• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressare: Aqua Terra eller Speedmaster?

Speedy eller Aqua Terran?


  • Totala väljare
    78

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
även om speedy funkar till "allt" på samma sätt som en sub, är AT en klocka som på läder funkar mycket bättre som dressare. Jag skulle satsat på den mindre varianten av AT, som såvitt jag minns inte finns som multi gauss (vad det nu heter på omegaspråk) med svart/gul sekundivsare.

Noteras bör dock att AT inte är en dressare enligt tradition. Det är, precis som en DJ, ett sport-ur. I dagens samhälle är det nog väldigt sällsynt att någon skulle reagera eller ta illa vid sig om man körde en AT/DJ/SUB/Speedy till kostym.

Jag säger köp, men behåll.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Noteras bör dock att AT inte är en dressare enligt tradition. Det är, precis som en DJ, ett sport-ur. I dagens samhälle är det nog väldigt sällsynt att någon skulle reagera eller ta illa vid sig om man körde en AT/DJ/SUB/Speedy till kostym.
Jag säger köp, men behåll.
Instämmer! Man får dock ändå säga att Omega har lyckats få till en grym mix mellan sport och dress, passar mig perfekt. Var förr inte alls intresserad av AT men föll som en fura när jag såg en video på senaste versionen med blå tavla och polerade mittlänkar.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Instämmer! Man får dock ändå säga att Omega har lyckats få till en grym mix mellan sport och dress, passar mig perfekt. Var förr inte alls intresserad av AT men föll som en fura när jag såg en video på senaste versionen med blå tavla och polerade mittlänkar.
Som sagt, båda är finfina klockor.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Titta på dom så förstår du ;)
A.T. har en betydligt mer sportig framtoning. Dessutom är den betydligt större vilket oxå påverkar en del
Fast att du ber mig titta på dem säger ju ingenting om vad du tycker, vilken var vad jag var intresserad av. :) Vad är sportig framtoning för dig som DJ inte har? 38,5 mot 36 är absolut större men beror ju såklart på vilken handled de sitter på. I min ögon är spelar det helt klart i samma liga. Något åt sportiga dressare båda två.
 

Patrik J

Rolex
Jag har båda. En Speedy är ju en Speedy, typ. Gaussen är ju rätt stor och knappast speciellt dressig imho. Kanonklockor bägge två. Behåll Speedyn, köp en Gauss OCH något dressigt. :cool:
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Fast att du ber mig titta på dem säger ju ingenting om vad du tycker, vilken var vad jag var intresserad av. :) Vad är sportig framtoning för dig som DJ inte har? 38,5 mot 36 är absolut större men beror ju såklart på vilken handled de sitter på. I min ögon är spelar det helt klart i samma liga. Något åt sportiga dressare båda två.
Om du tittar på hur urtavlorna ser ut, omega AT med sina "hajtänder" som index, numreringen i ytterkant, visarna med sin spetsiga utformning osv. Boetten som är rel kraftig och rejäl. Jämför detta med en Rolex DJ som är betydligt enklare i sin utformning. Lägg därtill storleken. Även om du väljer den "lilla" ATn så är den ändå betydligt större än en Rolex datejust. Detta sammantaget gör att jag upplever Aqua terran mycket mer sportig och mindre dressig än datejusten. Därmed inte sagt att det är ngt dåligt. ATn är skitsnygg. Men sportigare. Postar två bilder. En är ärligt snodd från nätet och sedan min egen datejust.
Seamaster_Aqua_Terra_150_m_Omega_Master_Co-Axial_41_5_mm_231_10_42_21_03_003_SS.jpg
DSC_0232-01.jpeg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Om du tittar på hur urtavlorna ser ut, omega AT med sina "hajtänder" som index, numreringen i ytterkant, visarna med sin spetsiga utformning osv. Boetten som är rel kraftig och rejäl. Jämför detta med en Rolex DJ som är betydligt enklare i sin utformning. Lägg därtill storleken. Även om du väljer den "lilla" ATn så är den ändå betydligt större än en Rolex datejust. Detta sammantaget gör att jag upplever Aqua terran mycket mer sportig och mindre dressig än datejusten. Därmed inte sagt att det är ngt dåligt. ATn är skitsnygg. Men sportigare. Postar två bilder. En är ärligt snodd från nätet och sedan min egen datejust.
Seamaster_Aqua_Terra_150_m_Omega_Master_Co-Axial_41_5_mm_231_10_42_21_03_003_SS.jpg
DSC_0232-01.jpeg
Tack för svaret. Alltid intressant vad andra lägger i sina värderingar och tycken. :)
 
En PO, Speedy och en AT vore rätt kul att rotera med iofs. Det ena behöver inte utesluta det andra.
 
Senast ändrad:

-RI-

Patek
2-Faktor
Behåll din speedy och komplettera med AT när budgeten tillåter. Gjorde mig av med min speedy och saknar den helt klart.
 

