• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Doppresent, klocka?

Doppresent klocka - bra eller dåligt?

  • Bra idé - ge honom en sådan här (som du länkar i tråden)

    Röster: 8 72.7%
  • Dålig idé - ge honom en fickplunta med sitt namn ingraverat (det fick undertecknad av sin gudfar)

    Röster: 0 0.0%
  • Dålig idé - ge honom något annat (kom med förslag i tråden)

    Röster: 3 27.3%

  • Totala väljare
    11

Brogren

Cartier
Nu har min äldsta vän fått en liten pojke och jag som klocknörd tycker såklart att det hade suttit perfekt med en vintageklocka eller någonting i klockväg.
Frågade min mor och far om de ville vara med på presenten men det var tydligen "en dålig idé att ge bort en klocka, vad ska man med en sådan till?"...
Nu kanske vi alla på klocksnack är lite partiska men är det ärligt talat en dålig idé att ge bort en klocka i doppresent? Tråkigt är ju folk som ger babykläder som om en fullmåne har växts ur. Eller någonting till barnvagnen som själva dopbarnet inte kommer ha nytta av.

Vad ska man annars ge i doppresent egentligen? Kom med förslag!
 

jbbs

Omega
Tycker det låter som en bra idé, tycker man ska ge bort saker som finns kvar, inte leksaker och kläder som byts ut innan man vet ordet av det.
 

demondave

Rolex
Inte riktigt doppresentsnivå, men.. En av mina äldsta polare blev farsa för ett tag sedan. Det finns inte på kartan att jag går ut och köper barnkläder, leksaker brukar ramla in i mängder i vilket fall.. En bal blöjor lär vara praktiskt, men ack så tråkigt.

Gick och köpte en flaska skapligt fin wirre till ungen. Som av en händelse en sort som jag vet fadern älskar, så att han kan gå och vara småsugen på den. Om 18 från det datumet strålar vi samman igen, unge, polaren med respektive och jag och tömmer den flaskan. Det var en present som uppskattades, kan återkomma om 17 år och berätta hur den smakade :)
 

babanker

Panerai
Helt rätt! Kommer vara stort affektionsvärde på den gåvan. Det är ju något som är på riktigt och från ditt hjärta, inte någon jävla tavelram som i bästa fall kastas nederst i flyttlådan.

Han kommer fascineras av den och låta den fastna i hans undermedvetna, utan ondo!
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
En klocka är väl aldrig fel;)

Till mina gudbarn (bara varit på dop varit mina gudbarn än) så har jag gett 50 kr/månad i fonder som de sen får när de fyller 18 och får använda pengarna som de vill. Kanske inte den roligaste presenten att få då man inte kan ta på den men hopas de ska ha mer skoj med pengarna efter 18år ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Absolut ingen ful, graverad typ "minnestallrik". Vi säljer mest hängsmycken, lite ruffare till killa och lite sötare till damerna. Säljer mycket "Hälsingesmycken", i och med att vi bor i Hälsingland.

Tycker själv (som sagt) att något som barnet i fråga kan tycka är kul i vuxen ålder är bäst.
Mitt tips är -som i de flesta presentsituationer- något graverat.
En klocka är ju om inte annat en påminnelse om dig också, en present ska spegla givaren.
 
C

China

Guest
Jag tror att en klocka från födelseåret är något som uppskattas med tiden, varför inte kosta på lite extra med en gravyr?

Vad du sedan skall välja är lite knepigare, men för ett par tre tusenlappar och uppåt borde du vara hemma.:)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vår fantastiska handgravör tar 25kr/bokstav, så gravyr behöver inte kosta skjortan. Maskigravyr blir ju ännu billigare och det fixar många. Men, någon som vet, törs man smälla upp en hel klocka i en "fräsgravyrmaskin", eller må man pilla isär den?
 
C

China

Guest
Vår fantastiska handgravör tar 25kr/bokstav, så gravyr behöver inte kosta skjortan. Maskigravyr blir ju ännu billigare och det fixar många. Men, någon som vet, törs man smälla upp en hel klocka i en "fräsgravyrmaskin", eller må man pilla isär den?

Enklast är att gravera bakstycket, men det finns maskiner som klarar t.ex. sidorna på boetten (osagt hur vanligt det är hos guldsmeder etc.).
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
image.jpg


Lätt det bästa du kan köpa! Har själv en grabb.
 

vistor

Omega
En klocka från samma år som de föddes är annars coolt, men en sk birthyearwatch kanske bara är något som en klocknörd upskattar, men jag känner mig iaf ball när jag bär en klocka som är exakt lika gammal(eller ung) som jag..
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Enklast är att gravera bakstycket, men det finns maskiner som klarar t.ex. sidorna på boetten (osagt hur vanligt det är hos guldsmeder etc.).

