• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Donalds tullar ?

Watchie

Diamant
2-Faktor
Döden för made in Switzerland ? Och alla gråisar over there med stora lager garvar hela vägen till banken ?
Den gode Donald brukar iofs ändra sig stup i kvarten …

Gissar på knappast pristryck eller minskad tillgång på nya klockor i Sverige där EU-handeln är opåverkad. Jag tror även som de säger att begagnatmarknaden blir starkare inom EU/Sverige.

Gissar på knappast pristryck eller minskad tillgång på nya klockor i Sverige där EU-handeln är opåverkad. Jag tror även som de säger att begagnatmarknaden blir starkare inom EU/Sverige.
Jo men tvärtom kanske ? Om efterfrågan sjunker i USA och de producerar lika många dinkor, så ska de ju säljas oxå

Jo men tvärtom kanske ? Om efterfrågan sjunker i USA och de producerar lika många dinkor, så ska de ju säljas oxå
Om efterfrågan på schweiziska klockor (inte bara Rolex som drabbas av ev ökade importkostnader kan ju vara bra att komma ihåg) sjunker markant här (USA) så sätter jag min vänstra tumme på att samtliga tillverkare drar ner produktionen jämförbart om inte övriga marknader absorberar dessa.

Finns ingenting värre för en lyxtillverkare än att ha överproduktion och då tvingas till antingen återköp och destruktion av osålda varor eller alternativet rea/utförsäljning.

Frågan som är mer intressant är:
Hur prisokänslig är genomsnittsköparen?
Bryr de sig om att en helt meningslös pryl ingen behöver mer än för sitt eget höga nöjes skull,status,samlande,urmakeriintresse eller vad det nu må vara ökar från säg 12000 till 14400 (Datejust) eller från 44000 till 53000 (Daydate)?

Den lilla grupp köpare som är fattiga är ointressant och kan hänvisas till begagnatmarknaden.
Eventuell prishöjning är ju bara kännbart och kan medföra att man tvingas avstå för dessa personer.
Men hur många Lars från Mjölby som arbetar som maskinoperatör och sparat 2000kr i månaden i drygt sex år till sin 150000kr klocka finns det jmfrt med de som 150000kr är felräkningspengar på lånekortet?

Tillbaka
Topp