• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dreffa Silverknight

Gummo

Joker
2-Faktor
Dreffa Silverknight

För ett par veckor sedan dök det upp en suddig bild och en bristfällig beskrivning på franska av en 60-tals kronograf på eBay. Trots köpstopp (som ständigt hävs pga olika diffusa anledningar) så laddade jag bössan med ett bud. Ariste hejade på mig och stöttade mig moraliskt! Efter lite googlande såg jag att det var en Dreffa Silverknight jag budat på. Silverknight! Ett grymt namn som gav mig gåshud på underarmarna och som jag lätt hade kunnat välja som mitt artistnamn när jag stod och headbangade framför spegeln till Venom som trettonåring. Jag vann auktionen och väntade rastlös som en pundare i gathörn på trackingnumber och på att franska posten skulle leverera.

I fredags skulle jag till Paris och blev lätt desperat när jag fattat att klockan vart hemma och vänt vid min dörr precis när jag vart tvungen att dra iväg. Jag på väg till Paris och klockan som jag väntat på från Frankrike i tre veckor låg i ett obehagligt postutlämningställe. Jävla tjuvsamhälle!

Idag fick jag äntligen vantarna på den! Min alldeles egen Dreffa Silverknight :) Vad gäller Dreffa har jag inte hittat mycket annat än att de startades 1874 i Geneve av Armand Dreyfus och låg på Rue le stand, 30.

image.jpg
image.jpg
image.jpg


Själva klockan delar boett, verk och utseende på tavlan, förutom loggan, med Olech & Wajs Silverknight.
image.jpg

image.jpg


Olech och Wajs startade 1950 och gjorde rostfria armband till klockor men 1956 startade de tillverkning av håriga sportur som de sålde via postorder i tidningar som var populära hos militärer, piloter, dykare och sportsmän. De finns fortfarande och drivs av grundaren Albert Wajs.

http://www.chronotime.ch/

Någon sportig typ med god smak har 1966 bestämt sig för och ringat in Silverknighten i den här borschyren till det överkomliga priset av 30usd. 1970 hade den gått upp till 70usd såg jag i en annan katalog men hittar inte bilden nu så ni får tro mig eller googla själva.
image.jpg


Den har fortsatt att öka en del i pris sen dess enligt den här annonsen, (förvisso osåld och relistad ett par gånger);

http://www.ebay.co.uk/itm/Ollech-Wa...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item4182eecae5

Min Dreffa har till och med baklocket märkt med Ollech & Wajs så förmodligen så gjorde de klockan och Dreffa tryckte dit tavlan.
image.jpg

Verket är ett Valjoux 7730 som i sin tur i praktiken är identiskt med Venus 188.
image.jpg

Tyvärr så är tavlan på min lite skadad men verket ser fint ut, liksom boetten, så den får stanna.

image.jpg

Ett anständigt Beads of Rice ska införskaffas så den återfår samma utseende som när den såldes, tillsvidare på nato.

Tack för titten och tack för ett fint forum!
 

Solvik

Panerai
Dreffa Silverknight

För ett par veckor sedan dök det upp en suddig bild och en bristfällig beskrivning på franska av en 60-tals kronograf på eBay. Trots köpstopp (som ständigt hävs pga olika diffusa anledningar) så laddade jag bössan med ett bud. Ariste hejade på mig och stöttade mig moraliskt! Efter lite googlande såg jag att det var en Dreffa Silverknight jag budat på. Silverknight! Ett grymt namn som gav mig gåshud på underarmarna och som jag lätt hade kunnat välja som mitt artistnamn när jag stod och headbangade framför spegeln till Venom som trettonåring. Jag vann auktionen och väntade rastlös som en pundare i gathörn på trackingnumber och på att franska posten skulle leverera.

I fredags skulle jag till Paris och blev lätt desperat när jag fattat att klockan vart hemma och vänt vid min dörr precis när jag vart tvungen att dra iväg. Jag på väg till Paris och klockan som jag väntat på från Frankrike i tre veckor låg i ett obehagligt postutlämningställe. Jävla tjuvsamhälle!

Idag fick jag äntligen vantarna på den! Min alldeles egen Dreffa Silverknight :) Vad gäller Dreffa har jag inte hittat mycket annat än att de startades 1874 i Geneve av Armand Dreyfus och låg på Rue le stand, 30.

image.jpg
image.jpg
image.jpg


Själva klockan delar boett, verk och utseende på tavlan, förutom loggan, med Olech & Wajs Silverknight.
image.jpg

image.jpg


Olech och Wajs startade 1950 och gjorde rostfria armband till klockor men 1956 startade de tillverkning av håriga sportur som de sålde via postorder i tidningar som var populära hos militärer, piloter, dykare och sportsmän. De finns fortfarande och drivs av grundaren Albert Wajs.

http://www.chronotime.ch/

Någon sportig typ med god smak har 1966 bestämt sig för och ringat in Silverknighten i den här borschyren till det överkomliga priset av 30usd. 1970 hade den gått upp till 70usd såg jag i en annan katalog men hittar inte bilden nu så ni får tro mig eller googla själva.
image.jpg


Den har fortsatt att öka en del i pris sen dess enligt den här annonsen, (förvisso osåld och relistad ett par gånger);

http://www.ebay.co.uk/itm/Ollech-Wa...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item4182eecae5

Min Dreffa har till och med baklocket märkt med Ollech & Wajs så förmodligen så gjorde de klockan och Dreffa tryckte dit tavlan.
image.jpg

Verket är ett Valjoux 7730 som i sin tur i praktiken är identiskt med Venus 188.
image.jpg

Tyvärr så är tavlan på min lite skadad men verket ser fint ut, liksom boetten, så den får stanna.

image.jpg

Ett anständigt Beads of Rice ska införskaffas så den återfår samma utseende som när den såldes, tillsvidare på nato.

