• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drivers watches

GurraG

Cartier
Jag har det senaste året snöat in lite på drivers watches från 60-70-tal. Det är kanske mest kuriosa och mer smycken än klockor men skojigt tidstypiska så jag tänkte starta en tråd och se om det är fler än jag som har denna böjelse.

Så långt har det blivit två klockor i kategorien. Först ut en Amida DigiTrend LRD (Light Reflecting Display) Drivers Jump Hour från 1976. En rätt spännande budgetklocka i en tid då mekaniska verk var billigare och sunkigare än dom "coola" digitaluren. Här finns lite mer att läsa för den som är intresserad: http://www.crazywatches.pl/amida-digitrend-lrd-drivers-jump-hour-1976

03qKfwG.jpg

52OX9mH.jpg

YXeZVh7.jpg


Näst ut är en kanske en ännu mer tidstypisk digitalklocka, en Bulova CompuTron 229 Drivers N6 LED också den från 1976. Riktigt värdelös som klocka, man måste trycka på knappen på sidan för att visa tiden och gör man detta 10-15 gånger per dag räcker batterierna max tre veckor.
http://www.crazywatches.pl/bulova-computron-229-drivers-n6-led-1976

6CIxC7h.jpg

YDuWsdl.jpg

SXz5gUD.jpg

2yaUa3E.jpg


Nu sneglar jag lite på en Omega Chronostop. Har budat på ett par ex på eBay men än så länge har det dragit iväg lite mer än jag är beredd att hosta upp.
 

_jonte

Patek
Coola! Särskilt Bulovan gillar jag! Klart coolast på sin metallänk dock. Kanske nån passande metallänk finns att hitta på bukten eller cousins...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Sånt här diggar jag verkligen. Äger ingen men faller stenhårt för looken.
Man undrar dock vari det praktiska att behöva trycka på en knapp på klockan för att utläsa tiden, när man kör, ligger. Men skitsamma det handlar om att vara ball.
 

GurraG

Cartier
Coola! Särskilt Bulovan gillar jag! Klart coolast på sin metallänk dock. Kanske nån passande metallänk finns att hitta på bukten eller cousins...

Jag är barnsligt förtjust i Amidan faktiskt, Bulovan hängde mest med på idén men tycker faktiskt att den gör sig bättre på läder än stål i och för sig kanske lite som motvikt mot Amidan.

Jag tror anledningen jag gillar Amidan är att det är ett mekaniskt verk (visserligen ett riktigt skitverk men ändå) och innovationen i idén att sätta tavlorna platt och spegelvända för att sen ha ett prisma för att få upp tiden mot användaren.
 

GurraG

Cartier
Sånt här diggar jag verkligen. Äger ingen men faller stenhårt för looken.
Man undrar dock vari det praktiska att behöva trycka på en knapp på klockan för att utläsa tiden, när man kör, ligger. Men skitsamma det handlar om att vara ball.

Inte det minsta praktiskt men dåtidens LED:er drog så mycke' ström att det var nog det enda sättet att se till att man inte behövde byta batteri varje dag. Sen funkar det ju som sagt inte ändå när två batterier räcker max tre veckor. Tyvärr gör det att jag använder Bulovan väldigt lite eftersom man måste komma ihåg att plocka ur batterierna på kvällen...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Funky stuff! Kul att det visas upp lite bredd! Gissar på att de kommer vara grymt eftertraktade om 30 år eller så... Visa gärna upp mer!
 

GurraG

Cartier
Funky stuff! Kul att det visas upp lite bredd! Gissar på att de kommer vara grymt eftertraktade om 30 år eller så... Visa gärna upp mer!

En rolig detalj är att Bulovan som var en lite exklusiv och modern klocka 1976 kostade småpengar ($200) medan Amidan som var en budgetklocka riktad tonåringar och ett försöka att efterlikna digitalur är rätt eftertraktad redan idag och för ett fint exemplar på orginallänk fick jag punga upp med $550. Misstänker att prisutvecklingen kommer fortsätta åt samma håll, elektronik saknar i princip andrahandsvärde men mekanik uppskattas.
 

_jonte

Patek
En rolig detalj är att Bulovan som var en lite exklusiv och modern klocka 1976 kostade småpengar ($200) medan Amidan som var en budgetklocka riktad tonåringar och ett försöka att efterlikna digitalur är rätt eftertraktad redan idag och för ett fint exemplar på orginallänk fick jag punga upp med $550. Misstänker att prisutvecklingen kommer fortsätta åt samma håll, elektronik saknar i princip andrahandsvärde men mekanik uppskattas.
Åfan, så pass.. Cool är den! Får en att fundera vad du fick ge för bulovan...
 

GurraG

Cartier
Åfan, så pass.. Cool är den! Får en att fundera vad du fick ge för bulovan...

Det där var alltså vad jag pröjsade på eBay. Men förutom att båda klockorna såklart var ohyggligt mycke' billigare 1976 vågar jag att det Amidan var billigare än Bulovan då men nu är det tvärt om.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag har en likadan Bulova på länk och det är en minst sagt fräsig pjäs. Biten med batterierna är dock lika sann som trist...
 

GurraG

Cartier
Kul att ni gillar dessa. Det måste ju vara fler som råkat hitta coola drivers watches, eller är det verkligen så galet udda? Släng upp lite bilder och ge mig mer inspiration än Chronostopen med klockan 12 klockan tre.
 

GurraG

Cartier

CECnsmr

Breitling
Otroligt fina klockor från en verkligt unik epok. LED fick bara några år innan LCD kom in och tog över scenen så dessa pjäser är riktigt unika. Fina bilder.
 
Topp