• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dress watch med budget på max 20 000

Vilken är bäst


  • Totala väljare
    29

Felix.klocka

Breitling
Hej jag är på jakt efter en riktigt schysst klocka har fastnat för dress watches då dom enligt mig är otroligt ”clean”. Har kollat på IWC Portofino med svart urtavla, Tag Heuer carrera 5, Seiko sarb033 och även omega aqua terra som ett litet wildcard. Har ni några bättre alternativ eller som ni tycker ser bättre ut?
Edit: tanken är att jag ska ha klockan varje dag och det inget måste att den ska vara klassad som dress klocka det är bara att jag gillar den typen.
 

Bilagor

  • FBD61620-276D-4A13-A9E2-FF3E9DFB36FB.jpeg
    FBD61620-276D-4A13-A9E2-FF3E9DFB36FB.jpeg
    95.3 KB · Visningar: 32
  • E24D265F-D7BA-43ED-9337-B4999A117F8D.jpeg
    E24D265F-D7BA-43ED-9337-B4999A117F8D.jpeg
    78.6 KB · Visningar: 33
  • 37133563-AB12-4186-BBE2-2136ADBC18D4.jpeg
    37133563-AB12-4186-BBE2-2136ADBC18D4.jpeg
    329.3 KB · Visningar: 34
  • D315C67C-0D23-43A2-AD2D-46DCFB766C37.jpeg
    D315C67C-0D23-43A2-AD2D-46DCFB766C37.jpeg
    325.6 KB · Visningar: 35
  • 784B1B6E-542E-490B-8C86-C7AD82A14E9C.jpeg
    784B1B6E-542E-490B-8C86-C7AD82A14E9C.jpeg
    52.5 KB · Visningar: 34
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
För mig är det bara Portofinon som gränsar till en dress watch av de där och det är tveklöst den jag också hade valt bland dem.
 

Anarch

Cartier
2-Faktor
Om jag själv letat efter en dressklocka till budgetpris (och en clean svart urtavla) hade jag nog först kollat på Frederique Constant, men sedan fastnat för Bauhausperfektionisten Max Bills originaldesign för Junghans.

C2928889-A3C2-48E7-8B3E-91118C3E0250.jpeg
E9849CA0-9D09-4983-9671-1A553D5ACBB9.jpeg
33AFA1F6-8DD8-4FCF-9BD8-E595A41A0715.jpeg
 

Felix.klocka

Breitling
Grymt, tack så mycket hittills. Relativt ny på klockor så ni öppnar många nya dörrar, kan också till lägga att jag har ganska liten handled så tror 40mm är det absolut största som kan funka.
 

Rulle

Audemars
haha ja asså enda dressarna du visa är ju dom från icw!
dom andra är ju mer "dressiga sportklockor"
och ärligttalat så är dressade sportklockor bland de bästa man kan ha föpr dom passar lika bra överallt

men ska du ha en riktigt fräck och bra dressare så hade jag köpt en nomos Tangente i deras klassiska 35mm version!
där får du en dressklocka med inhouse för en bra peng!
kan hittas hos gråisar på chrono24 för runt 12
 

Rulle

Audemars
Grymt, tack så mycket hittills. Relativt ny på klockor så ni öppnar många nya dörrar, kan också till lägga att jag har ganska liten handled så tror 40mm är det absolut största som kan funka.
40mm när i snackar klassiska dressare med knapp glasring(bezel) blir väldigt mycket tavla och ser oftast väldigt stora ut!

hur stora handleder har du?
en dressare ska vara litet och vackert
inte stort och flashy
 
  • Like
Reactions: PNM

Jagarbosse

Breitling
Grand seiko quartz
Seiko pressage(vet ej om dem finns med safirglas, men väldigt stiliga klockor till ett mycket rimligt pris)
 

Rulle

Audemars
Helgrymma klockor. Old school Rolex/Tudor charm men tillverkas fortfarande nya för den asiatiska marknaden. Går att hitta även här men inte hos AD:s.

Fantastiska klockor, övervägde en sådan när jag skulle köpa min Tudor i fjol men det blir Glamour:en istället. Båda är grymma.
hört nåt om att dom bara säljs nya hos ad i HK sen om de stämmer eller ej vettifan
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
I den prisklassen och dressad så tycker jag Nomos Orion tar dom fyra första platserna. Sedan kommer Nomos Orion på femte. Anrik spännande tillverkar, inhouse verk (nåja men ganska), fin finish.
384-387-orion-38-3d-front_1.jpg
Nomos-Orion-38-11.jpg
 

Felix.klocka

Breitling
haha ja asså enda dressarna du visa är ju dom från icw!
dom andra är ju mer "dressiga sportklockor"
och ärligttalat så är dressade sportklockor bland de bästa man kan ha föpr dom passar lika bra överallt

men ska du ha en riktigt fräck och bra dressare så hade jag köpt en nomos Tangente i deras klassiska 35mm version!
där får du en dressklocka med inhouse för en bra peng!
kan hittas hos gråisar på chrono24 för runt 12

Är typ de jag är ute efter en klocka jag kan ha till det mesta. Grejen med dress klockor var bara att jag gillade deras typ snarare än dykarklockor
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Av dom du listar så hade jag valt aqua terra, på läder strap!

edit: svart aqua terra, med svart läder
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Nomos är fina. Tänk dock på water resistance samt att elektronik kan ställa till det beroende på ens livsstil. Skulle nog definiera klockan som en perfekt andra klocka som är dressig då man har en som är lite mer hållbar. Typ klockor i form av tre nedanstående. Gråhandelspriset är intressant och servicen ganska billig den dagen den kommer.

AT blir väl svårt för 20k. Får ta på dig förhandslingsbrallorna i sånt fall. Tycker personligen Omega är lite för sportiga och försöker vara lite för mycket i tiden för min del.

Tudorn ser amazing ut. Flygit helt under min radar. Verkar knepig att få tag i Europa dock. Storleken är perfekt och får man 5-års garanti samt deras moddade ETA så är det onekligen ett bra köp.

33:an kommer bli en klassiker i segmentet som många även med dyrare klockor i sina lådor komma ha kvar. Verkligen definitionen av clean. Kan vara lite vad du vill beroende på om du har en alligator eller en perlon. Finns hur mycket somhelst på youtube om den.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Nomos är fina. Tänk dock på water resistance samt att elektronik kan ställa till det beroende på ens livsstil. Skulle nog definiera klockan som en perfekt andra klocka som är dressig då man har en som är lite mer hållbar. Typ klockor i form av tre nedanstående. Gråhandelspriset är intressant och servicen ganska billig den dagen den kommer.

AT blir väl svårt för 20k. Får ta på dig förhandslingsbrallorna i sånt fall. Tycker personligen Omega är lite för sportiga och försöker vara lite för mycket i tiden för min del.

Tudorn ser amazing ut. Flygit helt under min radar. Verkar knepig att få tag i Europa dock. Storleken är perfekt och får man 5-års garanti samt deras moddade ETA så är det onekligen ett bra köp.

33:an kommer bli en klassiker i segmentet som många även med dyrare klockor i sina lådor komma ha kvar. Verkligen definitionen av clean. Kan vara lite vad du vill beroende på om du har en alligator eller en perlon. Finns hur mycket somhelst på youtube om den.
Elektronik borde inte bli något Nomos problem:). Däremot WR o kanske allmän känslighet. Tror TS snarare efterfrågar en stålsport/GADA klocka låter det som. O då får väl Sinn 556 i någon variant bli ett av de givna svaren i prisklassen.
 
Topp