning den skulle dras upp. Sedan skulle man mata in vilka tider den fick köra och då skulle den själv räkna ut hur fort den skulle köra. Sedan skulle den ha en klocka synkad med ntp.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om jag byggde en egen winder skulle den ha två fiffiga funktioner. Man skulle mata in vilken klocka och den skulle kolla upp hur mycket och i vilken riktning den skulle dras upp. Sedan skulle man mata in vilka tider den fick köra och då skulle den själv räkna ut hur fort den skulle köra. Sedan skulle den ha en klocka synkad med ntp.
Man skulle också kunna ha en kamera som tog en stillbild Med jämna mellanrum och twixtade den. Sedan skulle windern stanna några halvtimmar med "krona upp" eller "krona ned" för att kompensera för eventuell tidsavvikelse.
 

Starship

Cartier
Man skulle också kunna ha en kamera som tog en stillbild Med jämna mellanrum och twixtade den. Sedan skulle windern stanna några halvtimmar med "krona upp" eller "krona ned" för att kompensera för eventuell tidsavvikelse.
Nu börjar det likna något! Men det verkar bättre att ha en inbyggd timegrapher. Dagligen kontrolleras gången i 4 eller helst 6 positioner och informationen används av windern för att få klockan att gå så rätt som möjligt. Gärna kombinerat med kamera för att kolla vad klockan visar. Inbyggd webbserver som presenterar statistik och trender.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Nu börjar det likna något! Men det verkar bättre att ha en inbyggd timegrapher. Dagligen kontrolleras gången i 4 eller helst 6 positioner och informationen används av windern för att få klockan att gå så rätt som möjligt. Gärna kombinerat med kamera för att kolla vad klockan visar. Inbyggd webbserver som presenterar statistik och trender.
Verkar inte alls krångligt att få ihop :) bara att köra på!
 

Måberg

Panerai
Tänker att styrservon från radiostyrda bilar borde kunna funka som drivmotorer. Plocka bort den lilla spärren i dem bara så att de kan snurra ett helt varv kontinuerligt :)
 

Måberg

Panerai
Jag gillar idén. Men de servon jag haft till RC har inte varit konstruerade för tyst gång.
Hmm det tänkte jag faktiskt inte på, men plastdrev låter i regel mindre och ett litet servo (finns ju pyttesmå som klarar över ett kilo i dragkraft) borde låta än mindre. Sätter man sen nån form av dämpningsmatta avsedd för tillexempel isolering för billjuds-bygge borde det inte vara nån fara :) Tänker jag i vart fall...
 

aejmil

Breitling
Är också intresserad av att fixa en winder själv. Lägg gärna upp bilder om projektet tar fart, behöver inspiration innan jag vågar börja själv :)
 
Topp