• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressiga Certinor

Ariste

Audemars
2-Faktor
Fick upp ögonen för Certina när jag budade hem en Bristol 190 med lite välvd tavla. Den såg riktigt tight ut och glaset liksom förhöjde den välvda känslan av tavlan. Efter det har det blivit några stycken även om intresset falnat en aning. En liten udda fågel i detta sammnhang är den DS som ligger först bland bilderna, det är en tidig rackare och betydligt tooligare och större i boetten än övriga, gör sig fint på NATO också...:)

Fram med era Certinor!

IMG_5242.jpg


IMG_4121.jpg


IMG_4131.jpg


IMG_4141.jpg


IMG_4151.jpg


IMG_4160.jpg


IMG_4170.jpg


IMG_4181.jpg


IMG_4191.jpg


IMG_4201.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Scheisse, inga Certinor här eller skäms ni för mycket för att erkänna innehav? :)

Kanske borde tråden breddas och inkludera ALLA modeller och stuk som Certina tillverkt. Dykare från Snogge kanske?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag fuskar lite och använder mig av ett ur jag pimpat till en klasskamrat och en batteridriven dykare.

En skön guldbelagd DS som jag blev riktigt imponerad av. Ett dykarur med dubbel säkerhet... i en dressad förpackning.

SNC16730.jpg




Sedan smyger jag in en batteridriven subklon...


SNC16772.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Aurum skrev:
Jag fuskar lite och använder mig av ett ur jag pimpat till en klasskamrat och en batteridriven dykare.

En skön guldbelagd DS som jag blev riktigt imponerad av. Ett dykarur med dubbel säkerhet... i en dressad förpackning.

Sedan smyger jag in en batteridriven subklon...

Lyckad pimpning, inte ofta man ser guldiga DS. Subklonen är vacker och bandet väldigt passande. Är det plexi eller glas på?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet du vad Ariste, det bästa med den där quartzcertinan är att den är DIN! En present från Denke som överlämnas när vi har vår klämträff! ;)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denkes Certina har anlänt för länge sen och är nu hos urmakaren för omvårdnad, ännu en Bristol har hittat till samlingen under tiden som gått och ha sällat sig till de övriga i gruppen:

IMG_1519.jpg


IMG_1521.jpg


Repig och skitig, den får bida sin tid i väntan på SPA....
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: Dressiga Certinor

Jag gillar det med. Sen så var det även min morfars klocka så den har en speciell plats :)

skickat med telefonen.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Dessa klockor ligger mig varmt om hjärtat, och jag har varit nära att köpa flera olika modeller. Jag har dock lagt band på mig och väntat, kanske skulle detta avta på några veckor. Det har det ännu inte gjort, och jag kommer kanske inte kunna hålla mig mycket längre. :twisted: Jag har därför bara köpt en enda, en Certina Bristol 290. Det är kanske inte i allra bästa skick, men den fick duga så länge. Det enda riktiga klagomålet jag har är att kronan är ovanligt svår att snurra på, och framför allt att dra ut för att ställa. Detta eftersom den är liten och inte har någon riktigt bra form. På bilden ser den tyvärr väldigt kladdig ut, men det är den enda bilden jag har.

DS:en på den första bilden är riktigt fin, är de "ovanliga" eller är det lätt att få tag på en sådan på tradera, blocket eller klocksnack?


image sharing
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Bojke skrev:
Dessa klockor ligger mig varmt om hjärtat, och jag har varit nära att köpa flera olika modeller. Jag har dock lagt band på mig och väntat, kanske skulle detta avta på några veckor. Det har det ännu inte gjort, och jag kommer kanske inte kunna hålla mig mycket längre. :twisted: Jag har därför bara köpt en enda, en Certina Bristol 290. Det är kanske inte i allra bästa skick, men den fick duga så länge. Det enda riktiga klagomålet jag har är att kronan är ovanligt svår att snurra på, och framför allt att dra ut för att ställa. Detta eftersom den är liten och inte har någon riktigt bra form. På bilden ser den tyvärr väldigt kladdig ut, men det är den enda bilden jag har.

DS:en på den första bilden är riktigt fin, är de "ovanliga" eller är det lätt att få tag på en sådan på tradera, blocket eller klocksnack?
Klockdriften är lika stark som sexualdriften, glöm att mästra den utan göd den med små doser vintage då och då. :)
Bristol är en av mina favvomodeller, ren och fin tavla och ett förbryllande nummer i modellnamnet så är man i hamn. Din skulle nog må bra av en service och en ny krona. Angående DS:n så är det första generationens DS 58-60 och i det här skicket är de inte hel lätta att få tag i, men en kompis hittade en NOS förra året så undrens tid är inte förbi.

IMG_5239.jpg


Bra info om DS:
http://www.vintagecertinas.ch/en/dseng.html

Camo00 skrev:
Den är jättesnygg! Ingen aning om den är ovanlig dock... :)
Tack!
 

snowsucker

Breitling
Här kommer mitt bidrag till tråden:


En gammal Certina i gulddouble som har varit min farfars, blev otroligt fin efter en renovering. Extra kul detalj är att det är en chronometer, jag har inte så bra koll men det är tydligen inte så jättevanligt. På Gastons ur i Gbg hade de aldrig sett den här varianten innan iaf.
 

Bilagor

  • klocka2.jpg
    klocka2.jpg
    7.6 KB · Visningar: 461

Ariste

Audemars
2-Faktor
snowsucker skrev:
Här kommer mitt bidrag till tråden:
En gammal Certina i gulddouble som har varit min farfars, blev otroligt fin efter en renovering. Extra kul detalj är att det är en chronometer, jag har inte så bra koll men det är tydligen inte så jättevanligt. På Gastons ur i Gbg hade de aldrig sett den här varianten innan iaf.
Kul med arvegods och ovanligt med en chronometer-klassad Certina, den ser jag gärna ler och framför allt större bilder på! :)
 

snowsucker

Breitling
Ariste skrev:
snowsucker skrev:
Här kommer mitt bidrag till tråden:
En gammal Certina i gulddouble som har varit min farfars, blev otroligt fin efter en renovering. Extra kul detalj är att det är en chronometer, jag har inte så bra koll men det är tydligen inte så jättevanligt. På Gastons ur i Gbg hade de aldrig sett den här varianten innan iaf.
Kul med arvegods och ovanligt med en chronometer-klassad Certina, den ser jag gärna ler och framför allt större bilder på! :)

Ja, jag vet inte vad som hände med bilden där.. Ska fixa lite fler bilder inom kort. Nån som har koll på vilken krona som skulle kunna passa på denna klocka? Det sitter en icke-original på efter renoveringen, tycker den är väldigt ful och fyrkantig..
 
Topp