• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressare

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Tjena!

Jag har nu sålt av en del klockor och planerar att köpa en dressare men är inte säker på vilken. Jag har tittat på en del olika vintage Omega Seamaster/Geneve/De Ville och Atlantic Världsmästarur men har inte ”klämt och känt” på någon.

Klockan kommer användas ganska ofta, runt 3-5ggr per vecka. Det kan därför vara en fördel om klockan har ett automatiskt urverk, om klockan däremot är vintage spelar det ingen större roll. Diametern ska vara ca 35-40mm. Budgeten jag har ligger på max 4000-5000 SEK.

Klockorna jag spanat in är:
Diverse Omega Seamaster modeller
Omega seamaster.jpg

Omega Seamaster2.jpg


Atlantic Världsmästarur Jet Super
Atlantic Jet Super.jpg


Jag har inte hittat någon ny som varit spännande men kan mycket väl ha missat någon, samma sak med vintage. Kom gärna med förslag på någon lämplig liknande!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Öklockarn en Omega om det är det du vill ha. De är väl ganska exakt 35mm. Sök på tradera och buda, svårare än så är det inte. De är ju både billiga och stabila.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Öklockarn en Omega om det är det du vill ha. De är väl ganska exakt 35mm. Sök på tradera och buda, svårare än så är det inte. De är ju både billiga och stabila.
Vad menar du med "Öklockarn", felstavning?:rolleyes: Har tänkt på det även tidigare, vill helst känna på klockan innan/ha returrätt och ha viss kontakt med säljaren.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad menar du med "Öklockarn", felstavning?:rolleyes: Har tänkt på det även tidigare, vill helst känna på klockan innan/ha returrätt och ha viss kontakt med säljaren.
Ölklockan= köp. :D - Vete fan vad som hände där.

Klämma på klockan? Varför det? Du har väl haft andra klockor i liknande storlek? Kolla specifikationerna och tryck på köp, svårare än så är det inte. Jag har 2st som jag aldrig använder, men fina är de så det behöver du inte vara orolig för.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såg nu att du är 18 år. Förstår varför du vill klämma. :) Hlr med folk i din bekantskapskrets, gärna gamla gubbar och tanter. Omegorna är väldigt vanliga så du lär ha en släkting som har en liggande i lådan. :)
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Ölklockan= köp. :D - Vete fan vad som hände där.

Klämma på klockan? Varför det? Du har väl haft andra klockor i liknande storlek? Kolla specifikationerna och tryck på köp, svårare än så är det inte. Jag har 2st som jag aldrig använder, men fina är de så det behöver du inte vara orolig för.
Jaha, rejäl felstavning:D Har faktiskt inte haft det, den enda snarlika är en Tissot Seastar som är 34mm och väldigt smala bandhorn. 4-5k är ganska mycket pengar för en studerande 18-åring utan jobb, därför vill jag vara helt säker innan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan inte klämma på allt men jag kan garantera dig att vilken gammal urmakare som helst som säljer vintageklockor har några olika Omegadressare från 60-talet hemma. Bor du i GBG så kan jag ge dig tips på vart du kan gå.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
En följdfråga ang. vintage Omega, vad kostar en service på en sådan ungefär? Känns dumt om man spenderar hela budgeten på klockan och sedan inte har något till service.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jag har haft totalt 2st Omega Geneve som tyvärr fått på tok för lite handledstid. Gillar dom rejält då de känns väldigt kvalitativa och som yonsson säger kan du köpa dom relativt billigt, jag bytte min ena idag till ett bytesvärde på ungefär 2000kr :)
Tänk dock på att det är ett manuellt urverk i dom, alltså måste du vrida upp klockan varje morgon ungefär. Service ligger på ungefär 2000-2500kr
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Man kan inte klämma på allt men jag kan garantera dig att vilken gammal urmakare som helst som säljer vintageklockor har några olika Omegadressare från 60-talet hemma. Bor du i GBG så kan jag ge dig tips på vart du kan gå.
Bor tyvärr i Helsingborg så det är lite långt. Tror inte att Hbg har någon vintagebutik heller, förutom pantbanker som kan ha några.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Jag har haft totalt 2st Omega Geneve som tyvärr fått på tok för lite handledstid. Gillar dom rejält då de känns väldigt kvalitativa och som yonsson säger kan du köpa dom relativt billigt, jag bytte min ena idag till ett bytesvärde på ungefär 2000kr :)
Tänk dock på att det är ett manuellt urverk i dom, alltså måste du vrida upp klockan varje morgon ungefär. Service ligger på ungefär 2000-2500kr
Det är ingen fara med att dra upp dem, tycker nästan att det är lite charmigt (kanske tröttnar efter ett tag):D Jaha, då får jag ha det i åtanke!
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Det är ingen fara med att dra upp dem, tycker nästan att det är lite charmigt (kanske tröttnar efter ett tag):D Jaha, då får jag ha det i åtanke!
Det är charmigt tills du är sen till jobbet! :rage:
Skämt åsido, tycker heller inte det är några konstigheter, kan isåfall rekommendera en Geneve, in på tradera och buda på. I värsta fall säljer du den för samma summa som du köpte den för, om inte mer!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Kan ju bifoga en bild på mina med. Kul med Atlantic Världsmästarur är ju att det finns en drös fina modeller!
IMG_1874.JPG
IMG_1940.JPG
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Kan ju bifoga en bild på mina med. Kul med Atlantic Världsmästarur är ju att det finns en drös fina modeller!
IMG_1874.JPG
IMG_1940.JPG
Atlanticen tycker jag har lite för mycket på tavlan för att fungera som dressare men håller med, den är verkligen fin!
Din Omega är precis en sådan jag tycker om. Har du möjligen någon wristshot och mått på den? :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Atlanticen tycker jag har lite för mycket på tavlan för att fungera som dressare men håller med, den är verkligen fin!
Din Omega är precis en sådan jag tycker om. Har du möjligen någon wristshot och mått på den? :)
Ja, jag har ju Omegan för finstunder och Atlanticen för att jag älskar tavlan :D
Absolut, wristshot beställt. Tror den ligger på 35mm och här nedan på min 18cm handled:
IMG_1897.JPG
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
En följdfråga ang. vintage Omega, vad kostar en service på en sådan ungefär? Känns dumt om man spenderar hela budgeten på klockan och sedan inte har något till service.
Servade min (sedan minst 20 år stillastående) Omega från 1948 hos MacGyver här på forumet, tror inte det gick över tresiffrigt kostnadsmässigt. Rekommenderas!
 
Topp