• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressare ~100k

Leex

Breitling
Tjena, tänkte köpa en lite finare klocka.

Är ute efter en lite dressigare klocka, upp till runt 100k.
– Bra läderband
– 40-45 mm
– Ren urtavla, helst grå eller brun.
– Vattentät till minst 30m.
– Safirglas
– Helst inte dykare eller kronograf.
– Något som inte alla andra har
 
Gillar denna från Rolex, är ju ”bara” 39 mm men borde duga gott och väl för en dressare. Även norr om 100’ men kanske kan prutas ner lite, alternativt handlas från Chrono24 närmre 100’:)
19A9A39A-AE27-4D68-81A0-773560DC11CA.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har stora handleder på nästan 20cm och jag rekommenderar inte en dressare mellan 40-45, närmre 40 isåfall. Jag hade en SARB035 ett tag som var 38mm och den funkade utmärkt storleksmässigt. Klockor med en dressig design kan se väldigt tomma ut om de är för stora, då det blir stor yta som bara är tom urtavla så att säga.
 
Bumpar den här tråden lite:) jag skulle vilja ha hjälp från killarna som kan det här med "dressklockor".
Jag tänkte införskaffa en Calatrava, även tittat på en jlc geophysic 1958 i rosé (list 186k), men känner att det nog blir i dyraste laget då jag egentligen inte är i behov av en ren dressklocka alls, jag äger inte ens en kostym.. Men de flesta av mina tröjor är stickade, allt från tunnare ralph lauren, aquascutum och hacket till mer "vintriga" stone island och henri ĺloyd.

Hur som, min laguppställning är idag lite klen med en DD i YG med grön tavla, en vittavlad DJ och en speedy PRO.
Inhandlas ska (väntar på mail) en Sub 1140 60, en gmt 126710 och (eventuellt, mest troligt) en Explorer 1.

Till detta vill jag ha en dressare, har kikat på calatrava 5196 bla, men det blir för dyrt när jag egentligen inte har något riktigt behov..
Så funderar på någon (inte för stor) reverso, geophysic 1958 i stål, någon MUT, small seconds, ultra thin moon eller kanske geophysic universal time, från JLC, som är lite större och inte lika dressig som de övriga (och järnspikar vilken snygg klocka!❤), men mer än de andra jag har och planerar att införskaffa..
Dessa är från 38.5, 39mm för MUTmodellerna samt 1958:an och 41.5 på universal time..

Jag vill komma undan med en ~hundring..
Vad tror ni?
Har någon kanske ett annat tips?
Jag undviker gärna onödigt höga servicekostnader så gott det går. :)

Jag har tittat, men det finns inga trådar om lite dyrare dressklockor allmänt. Eller köpråd på dessa.

Mvh Roger Persson
 

RobVintage

Panerai
Bumpar den här tråden lite:) jag skulle vilja ha hjälp från killarna som kan det här med "dressklockor".
Jag tänkte införskaffa en Calatrava, även tittat på en jlc geophysic 1958 i rosé (list 186k), men känner att det nog blir i dyraste laget då jag egentligen inte är i behov av en ren dressklocka alls, jag äger inte ens en kostym.. Men de flesta av mina tröjor är stickade, allt från tunnare ralph lauren, aquascutum och hacket till mer "vintriga" stone island och henri ĺloyd.

Hur som, min laguppställning är idag lite klen med en DD i YG med grön tavla, en vittavlad DJ och en speedy PRO.
Inhandlas ska (väntar på mail) en Sub 1140 60, en gmt 126710 och (eventuellt, mest troligt) en Explorer 1.

Till detta vill jag ha en dressare, har kikat på calatrava 5196 bla, men det blir för dyrt när jag egentligen inte har något riktigt behov..
Så funderar på någon (inte för stor) reverso, geophysic 1958 i stål, någon MUT, small seconds, ultra thin moon eller kanske geophysic universal time, från JLC, som är lite större och inte lika dressig som de övriga (och järnspikar vilken snygg klocka!❤), men mer än de andra jag har och planerar att införskaffa..
Dessa är från 38.5, 39mm för MUTmodellerna samt 1958:an och 41.5 på universal time..

Jag vill komma undan med en ~hundring..
Vad tror ni?
Har någon kanske ett annat tips?
Jag undviker gärna onödigt höga servicekostnader så gott det går. :)

Jag har tittat, men det finns inga trådar om lite dyrare dressklockor allmänt. Eller köpråd på dessa.

Mvh Roger Persson
Köp den här roffe, har legat ett tag så ner till en hundring borde funka lätt:
https://klocksnack.se/threads/vache...y-traditionelle-small-seconds-prisbump.95720/
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Bumpar den här tråden lite:) jag skulle vilja ha hjälp från killarna som kan det här med "dressklockor".
Jag tänkte införskaffa en Calatrava, även tittat på en jlc geophysic 1958 i rosé (list 186k), men känner att det nog blir i dyraste laget då jag egentligen inte är i behov av en ren dressklocka alls, jag äger inte ens en kostym.. Men de flesta av mina tröjor är stickade, allt från tunnare ralph lauren, aquascutum och hacket till mer "vintriga" stone island och henri ĺloyd.

