• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressare, lume eller inte

som rubriken säger, tycker ni att en dressare ska ha lume eller inte? Själv är jag kluven, en findressare till smoking kan bli lite för mycket om den börjar märkas, samridigt som poängen med ett ur är visa tiden. Vad tycker ni?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
När klockan skall vara en diskret men en elegant accessoar. Så anser jag personligen att lume blir lite som röda strumpor till smoking. Det funkar men det är inte diskret...
 

Andyrew

Cartier
Beror ju på vad du menar med dressar. Menar du typ en Longines Conquest Heritage, Omega Trésor så absolut inte. Men om du menar en sportdressare så ser jag inget problem med det. Hur ofta kommer någon ens att märka lumen?
 

Point Blank

Cartier
Beror väl lite på klocka. En datejust som jag tycker kvalar in som dressare även om vissa anser att den är sportig tycker jag funkar bra med lume.
 

MartinL

Omega
Just smoking ställer stora krav på ett elegant ur och vill man ha ett riktigt diskret ur är väl utan lume att föredra. Med det sagt så ifrågasätter jag hur mycket, om än alls, lume på klockan syns på en tillställning. Dessutom har jag inget emot att bryta mot eller tänja på lite regler då och då om det sker med lite tanke bakom, en känd agent från filmens värld bär upp en sub på nato till smoking med bravur. Själv tänker jag köra grå byxor i ullflanell till smokingen på nyår och på armen vintage omega suverän.

God fortsättning!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Haha, det är frågeställningar som denna som visar att man hänger på ett klockforum med riktiga nördar! :D Utanför vår lilla bubbla tror jag ingen bryr sig eller reflekterar alls över detta.

Jag tycker det beror på lite hur klockan ser ut och vad den ska bäras till. Lite lume kan ju vara sjukt smidigt och dessutom diskret.
 
Topp