• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressat herrur blir sportig damklocka?

Leviathan

Omega
2-Faktor
Hej!
Min flickvän bär gärna klockor. Men hittills har det varit sk parfymklockor. Jag har tänkt att köpa en lite finare klocka till henne i 35-års present och således frågat vad hon gillar och efter att hon ratat allt jag visat henne, så som Cartier, Lady DJ, Omega AT, m.m. Hon råkade dock se en Sjöö Sandström Royal Capital och fastnade hårt för den. Min första tanke var att det är ett ju ett relativt stort herrdressur, det blir inte bra. Det kostar en bra bit utanför min budget också.
IMG_3657.JPG

Men ju mer jag funderar på det så tror jag att den klockan skulle blir riktigt snygg på min tjej. 40 mm i stor (hon gillar stora ur), men ganska platt på knappt 8 mm så kan det nog att bli ett riktigt fint allround-sportur som hon kan använda till det mesta ... Dock vill hon helst ha ett mesh-armband till, vilket jag i så fall får se om det går att hitta något som blir snyggt till den.

Det hade dock varit trevligt att prova den live innan man väljer att köpa och SS ADn i Göteborg, Jarl Sandin har ingen Royal Capital inne att prova.

Den ligger dock som sagt lite utanför min budget med listpris på 62.700:-. Min budget var från början (för 3 veckor sedan) 10-15.000:- och jag har precis börjat förlika mig med 20-30.000:-nivån. Så det blir att stretcha det lite ytterligare, men känns den klockren och inget annat vettigt dyker upp så får det väl gå ...

Därför tar jag tacksamt emot synpunkter på Royal Capitalen som klocka till en kvinna på 35 år, samt tips och förslag på liknande klockor med rimligare prisbild.

Tack på förhand!
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Min fru gillar även hon större klockor. Har lånat 14060 och milgauss av mig tidigare, tills hon nu i somras fick en Tag Heuer Autavia.
Denna blev dock inte så långlivad, då hon fick prova en Speedmaster reduced som hon föll för direkt. Så där är vi nu.
Men smaken är ju som den är :)
 
  • Like
Reactions: Man

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Problemet med RC är ju att den är bär stort, dvs den är inte anpassad att sitta bra på en tunnare handled. Att boetten är låg gör att den bärs ännu större. Men lyssna gärna till @Denke , han har nog något att säga.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Om du dragit in henne i träsket får du skylla dig själv :D;). Billigare alternativ skulle kunna hittas bland Hamiltons klockor med small second eller kanske någon Tissot. Tycker även Rado har lite trevliga modeller. Men viktigast är nog att prova irl. Lycka till :)
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Om du dragit in henne i träsket får du skylla dig själv :D;). Billigare alternativ skulle kunna hittas bland Hamiltons klockor med small second eller kanske någon Tissot. Tycker även Rado har lite trevliga modeller. Men viktigast är nog att prova irl. Lycka till :)

Ja man får skylla sig själv. Samtidigt som det gör gott för samvetet att köpa en dyr till henne också, då kan man ju trappa upp sina egna köp sen. ;)

Tack för tipsen de ser intressanta ut ...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet med RC är ju att den är bär stort, dvs den är inte anpassad att sitta bra på en tunnare handled. Att boetten är låg gör att den bärs ännu större. Men lyssna gärna till @Denke , han har nog något att säga.

Japp, det har jag! ;)

Min fru har en RC som hon växelkör med bla en 34mm Tudor och lite annat. RC'n bär stort men det ser inte så galet stort ut trots allt, detta då den är tunn och clean. Konstigt nog bär den nästan bättre på henne när hon kör den på Nato och den då får en sportigare look. På henne bär den dessutom mindre än vad ex GMT'n eller SS Royal Steel gör, trots att den har jämförbar diameter.

Enklast är ju, som alltid, att om möjligt prova eftersom det alltid är extremt individuellt hur en klocka sitter på armen.
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
Japp, det har jag! ;)

Min fru har en RC som hon växelkör med bla en 34mm Tudor och lite annat. RC'n bär stort men det ser inte så galet stort ut trots allt, detta då den är tunn och clean. Konstigt nog bär den nästan bättre på henne när hon kör den på Nato och den då får en sportigare look. På henne bär den dessutom mindre än vad ex GMT'n eller SS Royal Steel gör, trots att den har jämförbar diameter.

Enklast är ju, som alltid, att om möjligt prova eftersom det alltid är extremt individuellt hur en klocka sitter på armen.

Tack för inputen. Vad tror du om ett am-mesh till den. Kan det funka?
 
Topp