Hur som, min laguppställning är idag lite klen med en DD i YG med grön tavla, en vittavlad DJ och en speedy PRO.
Inhandlas ska (väntar på mail) en Sub 1140 60, en gmt 126710 och (eventuellt, mest troligt) en Explorer 1.

Till detta vill jag ha en dressare, har kikat på calatrava 5196 bla, men det blir för dyrt när jag egentligen inte har något riktigt behov..
Så funderar på någon (inte för stor) reverso, geophysic 1958 i stål, någon MUT, small seconds, ultra thin moon eller kanske geophysic universal time, från JLC, som är lite större och inte lika dressig som de övriga (och järnspikar vilken snygg klocka!❤), men mer än de andra jag har och planerar att införskaffa..
Dessa är från 38.5, 39mm för MUTmodellerna samt 1958:an och 41.5 på universal time..

Jag vill komma undan med en ~hundring..
Vad tror ni?
Har någon kanske ett annat tips?
Jag undviker gärna onödigt höga servicekostnader så gott det går. :)

Jag har tittat, men det finns inga trådar om lite dyrare dressklockor allmänt. Eller köpråd på dessa.

Mvh Roger Persson
Förstår inte riktigt varför du vill ha den eller vad du ska ha den till, men vad är det för utseende, färger, komplikationer du är ute efter? Låter väldigt spretigt med klockorna du radar upp :)
 
Köp den här roffe, har legat ett tag så ner till en hundring borde funka lätt:
https://klocksnack.se/threads/vache...y-traditionelle-small-seconds-prisbump.95720/
Jag har kikat på den. Men, som sagt, jag frågade om tips inte om exakta exemplar då jag inte sitter på hur mkt lösa kontanter som helst.
Sen har jag svårt att ta ett beslut när jag vet så jäkla lite om just dressklockor och vad som skiljer den ena från den andra...
Dessutom är väl just VC ett dyrt Närke att serva redan i grunden, är det dessutom trasiga grejer så kan det bli riktigt otrevligt har jag förstått det som?

Mvh
 
Förstår inte riktigt varför du vill ha den eller vad du ska ha den till, men vad är det för utseende, färger, komplikationer du är ute efter? Låter väldigt spretigt med klockorna du radar upp :)
Jag vill nog "bara" täcka hela vägen.
Den vackraste klockan tkr jag är en Calatrava 5196, men den är för dyr har jag insett.
Jag tycker jlc "universal time" är riktigt snygg också, dock kanske lite stor och ingen "klassisk" dressklocka.

Vad jag ska ha den till? Jag hade tänkt att använda den i rotation med mina andra ur.

Detta är dock ett framtida köp, jag frågar för att jag som du ser är lite spretig i mina funderingar och skulle uppskatta hjälp med att hitta på någonting som kan inhandlas framöver, eller att ha att utgå ifrån när jag kikar vidare. :)

Jag ska köpa 2st samtidigt, kanske tre. Det får räcka ett tag.
Men funderingar, det finns väl alltid?

Sen får klockan såklart kosta MINDRE än en hundring...
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Jag vill nog "bara" täcka hela vägen.
Den vackraste klockan tkr jag är en Calatrava 5196, men den är för dyr har jag insett.
Jag tycker jlc "universal time" är riktigt snygg också, dock kanske lite stor och ingen "klassisk" dressklocka.

Vad jag ska ha den till? Jag hade tänkt att använda den i rotation med mina andra ur.

Detta är dock ett framtida köp, jag frågar för att jag som du ser är lite spretig i mina funderingar och skulle uppskatta hjälp med att hitta på någonting som kan inhandlas framöver, eller att ha att utgå ifrån när jag kikar vidare. :)

Jag ska köpa 2st samtidigt, kanske tre. Det får räcka ett tag.
Men funderingar, det finns väl alltid?

Sen får klockan såklart kosta MINDRE än en hundring...
Kan man överleva ett datum på sin dressare så är Ulysse Nardins Grand Feu enamel fanatiska tavlor.

20a0ea8e3e21f3d562c833e7c233d251.jpg

Breguet har en uppsjö klassiska dressur, men de måste testas då bandhornen gör att de inte passar alla handleder.

Sen finns det andra mindre tillverkare. Jag gillar utseende på Hentschels klockor. Lite sportigare än vissa rena dressur. Finns i ett gäng olika storlekar och material.
p-50461-H1_WG_01.jpg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag har kikat på den. Men, som sagt, jag frågade om tips inte om exakta exemplar då jag inte sitter på hur mkt lösa kontanter som helst.
Sen har jag svårt att ta ett beslut när jag vet så jäkla lite om just dressklockor och vad som skiljer den ena från den andra...
Dessutom är väl just VC ett dyrt Närke att serva redan i grunden, är det dessutom trasiga grejer så kan det bli riktigt otrevligt har jag förstått det som?

