• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DJ 1601 från dtwatches

ozzyozzy

Cartier
Hej!

Har en vän som ska till HK inom ett par dagar och tänkte eventuellt be honom att köpa med sig följande klocka till mig, men vill gärna höra med den samlade vintagerolexexpertisen (bra ord om man lirar alfapet) vad ni tror om den utifrån bilderna?

http://www.dtwatches.com/rolex1601stock2402.htm

Jag verkar inte kunna pinga ngn, men typ Aurum? :pompus:
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
+-20 sek/dygn skulle jag inte kalla "Running good and keep very good time". Tyder snarare på servicebehov. Tycker det ser ut som boetten förlorat rätt mycket metall, stora kratrar kring lugholesen. Vad är priset?
 

ozzyozzy

Cartier
+-20 sek/dygn skulle jag inte kalla "Running good and keep very good time". Tyder snarare på servicebehov. Tycker det ser ut som boetten förlorat rätt mycket metall, stora kratrar kring lugholesen. Vad är priset?

Jag skulle inte ge många kronor för den. Sönderpolerad enligt mig. Inget vidare mellan luggarna heller...

Stort tack för er input, det var just poleringen som kändes tveksam. Service får man räkna med när man köper vintage. Just på Datejusts från 60 & 70-tal är det oftast väldigt polerat känns det som, har ni ngn bra referensbild på en "skarp" boett från denna tid?

Det var just det låga priset som gjorde det värt att dra en koll tänkte jag, men jag betalar hellre mer för ett fint ex.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
vart fan är den sönderpolerad? absolut, hade kunnat ha bättre lug holes men enligt mig är bandhornen inte allt för nerpolerade. trots allt en DJ och inte en SD eller liknande.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Formen på luggarna är enligt mig jättekonstig.

rolex datejust 1601 018.jpg


Tycker du att det ser bra ut?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag har sett betydligt värre exemplar här på forumet. Kan heller inte avgöra om det rätt brandsift eller inte.

Hur som. En bruksklocka i okej skick. Enligt mig alltså.
 
Topp