Tack för titten och tack för ett fint forum!

Grym!
 

KMS

Rolex
Vilken vinnare! Visste du att det var en förklädd O&W innan?
Mycket du kan räkna ut med den tavlan å vridringen!
Jäkligt läcker!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Vilken vinnare! Visste du att det var en förklädd O&W innan?
Mycket du kan räkna ut med den tavlan å vridringen!
Jäkligt läcker!
Tack! Jag såg att O&W i baklocket på en av bilderna men man vet ju aldrig. Sen när jag hittade bilder på O&W Silverknight såg jag att det var samma klocka och höjde budet något :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Såhär ska en paketöppning se ut! :) tycker det ramlar in lite mer och mer välskrivna texter från folk, tackar gummo och övriga för det!

Grym klocka!
 

Maro

Audemars
Super Gummo! Den där är riktigt härlig..
Fina bilder fina annonser och skön läsning som vanligt! Tackar!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till en riktigt cool dinka, definitivt värd lite frustration och magsår, och tack för härlig paketöppning!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Helsikes nice!
Hur stor?

Bangade till In league with satan och Witching hour? Tyngsta. :)
 

Solvik

Panerai
Den där bara växer alltså.. Riktigt riktigt läcker! Bezelen!
Jag börjar känna mig alltmer frustrerad här, det levereras till höger och vänster och jag kan inte landa någonting..

På sin plats att du säljer Yeman till mig nu
Vill inte kapa tråden men fick inspiration att leta upp denna iaf..
image.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Helsikes nice!
Hur stor?

Bangade till In league with satan och Witching hour? Tyngsta. :)

Tack å skönt att nån äntligen droppar Venomlåtar, utan dem hade vi inte haft nån Black Metal :) Sons of satan, var nog den som snurra mest.
Klockan är typ 38mm men bezelen sticker ut 1mm och den är rätt tjock.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Tack å skönt att nån äntligen droppar Venomlåtar, utan dem hade vi inte haft nån Black Metal :) Sons of satan, var nog den som snurra mest.
Klockan är typ 38mm men bezelen sticker ut 1mm och den är rätt tjock.
Fick ett inspelat band med två Venomskivor på av en kompis. En skiva per sida. Knarrigt, svajigt och underbart. Bra skit.

Så pass stor? Ljuvlig. Bezelen gör mycket för klockan överlag! Väl funnet! :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Den där bara växer alltså.. Riktigt riktigt läcker! Bezelen!
Jag börjar känna mig alltmer frustrerad här, det levereras till höger och vänster och jag kan inte landa någonting..

På sin plats att du säljer Yeman till mig nu
Vill inte kapa tråden men fick inspiration att leta upp denna iaf..

Tack! Hang in there och njut av dina, snart får du napp. Den O&Wn är riktigt fin! Yeman stannar, den är verksbroder med denna och passar fint i min lilla låda. Skulle jag nån gång ångra mig får du ett PM med det extrema överpris jag släpper den för ;)
image.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Congrats, Gummo! Det där blev ju hur fint som helst, riktigt hård look på den klockan och kul med all dokumentation kring modellen - en mycket givande paketöppning! ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den där bara växer alltså.. Riktigt riktigt läcker! Bezelen!
Jag börjar känna mig alltmer frustrerad här, det levereras till höger och vänster och jag kan inte landa någonting..

På sin plats att du säljer Yeman till mig nu
Vill inte kapa tråden men fick inspiration att leta upp denna iaf..
image.jpg

Är det där en O&W?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, en sån enklare "flygarstoppklocka" (hittar inte på rätt benämning..) Aldrig öppnat men ett enkelt verk och högljudd som få..

Frågar då det finns en hel del fakes med det där superenkla verket. Tycker även O&W-loggan ser ljusare ut än resten av tavlan? Förekommer denna modellen i något pressmaterial? Är intresserad för framtida analyser.
 

Solvik

Panerai
Frågar då det finns en hel del fakes med det där superenkla verket. Tycker även O&W-loggan ser ljusare ut än resten av tavlan? Förekommer denna modellen i något pressmaterial? Är intresserad för framtida analyser.

Hm, du kan ha rätt i att den är fake faktisk.
Färgen i loggan upplevs "friskare" och jag försöker vinkla tavlan så jag kan se trycket och det är möjligt att loggan utmärker sig, men svårbedömt. Då den inte direkt "andas kvalité" har jag vare sig använt eller studerat den närmare mer än att jag plockade fram den nu med koppling till tråden.

Hojta om du behöver fler bilder av f#%#%nskapet..
 
Topp