• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag älskar min SUB 300 men fasiken vad kass lumen är... 🤨
PSX_20210802_223521.jpg
Så har jag också känt, men märker nuförtiden att lumen faktiskt är rätt bra. Ligger klockan bredvid sängen så kan jag lätt se tiden under hela natten.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Så har jag också känt, men märker nuförtiden att lumen faktiskt är rätt bra. Ligger klockan bredvid sängen så kan jag lätt se tiden under hela natten.
Jo, men lumen är ju inte till för att synas i ett kolmörkt rum när man vaknar mitt i natten med 100% mörkerseende, den ska även fungera i andra avseenden. Sen är det väl iofs så 99% använder sin klocka men jag tycker ändå att man kan ha ordentlig lume.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jo, men lumen är ju inte till för att synas i ett kolmörkt rum när man vaknar mitt i natten med 100% mörkerseende, den ska även fungera i andra avseenden. Sen är det väl iofs så 99% använder sin klocka men jag tycker ändå att man kan ha ordentlig lume.
Jo så är det, men tycker även att det fungerar riktigt bra i andra situationer också. Problemet är nog mer mängden och storleken på markeringarna. Behöver ju egentligen bara hjälpa till när det är för mörkt för att se visarna :)
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Är nog pga denna kopplingen.
Direktlänk till bakgrund: 👍😀
Vi kanske behöver en Rick Marei tråd ändå…
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såååå jäkla långsökt är det väl ändå inte? 🤔
Jag kanske missuppfattat det hela.
För mig verkar det som:
1: Deras anställda vintage-snubbe slutar på Doxa.
2: Skriver på WUS att han inte vill ha med dem att göra och att han inte skulle köpa deras moderna klockor.
3: Han börjar tillverka ”kopior” på Vintage-Doxa tillverkade i Kina.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag kanske missuppfattat det hela.
För mig verkar det som:
1: Deras anställda vintage-snubbe slutar på Doxa.
2: Skriver på WUS att han inte vill ha med dem att göra och att han inte skulle köpa deras moderna klockor.
3: Han börjar tillverka ”kopior” på Vintage-Doxa tillverkade i Kina.
Njaa, lite missuppfattat men det är rätt stökigt så inte så konstigt. Marei jobbade tillsammans med (var aldrig anställd av) Doxa mellan 2002 och 2019 så inte vintage. Doxa ägdes av Synchron under den tiden som Doxa Army tillverkades och företaget som numera äger Synchron har tillsammans med Marei tagit fram Synchron Military som är en reissue av den modellen.

Det som ju är hårfint är om man man anser att modellen följt med Doxa eller Synchron och för min del känns det 50/50. Dessutom ska det tilläggas att Marei faktiskt ville släppa en ny version av Doxa Army när han samarbetade med Doxa men de tyckte att det var en dålig idé.

Sen är det inte mer Kina i den än andra "Swiss made" för urverken är tillverkade i Schweiz (ETA och Selitta) och boetten är tillverkad i Tyskland. Det är också därför det inte står Swiss made på klockan för boetten gör att mindre än ??? procent är tillverkat där.

Sen vet jag inte vem du menar när du skriver att han på WUS dissar Doxa och skriver att han inte ska köpa deras nya klockor? Är det Flyingdoctor du tänker på så är det inte samma person men Flyingdoctor har däremot skrivit flera böcker på området Doxa.
 
Topp