• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dressad militärklocka

MCDOO

Basic
Jag är ny både här på KS och som samlare egentligen. Även om jag alltid haft ett gäng klockor. Jag är mest inne på militära klockor, iaf för tillfället. Mest p.g.a. mitt intresse för militärhistoria och en morfar som deltog under WWII. Nu är det kanske ett ganska vag begrepp eftersom det finns både fliegermodeller och dykarklockor som har ett militärt ursprung/syfte. Jag har för tillfället en Bulova Hack, Vostol amphibia, G-shock (casioak) och en Omega guldklocka (typ 30-års tjänst varianten).

Jag letar lite efter en dressad militärklocka. Eller en dressad klocka med militär historia/bakgrund kanske jag ska säga. Har tittat lite på Laco Valencia, men tänker att jag kan få mer inspiration här.

Jag är ny både här på KS och som samlare egentligen. Även om jag alltid haft ett gäng klockor. Jag är mest inne på militära klockor, iaf för tillfället. Mest p.g.a. mitt intresse för militärhistoria och en morfar som deltog under WWII. Nu är det kanske ett ganska vag begrepp eftersom det finns både fliegermodeller och dykarklockor som har ett militärt ursprung/syfte. Jag har för tillfället en Bulova Hack, Vostol amphibia, G-shock (casioak) och en Omega guldklocka (typ 30-års tjänst varianten).

Jag letar lite efter en dressad militärklocka. Eller en dressad klocka med militär historia/bakgrund kanske jag ska säga. Har tittat lite på Laco Valencia, men tänker att jag kan få mer inspiration här.
Om det inte behöver finnas en koppling till just WW2……där även min morfar deltog 😃 Så har ju CWC en del trevliga modeller…..

E772C367-1025-4FB2-9296-6CE074FE1770.jpeg
3DBC56F4-881B-434B-9909-A37BB2B39932.jpeg
EF72FE5E-078B-43AB-BA1C-91FD216429BE.jpeg
7B602F3A-14DD-44EA-A8C0-818713028DBA.jpeg
F05F65CC-6AF3-4513-93F6-F0E9A901E7F2.jpeg
4383FC7D-442E-4CE0-9C74-F517A5CF7C6C.jpeg
EF84607B-8C4C-4F5E-A66B-E3A8B965010C.jpeg

Här är några jag haft, dock inte så dressiga. Finns hur många som helst. Kollar Dirty Dozen?

Om det inte behöver finnas en koppling till just WW2……där även min morfar deltog 😃 Så har ju CWC en del trevliga modeller…..

Har redan spanat in ett par CWC som jag är sugen på. Inte bestämt mig för Quartz eller mekanisk. Tänkte jag skulle ha den som min beater watch.

Vad är ett bra armband till en "militär"klocka? Magkänslan och looken säger ju mossgrönt nato. Men va det verkligen det som användes?

Vad är ett bra armband till en "militär"klocka? Magkänslan och looken säger ju mossgrönt nato. Men va det verkligen det som användes
Pre ca. 70-tal så handlade det om vanliga klockarband i skinn i brunt och svart. Speciellt om vi talar WW2. Förekom även olika textilier av olika slag. Tänker att färgen beror lite på vilken militär gren man tillhör och vad man har för färg på sin klädsel.

Pre ca. 70-tal så handlade det om vanliga klockarband i skinn i brunt och svart. Speciellt om vi talar WW2. Förekom även olika textilier av olika slag. Tänker att färgen beror lite på vilken militär gren man tillhör och vad man har för färg på sin klädsel.
Om du är i trossen kanske du kan rocka något som är orange. Men en skyttesoldat borde väll köra en dov färg och tom undvika polerat glas pga solkatter

Om du är i trossen kanske du kan rocka något som är orange. Men en skyttesoldat borde väll köra en dov färg och tom undvika polerat glas pga solkatter
Om man inte ska springa runt i skogen och faktiskt ägna sig åt strid så tycker jag man kan variera sig lite beträffande armband. Har ett rött Nato till min Bulova också. Enkelt sätt när man är lite mätt på klockan.

Tillbaka
Topp