Mvh
Skulle inte kalla VC för ett dyrt märke att serva. Standardservice på Overseas kostar 670€.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Jag vill nog "bara" täcka hela vägen.
Den vackraste klockan tkr jag är en Calatrava 5196, men den är för dyr har jag insett.
Jag tycker jlc "universal time" är riktigt snygg också, dock kanske lite stor och ingen "klassisk" dressklocka.

Vad jag ska ha den till? Jag hade tänkt att använda den i rotation med mina andra ur.

Detta är dock ett framtida köp, jag frågar för att jag som du ser är lite spretig i mina funderingar och skulle uppskatta hjälp med att hitta på någonting som kan inhandlas framöver, eller att ha att utgå ifrån när jag kikar vidare. :)

Jag ska köpa 2st samtidigt, kanske tre. Det får räcka ett tag.
Men funderingar, det finns väl alltid?

Sen får klockan såklart kosta MINDRE än en hundring...
Jag hade nog köpt en bättre begagnad Piaget eller Chopard, runt 34-36mm i vitt guld, eller försöka hitta någon äldre i platina. Manuellt verk utan centrumsekundvisare, t.ex

piaget9033.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag vill nog "bara" täcka hela vägen.
Den vackraste klockan tkr jag är en Calatrava 5196, men den är för dyr har jag insett.
Jag tycker jlc "universal time" är riktigt snygg också, dock kanske lite stor och ingen "klassisk" dressklocka.

Vad jag ska ha den till? Jag hade tänkt att använda den i rotation med mina andra ur.

Detta är dock ett framtida köp, jag frågar för att jag som du ser är lite spretig i mina funderingar och skulle uppskatta hjälp med att hitta på någonting som kan inhandlas framöver, eller att ha att utgå ifrån när jag kikar vidare. :)

Jag ska köpa 2st samtidigt, kanske tre. Det får räcka ett tag.
Men funderingar, det finns väl alltid?

Sen får klockan såklart kosta MINDRE än en hundring...
Då öser vi på lite ...
Först ut, Longines Record i guld med blå tavla.
longines-record-l2-820-8-92.jpg

Näst ut en riktigt trevlig "sleeper". Mont Blanc Heritage Chronometrie ultra slim i guld.
montblanc-heritage-chronomtrie-ultra-slim.jpg

Lika snygg i stål :)
montblanc_5591171.jpg

En väldigt trevlig klocka med modernt urverk. Omega Trésor.
tresor_white.jpg

Finns även i guld
Omega_Tresor_5.jpg

Å så en bubblare ;) Tissot Excellence.
Tissot_Excellence_PR_1.jpg
Super tunn, som nu finns även för henne och med en grå/brun tavla.
thumb_595_810_810_0_0_crop.jpg

Tissot én är den enda kvartsaren i samlingen. Longines och Omega har både sekundvisare och datum och bör fungera till många tillfällen.
Mont Blanc én är tvåhandare och Tissoten utan datum. Samtliga är i "calatrava" stil med integrerade mjuka luggar och rena i designen. Jag tycker alla kan komplettera en samling och samtidigt fungera till vardags också.
*samtliga bilder ifrån nätet
 

Rivalen

Rolex
Den är 42 mm. Färg på tavlan - brun kan du nog få och subdials i avvikande färg om du gillar det. Bara att maila Dirk och Jana och höra vad går att få. Inte många som har en och särskilt inte om du låter göra den personlig. Jag tycker den är snygg nog som den är, men...
32977159vl.jpg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vill nog "bara" täcka hela vägen.
Den vackraste klockan tkr jag är en Calatrava 5196, men den är för dyr har jag insett.
Jag tycker jlc "universal time" är riktigt snygg också, dock kanske lite stor och ingen "klassisk" dressklocka.

Vad jag ska ha den till? Jag hade tänkt att använda den i rotation med mina andra ur.

Detta är dock ett framtida köp, jag frågar för att jag som du ser är lite spretig i mina funderingar och skulle uppskatta hjälp med att hitta på någonting som kan inhandlas framöver, eller att ha att utgå ifrån när jag kikar vidare. :)

Jag ska köpa 2st samtidigt, kanske tre. Det får räcka ett tag.
Men funderingar, det finns väl alltid?

Sen får klockan såklart kosta MINDRE än en hundring...
Du har ju redan fått massa tips i tråden. Valfri JLC MUT är ju givet, ska den användas som dressklocka så är ju så få komplikationer som möjligt cleanast. Prova dock först, jag tyckte månversionen var riktigt tråkig IRL.
 

DonaldCliff

Cartier
Ser att du vill ha en stor klocka, något att tänka på är att när den har så tilltagen diameter och dessutom väldigt tunn och med avskalad design som förslagen verkar vara så kommer den att upplevas ännu större.
Det är du som ska bära den men ha det i åtanke och se till att prova innan du beställer hem är mitt råd.
 
Senast ändrad:
Topp