• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drömklockan?

Eric Fledge

Breitling
Hej kamrater! Jag är en 17årig kille med ett stort intresse för klockor. Har haft intresset sedan några år tillbaka och har med tiden börjat fördjupa mig mer inom klockvärlden och har även börjat grubbla på egna designer. Är väldigt glad och exalterad över att nu kunna dela mitt intresse med er och även ta lärdom genom detta forum jag funnit.

I mitt första inlägg vill jag gärna veta allas drömklocka att äga. Bifoga gärna en bild och ge gärna lite fakta om just din drömklocka!

Mvh,

Eric.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Min realistiska drömklocka:
Tudor Date Day
image.jpg


Min orealistiska drömklocka:
Jaquet Droz Charming Bird
image.jpg
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tjena och välkommen! Också 17 och mitt klockintresse de senaste åren har utvecklats väldigt likt som för dig. :) Skulle jag få välja en så skulle jag förmodligen ta en Milsub 5517, eller en PN Daytona. Eftersom jag bara får välja en blir det nog Daytonan, men det är jämnt!
image.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Välkommen!
Min drömklocka just nu är en Grand Seiko krongraf.
Mycket pengar men så är det ju en dröm också :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Välkommen in i värmen och klockträsket. Det kommer antagligen sluta som för oss flesta här inne. Det första du gör när du vaknar är kolla KS och det sista du gör innan du somnar är att kolla KS :)
Jag har ingen specifik drömklocka men någon av dessa skulle inte vara fel att äga!
 
Kul att du fått intresse!
Mitt förslag till samtliga i tråden är att kanske vara lite utförligare i beskrivningarna samt skriva ut hela namn åt TS! (Minns själv när man inte kunde allt och inte var jätteinsatt, förvirringen var enorm!)

En av mina drömklockor: Patek Philippe Nautilus ref. 5711 i Platina

image.jpg



Utöver denna så är även en liknande klocka som är designad av samma herre med på listan; Audemars Piguet Royal Oak ref. 5402 från sitt lanseringsår 1972.

image.jpg



Listan är för lång att ta med alla, men denna kände jag platsade: Richard Mille RM11 Lotus F1 Team

image.jpg


Tack för mig!
 

Eric Fledge

Breitling
Kul att så många delar med sig! Svårt att bara välja en klocka såklart så dela gärna med er av flera.

Personligen är jag väldigt svag för just den design du bifogade på Audemar's royal oak ref. 5402. Även PP's nautilus är fantastiskt fina. Vet inte mycket om Arnold&Son men tycker att de har väldigt fina verk, som tillexempel deras Time Pyramide. Märker nu att det är väldigt svårt att dela bara EN klocka så som sagt kom gärna med flera, då lär jag mig även mer.
 

Eric Fledge

Breitling
Väldigt fin steffe, tycker likadant! Skulle vara kul att få tag i en Bulova 4420101 royal oak för att få smak på hur det är att bära en liknande design (Bild från Google):)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Patek 5539G. Minutrepeterare och tourbillion i vitguld. Jag behöver bara klättra några tusen steg upp på "disponibla inkomst"-stegen först...
5539G.jpg
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag har ingen tänkt modell som den ultimata drömklockan, men jag vill ha en klocka med en vansinnigt unik historia och proveniens. Ta t.ex. Ernest Hemingway som ska ha varit en Rolex-fantast, och att få äga en Oyster Perpetual, som han ägt och använt vore en ultimat drömklocka för mig. Tänk er svaret man kan ge om någon frågar vad man bär för klocka. Lite coolare än en klocka som köps ny väldigt dyr och exklusiv, tycker jag utan att på något sätt nervärdera en AP Royal Oak 15400 för det, som vore en drömklocka för att den är så enkel och vacker.
Hemingway jämförde Rolex med det mänskliga hjärtat: "it's just a muscle. Only it is the main muscle. It works as perfectly as a Rolex Oyster Perpetual. The trouble is you cannot send it to the Rolex representative when it goes wrong..." Det kanske säger allt?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag har ingen tänkt modell som den ultimata drömklockan, men jag vill ha en klocka med en vansinnigt unik historia och proveniens. Ta t.ex. Ernest Hemingway som ska ha varit en Rolex-fantast, och att få äga en Oyster Perpetual, som han ägt och använt vore en ultimat drömklocka för mig. Tänk er svaret man kan ge om någon frågar vad man bär för klocka. Lite coolare än en klocka som köps ny väldigt dyr och exklusiv, tycker jag utan att på något sätt nervärdera en AP Royal Oak 15400 för det, som vore en drömklocka för att den är så enkel och vacker.
Hemingway jämförde Rolex med det mänskliga hjärtat: "it's just a muscle. Only it is the main muscle. It works as perfectly as a Rolex Oyster Perpetual. The trouble is you cannot send it to the Rolex representative when it goes wrong..." Det kanske säger allt?
Du kan också försöka få fatt på Winston Churchills Datejust ;)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Välkommen!
Min drömklocka just nu är en Grand Seiko krongraf.
Mycket pengar men så är det ju en dröm också :)
Citerar mig själv här och tar med lite fakta från www.grand-seiko.com
Grand Seiko sbgc013

REF. SBGC013
Driving system Spring Drive
Caliber No. 9R96
Case High-intensity titanium and ceramic
Glass High definition dual-curved sapphire crystal
Coating Anti-reflection coating on inner surface
Lumibright -
Accuracy ±10 seconds per month
Water resistance 10 bar
Magnetic resistance 4800 A/m (60 gauss)
Weight 126.0 g
Case size Diameter 43.5mm Thickness 16.1mm
Remarks ・Screw down crown
・Screw back
・See-through back
・Serial number engraved on the case back
・Anti-metal allergy
・tachymeter
・Dual time function with 24-hour display
・Stop watch
・Power reserve display function
・Quick correction function of time difference adjusting to a calender
・Power reserve: Over 72 hours
 
Som för många andra så är även Patek Philippe Nautilus ref. 5711 min drömklocka. En vacker dag ska jag ha en på min vänstra arm.
 
Jag har ingen tänkt modell som den ultimata drömklockan, men jag vill ha en klocka med en vansinnigt unik historia och proveniens. Ta t.ex. Ernest Hemingway som ska ha varit en Rolex-fantast, och att få äga en Oyster Perpetual, som han ägt och använt vore en ultimat drömklocka för mig. Tänk er svaret man kan ge om någon frågar vad man bär för klocka. Lite coolare än en klocka som köps ny väldigt dyr och exklusiv, tycker jag utan att på något sätt nervärdera en AP Royal Oak 15400 för det, som vore en drömklocka för att den är så enkel och vacker.
Hemingway jämförde Rolex med det mänskliga hjärtat: "it's just a muscle. Only it is the main muscle. It works as perfectly as a Rolex Oyster Perpetual. The trouble is you cannot send it to the Rolex representative when it goes wrong..." Det kanske säger allt?
JFKs Omega, vackert sliten liten tank, såldes på auktion för 350.000 USD! Där har vi en drömklocka! :cigar:
 
Topp