• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dome vs Superdome

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hittade en vettig artikel som redogör för de olika plexiglastyperna Tudor/Rolex använder på äldre dykare.

http://www.vintagehour.com/rolex-tropic-crystals-a-comparison-of-superdomes-domes-service-domes/

Frågan är vad som sitter på min Flinga......knapapst ett Superdome..även om det är likt nog!

rFvAZhC.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Intressant. Kan någon svara på hur vattentätheten är på superdome? Jag har hört att den kan bli lidande pga ålder och att de inte sluter helt tätt. Någon som har koll?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Intressant. Kan någon svara på hur vattentätheten är på superdome? Jag har hört att den kan bli lidande pga ålder och att de inte sluter helt tätt. Någon som har koll?

Visst är det så......plexi generellt muggar ihop med åldern.... tidens tand! Mikrosprickor nere vid glasringen är inte helt ovanligt. Min moder skottade Snö i vintras med en mint DJ från 78 hon fått av mig. Ett par dagar senare ringde hon och sa att hon inte längre ser vad klockan är på grund av all imma i klockan. WTF.... hur länge har det varit så frågade jag såklart...... Ett par dagar fick jag till svar! När jag kikade på den så var det stora vattendroppar som simmade runt på tavlan...... marsch iväg på service!! Robs svar.....mikrosprickor....
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Visst är det så......plexi generellt muggar ihop med åldern.... tidens tand! Mikrosprickor nere vid glasringen är inte helt ovanligt. Min moder skottade Snö i vintras med en mint DJ från 78 hon fått av mig. Ett par dagar senare ringde hon och sa att hon inte längre ser vad klockan är på grund av all imma i klockan. WTF.... hur länge har det varit så frågade jag såklart...... Ett par dagar fick jag till svar! När jag kikade på den så var det stora vattendroppar som simmade runt på tavlan...... marsch iväg på service!! Robs svar.....mikrosprickor....

Okej. Så även om det finns ett godkänt trycktest efter service på en Sub med superdome så är det inte att rekommendera att köra med det vid vattenaktivitet?
 

Nero13

Panerai
Återupplivar denna lite någon som vet var man kan få tag på t19 dome glas till gmt 16710?
Tackar på förhand!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Finns säkert ngt som passar på äldre gmts, men inte till saffirmodeller
T38 är ett ganska lågt domat glas som passar 1655, 1675 och 16750. Säkerligen också 6542 men det var ett serviceglas som erbjöds på 70-talet för de som ville slippa bubblan. :)
 

Nero13

Panerai
T38 är ett ganska lågt domat glas som passar 1655, 1675 och 16750. Säkerligen också 6542 men det var ett serviceglas som erbjöds på 70-talet för de som ville slippa bubblan. :)
Okok men vad är det som gör att det inte passar på 16710 är det annan dimension eller?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Topp