• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressare ~100k

Tack för alla svar! Ska kika upp Breguet begagnat. Om det går att hitta nåt där så är det utseendemässigt riktigt intressant!
Samma sak med Ulysse Nardin modellen och Omega Tresor!
Montblanc var fin också. Och såklart Jlc's modeller.
Och tack för rättelsen om min missuppfattning om att VC skulle vara dyra att serva.

Ang storlek så tycker jag väl att 36 -38mm är "bäst", eller mest intressant iaf, undantaget är som sagt JLC geophysic universal time på dryga 41mm.. Och även om det inte blev nån ren dressare så är den jäkligt fin och bör kunna funka till uppgiften ändå, förutsatt att mina handleder kan bära upp den. Iom min egentliga avsaknad av behov för en ren dressare.
Är det någon som har eller haft en sådan och vet hur den bär?

Som sagt, tack för tipsen, nu ska här kikar. :)

Mvh
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för alla svar!

Ang storlek så tycker jag väl att 36 -38mm är "bäst", eller mest intressant iaf, :)

Mvh
Är det en klocka till något speciellt högtidstillfälle eller är det mer en klocka som är elegant och ingen sportklocka du främst är ute efter? 36-38 lär väl betyda åtminstone 38mm+ för trots att alla ropar att "dressare ska vara runt 36mm" så är det ju ingen uppsjö av dom precis, om man inte ska leta vintage. Glashutte Senator Sixties är ju trevliga och finns i lite olika utföranden ...
2qlr96r.jpg

eller med panoramadatum
Glashutte-Original-Senator-Sixties-Panorama-Date-blue-10.jpg

och den "vanliga" senatorn
SenatorAuto03.jpg
 
Är det en klocka till något speciellt högtidstillfälle eller är det mer en klocka som är elegant och ingen sportklocka du främst är ute efter? 36-38 lär väl betyda åtminstone 38mm+ för trots att alla ropar att "dressare ska vara runt 36mm" så är det ju ingen uppsjö av dom precis, om man inte ska leta vintage. Glashutte Senator Sixties är ju trevliga och finns i lite olika utföranden ...
2qlr96r.jpg

eller med panoramadatum
Glashutte-Original-Senator-Sixties-Panorama-Date-blue-10.jpg

och den "vanliga" senatorn
SenatorAuto03.jpg
Det är väl som du nämner mer en elegantare klocka som inte är så sportig jag är ute efter snarare än REN dressklocka.
Jag har juh annars både DD och DJ som duger fint som dressklocka åt de flesta, vid de flesta tillfällen, och skulle vara fullt tillräckligt åt mig och mina "behov" egentligen.
Men jag vill som sagt ha nåt lite "elegantare" :) - Du uttryckte det väldigt bra där! För det är precis det jag söker..
Men jag har lite svårt att få fram vad jag menar i text ibland. Tappar ord och så..

Den på sista bilden där var fin.
Tack för tips! :)

Är det någon som har någon "varning"? För märken el modell jag bör passa mig för av en el annan anledning?

Mvh
 

Minuten

Cartier
Då öser vi på lite ...
Först ut, Longines Record i guld med blå tavla.
longines-record-l2-820-8-92.jpg

Näst ut en riktigt trevlig "sleeper". Mont Blanc Heritage Chronometrie ultra slim i guld.
montblanc-heritage-chronomtrie-ultra-slim.jpg

Lika snygg i stål :)
montblanc_5591171.jpg

En väldigt trevlig klocka med modernt urverk. Omega Trésor.
tresor_white.jpg

Finns även i guld
Omega_Tresor_5.jpg

Å så en bubblare ;) Tissot Excellence.
Tissot_Excellence_PR_1.jpg
Super tunn, som nu finns även för henne och med en grå/brun tavla.
thumb_595_810_810_0_0_crop.jpg

Tissot én är den enda kvartsaren i samlingen. Longines och Omega har både sekundvisare och datum och bör fungera till många tillfällen.
Mont Blanc én är tvåhandare och Tissoten utan datum. Samtliga är i "calatrava" stil med integrerade mjuka luggar och rena i designen. Jag tycker alla kan komplettera en samling och samtidigt fungera till vardags också.
*samtliga bilder ifrån nätet

Har du nåt svenskt pris på Longines Recorden?
Har bara sett ett pris i AUD på drygt 8000, vilket rakt översatt till SEK skulle bli runt 55 000:-:
 
Topp