Gurgel

Cartier
Båda är ju snygga.
Nej AT kanske inte är dressad som en dressklocka, men hur många av oss "behöver" eller har "stor användning" för en renodlad dressklocka? Det funkar ju alltid med en sportig men diskret klocka såsom AT, även vid uppstyrda tillfällen. Glider den bara in under manschetten tycker jag det funkar!
 
Just den AT-modell du är intresserad av presenterades år 2013 och med kaliber 8508 tickande i sitt inre skrev den genast in sig i historieböckerna som världens första klocka kapabel att stå emot starka magnetfält. Det är en blivande klassiker, med ett karaktäristiskt och säreget färgval. Det kräver tillvänjning, det medges, men numera håller jag den personligen som en av de allra läckraste klockorna i AT-kollektionen. Vill du ha den, så köp den. Du kommer inte att bli besviken, det är en makalöst välgjord klocka med ett urverk som saknar motstycke. Go for it ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Just den AT-modell du är intresserad av presenterades år 2013 och med kaliber 8508 tickande i sitt inre skrev den genast in sig i historieböckerna som världens första klocka kapabel att stå emot starka magnetfält. Det är en blivande klassiker, med ett karaktäristiskt och säreget färgval. Det kräver tillvänjning, det medges, men numera håller jag den personligen som en av de allra läckraste klockorna i AT-kollektionen. Vill du ha den, så köp den. Du kommer inte att bli besviken, det är en makalöst välgjord klocka med ett urverk som saknar motstycke. Go for it ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Jag tycker det är så himla gött att läsa dina inlägg på mikronivå. Vilken omega -kunskap du besitter. Tummen upp. :)
 
Just den AT-modell du är intresserad av presenterades år 2013 och med kaliber 8508 tickande i sitt inre skrev den genast in sig i historieböckerna som världens första klocka kapabel att stå emot starka magnetfält. Det är en blivande klassiker, med ett karaktäristiskt och säreget färgval. Det kräver tillvänjning, det medges, men numera håller jag den personligen som en av de allra läckraste klockorna i AT-kollektionen. Vill du ha den, så köp den. Du kommer inte att bli besviken, det är en makalöst välgjord klocka med ett urverk som saknar motstycke. Go for it ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Skulle ljuga om jag sa att jag inte blivit lite inspirerad av dina inlägg och känt mig lite påverkad av din beskrivning av AT:n i andra trådar ;)
Vilken färg föredrar du i serien? Vit/silver, golfen, blåa eller rentav svarta?
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Tänkte till middagar, krogbesök och när man träffar svärföräldrarna typ. Jag känner mer för klockor med någon rolig detalj eller det sportiga hållet, alltför dressad och clean klocka matchar inte mig riktigt.
Jag måste säga att jag håller med de andra i tråden som inte tycker att ATn är speciellt dressig. Visst, den skulle absolut funka till kostym på en finmiddag men den passar lika bra till t-shirt och ett par jeans. Ett plus är att du kan ha den på sommarens badturer också.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Båda är fina så klart. En Aqua Terra Skyfall skulle jag gärna ha, men en Speedy är också väldigt mångsidig och gör sig bra på skinnband.
Från vilket år är Speedyn?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Intressant och kul att se JayLar's Speedy och AT sida vid sida. Jag har exakt samma AT. Jag har också en äldre SMP (egentligen en GMT) som beater. Speedy är mer toolig och AT mer dressad IMO. Egentligen är bägge lika bra till det TS använder sin Speedy till men AT är ju mer allround då man faktiskt kan bada med den och har reptåligt glas. Men dom är rätt olika klockor också, manuell kronograf mot automatisk med datum. Som att välja mellan (goda) äpplen och päron. Man skall ha bägge alltså. Gillar du din Speedy så absolut behåll den. Spara vidare mao.
 

pjmb

Cartier
Har svårt för att bestämma mig. Har en Speedmaster som jag använder mest till uppstyrda tillfällen men sneglar mer och mer på Aqua Terran här nedan. Rent estetiskt (försök bortse från Speedyns historia osv), vilken hade ni valt? Lånade bilder på ingång:

Screenshot_2016-04-09-22-29-46-1.png


Screenshot_2016-04-09-12-06-56-1.png


Screenshot_2016-04-09-22-25-38-1.png


Screenshot_2015-12-07-18-36-07-1.png


Screenshot_2015-12-07-18-34-56-1.png


Screenshot_2015-12-07-18-37-24-1.png


Haft Speedmastern ett tag nu och är sugen på nytt. Kanske kommer ångra mig sen men undrar ofta om gräset är grönare på andra sidan...
Jaga reda på den äldre modellen av AT med 2500 verket kanske då jag tycker den är lite "dressigare" än den nya om det är det du är ute efter och så behöver du inte spara lika länge för att komma upp i budget ;)
20160418_121334.jpg

På ett snyggt läder så blir den ju ännu dressigare och behåll speedyn såklart! Imorgon är det tisdag!
 
Topp