• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DLC/PVD-behandla boett i Sverige

evki

Guld
2-Faktor
Är det någon här som kan hjälpa till med eller kan rekommendera ett företag att PVD/DLC behandla en klockboett? Materialet är stål och boetten levereras isärplockad (utan urverk och glas). Det handlar om 1 boett men skulle det hänga sig på lönsamheten kan vi diskutera en liten serie på upp till 25 st.
 
Kanske of topic men söker man på Rolex PVD på chrono24 är ju priserna extrema, från ca 70 upp till flera hundra tusen för pvd stålrolex.

Förespråkare har rätt i att processen (DLC) är svår och dyr att genomföra, medan de som är emot menar att man förstör klockan, dess marknadsvärde samt att de flesta AD samt Rolex menar att warranty då är void (om jag förstått saken rätt).

Kan det då vara så att några få (utav alla klockintresserade) ser ett mervärde i pvd och är beredd att betala för detta (iom utbudet som faktiskt finns av pvd-ade klockor).
 
Jag tror flertalet av de som PVD:ar är väl särskilda företag såsom Hunter, Bamford m.fl. Deras andrahandspriser är ju oftast betydligt lägre än vad de såldes för nya, så de kanske inte direkt ska jämföras med vad en vanlig stål kostar utan mer hur mycket de själva tappat i värde sett till nypris. Ungefär som AM-isade klockor, kostar ju rätt mycket att be någon plocka ihop diamanter för att montera, men andrahandsvärdet suger ju rejält.
 
Jag tror flertalet av de som PVD:ar är väl särskilda företag såsom Hunter, Bamford m.fl. Deras andrahandspriser är ju oftast betydligt lägre än vad de såldes för nya, så de kanske inte direkt ska jämföras med vad en vanlig stål kostar utan mer hur mycket de själva tappat i värde sett till nypris. Ungefär som AM-isade klockor, kostar ju rätt mycket att be någon plocka ihop diamanter för att montera, men andrahandsvärdet suger ju rejält.
förstår vad du menar, men merparten av de som ligger på C24 (fn 104 st) verkar inte vara Bamford etc utan klockor som av någon blivit pvd behandlare någonstans.

Jag har själv ägt totalt 3st pvdade Rolex och ingen var Bamford etc utan merparten hade pvd.ats på annat sätt, ex. i Hongkong.
Vet att flera handlare i HK (exempevis London Watch Shop i kowloon) hade en pvd service under en tid, men slutade då det blev olönsamt för dem.
 
förstår vad du menar, men merparten av de som ligger på C24 (fn 104 st) verkar inte vara Bamford etc utan klockor som av någon blivit pvd behandlare någonstans.

Jag har själv ägt totalt 3st pvdade Rolex och ingen var Bamford etc utan merparten hade pvd.ats på annat sätt, ex. i Hongkong.
Vet att flera handlare i HK (exempevis London Watch Shop i kowloon) hade en pvd service under en tid, men slutade då det blev olönsamt för dem.
Vad kostar det att PVD:a? Har inget intresse att göra det men bara nyfiken.
 
Det beror nog på hur bra och var. Fanns företag som gjorde i täby tidigare. Rätt dyr process. Svårt säga exakt men ska de dra igång från scratch med bara en att pvd dlc.a så nog dyrt..
 
Bumpar denna istället för att skapa ny tråd och utökar frågeställningen till: är det någon som provat företagen som nämnts tidigare i tråden?

Jag hittade för övrigt företaget iKote som verkar ha en typ av keramisk ytbehandling som skulle kunna funka. Nån som hört om eller provat deras beläggning?
 
Tillbaka
Topp