• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Don't cry for me Argentina (Omega-relaterat)

easy rider

Brüno
2-Faktor
Luddig trådtitel, men det anspelar på klockans ursprung. Här i vintagedelen får vi dessutom vara lite mer kreativa med trådtitlarna, då Yönssons vidvinkel näppeligen sträcker sig ut hit.

Under en tid har intresset för gammel-Rolex minskat något. Det kan ha att göra med den aldrig avstannande prisökningen, småstrul med gamla avslutade affärer, eller bara insikten att det finns fler märken till betydligt rimligare (eller undervärderade) priser.
Omega har knappast varit obekant för mig, men jag har inte riktigt känt dragningen. SM 300 i den senare boetten är mysig, men inte så att det spelat något på min lyra. Speedy är speedy och NiklasArvids är fenomenalt ball, men de övriga lämnar mig relativt ointresserad, historian till trots. Där tycker jag Heuer med sina 60-talskronografer är roligare och vem vet...
Nåväl, under sensommar/höst i takt med vikande sug efter Rolex, har samtidigt spaningarna på Omega intensifierats. Mycket har att göra med Aurums poster på tidiga Seamasters i den kralliga boetten samt hans trevliga SM 300, 14755.

Att hitta en vettig och fin SM 300 från tidigt/mitten 60-tal är inte helt lätt. Ebay har trålats, chrono24 likaså men resultatet har varit magert. Hittade en på en auktion i England, men de var inte så sugna att svara på frågor och skicket var inte det bästa.
Iom en lägenhetsrenovering avstannade spaningarna för en dryg månad sedan. Efter ett par veckor av målande och slipande så trillar ett sms in från en välkänd forumherre, med enbart en bild på en 14755. Lite frågor, konstateranden och julefridsprutande senare så dök så denna upp:

FullSizeRender.jpg


En Omega Seamaster 300, ref 14755, producerad i Januari 1962 och levererad till Argentina.
Till synes originaltavla och visare, där lumen fallit bort på sina ställen. Insertet är som på många andra borta, men vridringen fungerar.
Cal. 552 som tickar i den är i behov av service, varför klockan igår lämnades in hos Werner på ABC.
Ska bli kul att få tillbaka den och uppdaterar med lite fler bilder då.

IMG_7644.JPG
IMG_7645.JPG
IMG_7652.JPG
1.jpg
 

fc2

Rolex
Kanon trådstart. Finfin men verket ser ut att ha fått lite delar plockade från andra klockor men det är kanske något som servicen ordnar?Tycker man ofta ser denna modell i klart värre skick så tror du gjort ett bra köp. Originalkrona?

Omeganörd till trots har denna modell aldrig tilltalat mig, faktiskt så tilltalar väldigt få Omega-dykare mig med undantag PloProf och Seamaster 1000m.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Ball klocka och snyggt tropic strap . Hur ser dom ut med insertet på plats ? .Inte för att det skulle vara snyggare utan bara undrar .


IMG_5847.JPG

Jag hade inte tackat nej till insert att varva med, tycker de är rätt fräcka med det på. Original är väl nästintill omöjligt att hitta, om inte annat löjligt dyrt. Vet inte om det går att hitta eftermarknads.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Yes, hittat honom också. Blir nog ett mail för att höra om priset, det kan säkert vara avskräckande. Han ska vara duktig dock...
Fixa ett brunt till mig med... Är rätt tveksam till att ha ett men skulle vara kul och höra vad han tar. Undra om man inte skulle skicka ringen till italienaren? Vi får väl se helt enkelt.
 

rogart-63

Patek
Topp