Tänkte mest på om urverket skulle bli ledset över de vibrationer som lär bli av frässpetsen. Då man (inte jag!) handgraverar så lär det vara liten risk för verket och lika då man (jag ibland) spänner upp något i "ritsgravyrmaskinen".

Den med diamantspets tar nog inte så djupt i stål dock. Ska testa litet i morgon förresten, bild kommer i hemslöjden!
 
C

China

Guest
Tänkte mest på om urverket skulle bli ledset över de vibrationer som lär bli av frässpetsen. Då man (inte jag!) handgraverar så lär det vara liten risk för verket och lika då man (jag ibland) spänner upp något i "ritsgravyrmaskinen".

Den med diamantspets tar nog inte så djupt i stål dock. Ska testa litet i morgon förresten, bild kommer i hemslöjden!

Jo, självklart så är det säkrast att demontera klockan innan en maskingravyr. Bakstycket är mest lättjobbat, och då slipper man att montera ned hela klockan.:)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Vad menar du med "Nu kanske vi alla på klocksnack är lite partiska men..." förstår inte något :rolleyes: Men än klocka från födelseåret (antar att det är i år) är väl en rolig grej. Inte något vintage för vad är vitsen med det? Blir inte något personligt.
Sedan så är det några år innan han kan (och bör) börja använda den så en liten service-fond på det.
 

hannes

Omega
Stämmer in i kören och säger att klocka från födelseåret är en riktigt bra present! Något som upskattas desto äldre hen blir!
 

Brogren

Cartier
Lätt det bästa du kan köpa! Har själv en grabb.

Det är något han kommer få med tiden. Jag är själv en boknörd av rang och kommer överösa honom med böcker från det att han är sju år till att han är fullvuxen.
Det är därför jag vill bryta mönstret och ge honom något personligt. Ärligt talat vet jag inte om mina föräldrar och flickvän borde vara med på min present alls om det visar sig att jag vill ge någonting i klockväg. Jag menar det är ju min böjelse i livet och den saken han kommer kunna komma ihåg mig igenom.

Så då till saken. Vilken klocka passar att köpa ny år 2014 som passar som vardagsklocka och samtidigt "dressklocka" för under 5000:-?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Så då till saken. Vilken klocka passar att köpa ny år 2014 som passar som vardagsklocka och samtidigt "dressklocka" för under 5000:-?

Första klockan jag kom på är en Longines Conquest Heritage. Listar 8800 kr på Nymans, vet inte vad den kostar på Rob E. Du som är en "smooth talker" kanske får ner den till din budget.

Jag skulle köpt den, ur ett estetiskt perspektiv, med den budgeten. Det som tilltalar mig framför allt är index, visarna och bandhornen.

• Dress på svart ödla
• Vardagsklocka på brun struts
• Chic på brun krokodil
• Old school på tunn mesh

Lånad bild:
image.jpg
 

TicTack

Cartier
5000 SEK

Skriv gåvobrev, investera pengarna, t.ex. köp en fond för allt, (i ert namn, för annars blir det krångligt). Med lite tur är det rolexpengar när barnet är stort nog att uppskatta en finare klocka runt 15-års ålder?

Visst lite omständigt... Men bättre än att köpa en halvbra mekanisk klocka idag som kommer att behöva service 1 gång innan barnet kan klockan, och ytterligare en gång innan det är aktuellt att använda en rejäl vuxenklocka.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
En klocka som doppresent är en grym ide! =)

Fick själv en av min gammelfarfar när jag döptes, ett fickur i 14K. Tar fram och tittar på den ibland :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Näe. Inte en klocka som kanske tar mint 15 år innan den uppskattas. Skaffa något mer barn-relaterat typ en dyr designer- eller antik leksak i trä eller metall - som troligen kommer att stå i hyllan ändå. Något som skulle imponera på Peter Pluntky i Antikrundan år 2040. Typ dansk design eller tysk-producerat.
 

TicTack

Cartier
En finara penna med gravyr kan också vara en idé.

Kan se det framför mig, en 5-åring som efter 2 timmar tjat i sträck får händerna på sin dop-montblanc! Spetsen är böjd inom 10 sekunder!

Perfekt studentpresent däremot!

Nej, jag vidhåller att en investering är det bästa. Om föräldrarna inte är så bevandrade i investeringar så gör den i eget namn på din egen ISK/KF. Gör ett fint gåvobrev.
 
Topp