• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dressare, kläder?

Så är väldigt sugen på spara ihop till en begagnad Patek Philippe Calatrava, den är riktig ögongodis enligt mig. Jag är dock helt ny inom klockor och har inga tidigare klockor jag kan jämföra med. När jag kollat runt lite så råder det olika meningar om man kan ha klockan när man inte har kostym. För mig när jag ser dressare som inte är på kostym tycker jag det är lika snyggt, men är som sagt ganska ny. Hur ser det ut?

Sen även om storleken, har en 18cm handled, känns som dressare är lite större om man jämför en 38mm dressare med andra klockor. Vad säger ni? Vad är den bästa storleken?

Så är väldigt sugen på spara ihop till en begagnad Patek Philippe Calatrava, den är riktig ögongodis enligt mig. Jag är dock helt ny inom klockor och har inga tidigare klockor jag kan jämföra med. När jag kollat runt lite så råder det olika meningar om man kan ha klockan när man inte har kostym. För mig när jag ser dressare som inte är på kostym tycker jag det är lika snyggt, men är som sagt ganska ny. Hur ser det ut?

Sen även om storleken, har en 18cm handled, känns som dressare är lite större om man jämför en 38mm dressare med andra klockor. Vad säger ni? Vad är den bästa storleken?

Dressare tenderar att hålla sig under 39mm, finns några undantag, så de är ju i regel mindre än sportklockor. Den bästa storleken på en dressklocka kan bara du avgöra, många förespråkar 36 mm här på forumet. Beror helt på din handled. Du har ju 18 cm i handledsomkrets så du är säker när det kommer till Calatrava. Sen att ha på sig en dressklocka utan kostym är väldigt vanligt, och visst kan det vara snyggt!

Personligen tycker jag att kläderna begränsar klocka, inte tvärt om. DJ/DD/Reverso till shorts och T-shirt funkar men 46mm Breitlingdykare till kostym funkar inte.

Jag har själv en 18cm handled och tycker att 40-45mm funkar kanon beroende på humör.

Personligen tycker jag att kläderna begränsar klocka, inte tvärt om. DJ/DD/Reverso till shorts och T-shirt funkar men 46mm Breitlingdykare till kostym funkar inte.

Jag har själv en 18cm handled och tycker att 40-45mm funkar kanon beroende på humör.
Fast i exemplet med Breitlingdykaren begränsar ju klockan kläderna.

För att som du säger vara helt ny på klockor öppnar du hårt ;)
Det vi idag kallar "dressare" var ju vad man för 40-50 år sedan kallade för... klocka. Inte gjorde man skillnad på vilka kläder man bar till klockan då. Vanligtvis hade man dessutom bara en klocka :facepalm:
Storleksmässigt bör du ju ligga på 38mm och uppåt, men stirra dig inte blind på siffror utan testa klockan på. Lugg avståndet är oftast det som avgör hur den sitter och en klocka med stor urtavla ser större ut. Om du är helt prisokänslig är ju Calatravan given, annars kanske du skulle börja med något billigare med samma look för att känna efter.
42566e5679af2a2.jpg

Longines som ett billigare alternativ...
Longines-Flagship-Gear-Patrol-Lead-Full.jpg

Glöm inte uppdatera oss med vad du till slut skaffar :)

En parameter förutom dimensionen som bidrar till totalintrycket är tjockleken. Tycker nog 36-38 mm borde funka för dig men om du absolut vill gå upp i storlek så gör ju JLC "dressade" modeller som ligger på 40-41 mm men kan funka för att de är så tunna typ 8 mm.
1053276_png_crop_400_high.png

Du rekommenderar just JLCs klockor fast de är stora tack vare att de är tunna? Då borde du avråda från dem än mer?
ok förstår hur du läser det. Det jag faktiskt skrev var att jag rekommenderade 36-38 mm men om han "absolut vill" (tillskillnad mot vad jag tycker) välja en större storlek bör han välja ett tunnare ur eftersom det upplevs som mindre än vad det faktiskt är.

ok förstår hur du läser det. Det jag faktiskt skrev var att jag rekommenderade 36-38 mm men om han "absolut vill" (tillskillnad mot vad jag tycker) välja en större storlek bör han välja ett tunnare ur eftersom det upplevs som mindre än vad det faktiskt är.
Och jag säger att de upplevs större när de är tunna.

klumpigare är kanske ett bättre ord för det jag menar. Om det är relevant att skilja mellan upplevd storlek och upplevd klumpighet, så borde klumpighetsintrycket vara minst lika viktigt.
Nja, tycker nog det finna andra viktigare faktorer än så. Främsta orsaken är att tunna ur blir så jäkla platta när de kommer upp i de större storlekarna.

JLC/DJ tycker jag är snygga till både dressat och mer avslappnad klädsel. Ett annat alternativ är ju Cartier Tank Americane.

Du har helt rätt angående att en 38mm dressare känns större än en dito sportur. Dels för att dressuret ofta är tunnt (som diskuterats ovan i tråden) men även att en dressare har renare tavlor med mindre information (läs avsaknad av subtavlor/kronograf, ofta mindre markerade index, avsaknad av markant minuträls, etc) samt mindre markerad glasring (tex dykring, tachyring mm). Detta resulterar i att dressaren får större tavla och glas än motsvarande sportur. För stor tom tavla ser, ja, tomt ut och lite ”Daniel Wellington” aktivt ut. Jag har noterat att även DW mf numera börjat krypa ner i storlek och ser mer proportionerliga ut.
Här en stilstudie. Visserligen av Lange o Söhne som är duktiga i klockdesign, men se hur deras 37mm Saxonia Thin modell är så mycket bättre än deras 40mm.
517DDB88-634A-44DB-B859-1FC1FDA4E044.jpeg
4078A725-52DD-4EAD-A9C3-C3622D65EAEA.jpeg
34CA8C8B-8068-4F5A-84B6-DB9014D20E1C.jpeg

Jag har själv 18cm handled och bär mycket dressare. Mina runda är mellan 31och 37 millimetrar. På mig kan 31mm kännas aningen liten medan 37 kan kännas för stort. Min absoluta sweet spot ligger kring 34-35mm beroende på klocka.

Girard Perregaux, 31mm
180C5BAA-F159-42BA-AB28-7BA08B9B20F3.jpeg

Eberhard, 37mm
BBAF6F10-38B9-442D-88D4-52CBFEC5DB51.jpeg

Le Phare, 34mm
A798E62F-2A4D-40B5-B509-40E4265730FD.jpeg

Universal Genève 35mm
A192AF43-8862-4729-902E-E904437C2F92.jpeg

IWC 35mm
1FD87A6D-145D-4848-BBD5-7C4F854E1428.jpeg

Constellation 35mm
792C5CF0-5C87-4B0C-B5C6-4662AEE705DB.jpeg

Och visst kan man bära dressare till t-shirts eller ledigt. Ju finare klocka desto koolare tycker jag.
IMG_6225.JPG

Senast ändrad:
Ett dressur ska vara tunt och elegant. Med tanke på just den relativa tavelstorleken som på ett tunt ur är stor, är omkring 36mm är idealet på ett klassiskt dressur. Helst ska det vara i en ädelmetall men idag finns det andra alternativ som också är fina. Ett dressur tycker jag ska vara välvårdat och vara ett fint smycke på handleden.

Calatravan är mycket vacker :happyhappy:

Tillbaka
Topp