• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressklocka

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Hej,
Önskar tips på dressklocka ca 38 mm och (max) 8 mm tjock. Max 6-8k
Vill köpa nytt, ej beg.
Va inne på en sdgm003 men tycker att den ser aningen stor ut för dress.

/Jazze
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Seiko Sarb033
image.jpg
Certina Date Day
image.jpg
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Sarb och cdd är lite för tjocka. Hur tjock är en tradition? Ser fin ut men jag ogillar det vita datumhjulet..
 
Here we go again.

Bara för din vetskap så finns det en mängd trådar med samma topic. Testa att söka på "dressklocka" i forumsök så får du ett gäng förslag.

Happy hunting!
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Here we go again.

Bara för din vetskap så finns det en mängd trådar med samma topic. Testa att söka på "dressklocka" i forumsök så får du ett gäng förslag.

Happy hunting!
Jo det stämmer men jag har inte hittst något jag förslag jag fastnat för i de trådar jag läst. Över lag tycker jag att många klockor är för tjocka. En automatisk vore trevligt men å andra sidan kanske det är lättare att hitta ett tun kvartsklocka i den prisklassen..

/J
 

Btotheb

Omega
Om det nu tvunget skall vara nytt inom den budgeten är väl longines ett hett tips. Något mindre diameter än önskat dock men det kanske inte är skrivet i sten.

image.jpg


Begagnat kan du såklart hitta en del roliga dressare för samma peng.
 

Glusch

Cartier
Detta är en fin klocka, aningen dyr dock! Någon som har erfarenhet an denna?
orion_38_weiss.jpg

Nu äger ju inte @skurtbert just den modellen, men här skriver han lite om en annan klockmodell från Nomos. Har även jag länge suktat efter en av deras klockor. Hört en del gott om dem från personer på andra forum, men verkar till min vetskap inte vara någon klocka som särskilt många här äger, så kan vara svårt att få mycket med info härifrån.

Ifall du vill komma undan något billigare är en Tissot Visodate kanske något? Dock är den tjockare än vad du angav men tänkte att det inte skada att föreslå. Annars skulle jag också rekommendera antingen en begagnad Longiness eller en Frederique Constant av något slag. Inte jättevanligt med dressare på länk så kan vara svårt att hitta.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Nu äger ju inte @skurtbert just den modellen, men här skriver han lite om en annan klockmodell från Nomos. Har även jag länge suktat efter en av deras klockor. Hört en del gott om dem från personer på andra forum, men verkar till min vetskap inte vara någon klocka som särskilt många här äger, så kan vara svårt att få mycket med info härifrån.

Ifall du vill komma undan något billigare är en Tissot Visodate kanske något? Dock är den tjockare än vad du angav men tänkte att det inte skada att föreslå. Annars skulle jag också rekommendera antingen en begagnad Longiness eller en Frederique Constant av något slag. Inte jättevanligt med dressare på länk så kan vara svårt att hitta.
Behöver faktiskt inte vara en klocka på länk, dock är jag rätt kräsen vad det gäller skicket på klockor och brukar således få köpa nya. Jag har inte överdrivet grova handleder men tycker att klockor under 38 mm ser barnsliga ut på mig. Jo jag vet att "många" anser att en dressare inte ska vara större än 36 mm, men det faller inte mig i smak helt enkelt. Beror ju naturligtvis lite på från klocka till klocka hur stor den uppfattas, men generellt sett inte under 38 mm. Har spanat lite på olika klockor och då bland annat Seiko SDGM003 som är 40 mm och som jag personligen tycker ser väldigt stor ut, iaf på bild. Ang tjockleken så vill jag nog försöka hålla mig under 10 mm iaf för att underlätta när man bär den med skjorta som ju är tanken med en dressklocka.

/Jazze
 

Glusch

Cartier
Jag skulle nog inte välja den sista, då det är en kvartzare (vilket vi klockintresserade generellt sett tycker är tråkiga och livlösa klockor), men båda Frederique Constant-klockorna var riktigt snygga.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Ja dom är fina, fast också kvartz. Vill nog egentligen ha en ljusare tavla men tyckte ämdå att Hamilton va riktigt grym. Automatisk med sfirglas och baklock i glas, 38 mm och 10 mm tjock vilket är acceptabelt.
 
Topp