• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dom: Försäkringstagare ej visat att klockan försvunnit i kön till nattklubb

Landshark

Cartier
Kortfattad sammanfattning. Försäkringstagaren hade varit ute och rumlat och vaknade utan sin Rolex Day-Date i guld (ref 1803). Han menade att den rimligtvis gått förlorad genom en försäkringsomfattande (plötslig och oförutsedd) händelse; antingen att den stulits från handleden i samband med en krogkö eller att sprinten till armbandet gått av och att han tappat den.

Till skillnad från tingsrätten anser hovrätten att det är försäkringstagaren som har att göra det klart mera sannolikt att en klocka gått förlorad på det sätt han påstår än att så inte är fallet. Försäkringstagaren har själv varit närvarande vid den påstådda förlusten av den försäkrade egendomen. Hovrätten finner att mannen inte har gjort klart mera sannolikt, eller ens mera antagligt, att klockan försvunnit i kön till nattklubben Rose, än att så inte är fallet.

Svea Hovrätts dom den 24 september 2013 i mål T 11383-12
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Graden av berusning gör det inte direkt lättare att hävda att en plötslig oförutsedd händelse skedde.....
 

Archie

Cartier
Så...det intressanta med denna tråden är väl snarare VAD exakt SKA man säga till försäkringsbolaget om man vaknar upp, bakfyll å jävlig utan rolex på armen?....och inte riktigt vet vad som hänt... jag antar att sanningen (just att man vaknat upp bakfull och inte kommer ihåg ett skit).. INTE är att rekommendera =)
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Sprit och klockor hör ihop, det ser man ju på alla GTG:S, så inga dumma tankar nu därute:)

Edit: det som hände är ju naturligtvis trist:(
 

larsen

Breitling
Att hävda sin sak samtidigt som man medger (läste inte domen så vet inte om detta var fallet) att man var under påverkan är sällan en god kombination! Vet detta av egen erfarenhet då jag gjorde nåt dumt hemma för en tid sedan, full som en kastrull. Naturligtvis hävdade jag annat till försäkringsbolaget och fick rätt. Känns spontant som att man inte tänkt över sin redogörelse noga innan...
 

Emil

Cartier
vad kräver försäkringsbolaget för att försäkringen skall täcka förlust/skada?
-det jag menar är kvitto, bild på klockan osv. som bevis för att denna verkligen har funnits.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Söp bort en Iphone i Hamburg (tack Fryken :D lätt värt det) och fick utan knussel öht full ersättning för en ny, minus självrisken såklart.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
vad kräver försäkringsbolaget för att försäkringen skall täcka förlust/skada?
-det jag menar är kvitto, bild på klockan osv. som bevis för att denna verkligen har funnits.
Ja lite klurigt, men utöver det du nämnde tror jag personligen att en trovärdig berättelse väger ganska tungt i sådana fall.
 

carlanton

Audemars
"Klart mer sannolikt" är ändå ett ganska lågt ställt beviskrav. I normalfallet ska ju en omständighet i ett dispositivt tvistemål vara "styrkt". Oftast tillämpas "mer antagligt" när det gäller tvist mellan konsument och försäkringsföretag, men om försäkringstagaren varit närvarande vid olyckan brukar det skärpas till "klart mer sannolikt" (NJA 2006 2. 721), vilket det bevisligen gjort i det här fallet. Har man haft en klocka på sig ska man också kunna förklara hur den har försvunnit, svårare än så är det inte och super man bort saker får man skylla sig själv. Alternativet är ju att försäkringsbolagen måste höja sina premier för att väga upp bedrägerierna.
 

hublot

Omega
Har man varit så full så man inte märker att man tappar sin klocka så får man egentligen skylla sig själv. Sen e det tråkigt att folk som hittar en sak inte lämnar in den. Men men han har iallafall en fin klocka :p
 

Landshark

Cartier
Så...det intressanta med denna tråden är väl snarare VAD exakt SKA man säga till försäkringsbolaget om man vaknar upp, bakfyll å jävlig utan rolex på armen?....och inte riktigt vet vad som hänt... jag antar att sanningen (just att man vaknat upp bakfull och inte kommer ihåg ett skit).. INTE är att rekommendera =)

Exakt min reflektion! (Vilket var anledningen till att jag postade tråden). Således: Har ni klockan försäkrad och vaknar upp utan den, bör ni gnugga geniknölarna innan försäkringsbolaget kopplas in.
 
Topp