• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dra upp fjädern hela tiden eller låta den vila?

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Finns det fördelar med att låta power reserven så att säga gå ut, istället för att ständigt dra upp fjädern? Tänker främst på manuella urverk.

Min Speedy med 1861 går i princip på sekunden och varken tappar något eller snabbar sig om jag skruvar lite på kronan under dagen så att den bara är ett par varv från att vara fullt uppskruvad. Om jag däremot låter den gå typ 12 timmar så tappar den mellan 5-10 SEK per dygn. Det känns på något sätt som att jag borde låta den dö ibland för att inte fjädern ska bli utmattad.

Hajar ju att automatiska rackare aldrig får vila om den får 100% handledstid, men den kanske är på något sätt mer anpassad för att hela tiden dras upp lite?
 
Använder du den hela tiden så ser jag ingen anledning att inte skruva upp den hela tiden.
Men om klockan har en reserv på 12 timmar så är det ju öödigt att hålla på en gång i timmen.. En gång på morognen och en gång på kvällen räcker ju gott.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
På mina manuella sitter jag och drar upp fjädern hela tiden, det är mer som ett tics.

Men när jag pratat med urmakare säger de att det inte spelar någon roll (annat än för gångavvikelsen då klockan kan vara justerad för att inte gå på fullt uppdrag hela tiden). Man behöver inte heller vara rädd för att dra den i botten (som vissa här är rädda för), bara man inte våldar förbi stoppet.

Men med mitt tvångsmässiga uppdragande kommer jag väl en dag sitta med kronan lös i handen på jobbet någon dag. :p
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
På mina manuella sitter jag och drar upp fjädern hela tiden, det är mer som ett tics.

Men när jag pratat med urmakare säger de att det inte spelar någon roll (annat än för gångavvikelsen då klockan kan vara justerad för att inte gå på fullt uppdrag hela tiden). Man behöver inte heller vara rädd för att dra den i botten (som vissa här är rädda för), bara man inte våldar förbi stoppet.

Men med mitt tvångsmässiga uppdragande kommer jag väl en dag sitta med kronan lös i handen på jobbet någon dag. :p
Det är snarare tics än något annat att jag sitter och drar upp den konstant för mig också. Har dock då märkt den trevliga effekten att den håller tiden som en Quartz :)
 

toecloth

Omega
2-Faktor
På mina manuella sitter jag och drar upp fjädern hela tiden, det är mer som ett tics.

Men när jag pratat med urmakare säger de att det inte spelar någon roll (annat än för gångavvikelsen då klockan kan vara justerad för att inte gå på fullt uppdrag hela tiden). Man behöver inte heller vara rädd för att dra den i botten (som vissa här är rädda för), bara man inte våldar förbi stoppet.

Men med mitt tvångsmässiga uppdragande kommer jag väl en dag sitta med kronan lös i handen på jobbet någon dag. :p

Är det inte balansen som avgör hur bra klockan håller tiden?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är det inte balansen som avgör hur bra klockan håller tiden?
Inte bara.

En helt eller delvis spänd fjäder ger mer eller mindre energi till balansen vilket då påverkar amplituden på svängningen. Rent teoretiskt i ett friktionsfritt system så skall våglängden (frekvensen) vara oförändrad med den förändrade amplituden. I praktiken får du vissa variationer i våglängd beroende på amplitud eftersom systemet inte är perfekt (ej friktionsfritt).

Några platser där du har friktion:
Överföring mellan gaffel och balanshjul.
Överföring mellan gaffel och ankarhjul.
Samtliga axlar i klockan
Friktion i materialet i balansfjädern

Etc
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Om du låter den gå 24 timmar, samma 5-10sek tapp? Hur länge går den på fullt uppdrag ? 1861 är specat 48 timmar gångreserv får jag fram.
 

mega

Rolex
Låter som det är dags för service. Jag drar upp min (nyare) speedy pro på morgonen och den håller tiden mycket bra. Och som nämnt ovan så är ju PR 48 timmar.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Gångtiden är det inget fel på, den är mer än 48 timmar. Däremot så blir gångavvikelsen större ju längre den går utan att skruvas upp.

Om jag håller den uppskruvad under dagen och skruvar upp den det sista jag gör innan sångdags och när jag går upp igen, så är gångavvikelsen i princip noll.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Gångtiden är det inget fel på, den är mer än 48 timmar. Däremot så blir gångavvikelsen större ju längre den går utan att skruvas upp.

Om jag håller den uppskruvad under dagen och skruvar upp den det sista jag gör innan sångdags och när jag går upp igen, så är gångavvikelsen i princip noll.
Hur gammal är den?
Låter onekligen som om den skulle behöva ruckning/service :)
 

Guden

Cartier
Om du låter den gå 24 timmar, samma 5-10sek tapp? Hur länge går den på fullt uppdrag ? 1861 är specat 48 timmar gångreserv får jag fram.

Låter som det är dags för service. Jag drar upp min (nyare) speedy pro på morgonen och den håller tiden mycket bra. Och som nämnt ovan så är ju PR 48 timmar.

Hur gammal är den?
Låter onekligen som om den skulle behöva ruckning/service :)

Min speedy från dec -15 har vid ett enda tillfälle varit igång mer än 40 tim. Får dra upp den till max varje kväll. Har dessutom alltid varit stabila -5sek/dygn.
Var förbi eriksson ur och de sa att allt är som det ska, behöver inte oroa mig.

Har vant mig vid att klockan inte är pålitlig när der gäller att time'a bussen på minuten. Lite störande men men.. Den har ju en själ iaf.. :rolleyes:
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Min speedy från dec -15 har vid ett enda tillfälle varit igång mer än 40 tim. Får dra upp den till max varje kväll. Har dessutom alltid varit stabila -5sek/dygn.
Var förbi eriksson ur och de sa att allt är som det ska, behöver inte oroa mig.

Har vant mig vid att klockan inte är pålitlig när der gäller att time'a bussen på minuten. Lite störande men men.. Den har ju en själ iaf.. :rolleyes:
-5sek dygn är ju inte hela världen :)
TS beskriver ju att han i princip ständigt måste dra upp klockan fullt för att den inte ska tappa 10-15 sekunder.
Att dra upp klockan 1 gång per dygn skall räcka gott och väl, det gör jag med min speedy :)

vid -10-15sek så kanske man bör låta en uris titta på den, kanske enkelt går att justera den till en jämnare gång.
 
Topp