• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dra upp en Seiko automatisk

Okej hur får jag igång den? Skakar den och då går den några sekunder bara ?
Automatisk väl? Jag brukar försiktig dra upp den 4-5 vrid... skaka försiktigt och sen brukar de gå. Sen bär jag dom. På handleden alltså. Inte i famnen. Beroende på gångreserven så stannar dom tillslut efter en viss tid. Men över natten ska dom klara sig utan rörelseenergi.
Jag kanske har fel men så gör jag iaf :)
 

Bergo

Breitling
2-Faktor
Lägger upp en bild, ska det se ut såhär , är som en tråd ovanför guldringen??
 

Bilagor

  • IMG_7567.PNG
    IMG_7567.PNG
    215.8 KB · Visningar: 191

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En modern automatisk seiko som mår bra går i princip alltid igång när du plockar upp den från bordet (undantaget de med lång gångreserv). 6309 kan behöva lite skak för att gå igång, i typ 5 SEKUNDER, därefter klarar den sig bra av handledens rörelser. Räcker inte det så är något knas.

@Johanssons Kakel
Gissa inte när folk har problem, kan bli knas då. :)
 
En modern automatisk seiko som mår bra går i princip alltid igång när du plockar upp den från bordet (undantaget de med lång gångreserv). 6309 kan behöva lite skak för att gå igång, i typ 5 SEKUNDER, därefter klarar den sig bra av handledens rörelser. Räcker inte det så är något knas.

@Johanssons Kakel
Gissa inte när folk har problem, kan bli knas då. :)
Konstigt att ingen har kommenterat bilden på urverket. Kan ju bli knasigt om folk ber han skaka på klockan när det ser ut som 15 vildsvin har galloperat över urverket, tuggat upp det och skitit ut det. Nä man ska med försiktig hand gunga igång verket till musik av Vivaldi. Jag tror man behöver en fet bilmaskin och silvertejp. Sen gå man lös. Tror inte det hjälper. Urverket är dött. Så lite skruvade på kronan kan inte vara så farligt. Man förstör inte ett verk genom att skruva pytte pytte lite för att sen skaka. Alltså då är det en onödig handling. Man slår ihjäl 4.78 sek av sitt liv. Ännu onödigare är det från min sida att kommentera detta då jag vet att jag har fel. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Okej balansspiralen ser inte bra ut, är det värt att byta?
Men har den som sagt varit så här hela tiden du haft den? Om du köpt den sån som servad har du blivit rejält uppskojad. Om den blivit så medan du haft den kanske du "skakat" den för mycket mycket ;) Nä, det ska de väl tåla i regel de flesta. Men "vicka" skulle jag säga istället. Det finns automatur som har ovanligt tung rotor och klen axel som vill bli skadade förr eller senare av våldsammare dunsar. Lemania 50-60-tal exempelvis är kända för det. De har å andra sidan överslagsskydd med en pinne över balansfjädern så i alla fall den ska hålla sig på plats. Med det vill jag ha sagt att "skaka" kan vara lite missvisande om man inte har kläm på det för våldsamma ryckningar och knyckningar behövs inte och är inte riskfria på alla klockor. Mer våld än att få rotorn att röra sig är onödigt och den ska gå lätt.
 
Topp