• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drunknad Jaeger-LeCoultre Reverso

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den här har ju typ två delade juveler typ ”incablock” ala JLC så isf är det ju bara att byta dom?
Vet faktiskt inte, har aldrig bytt Några juveler förutom i just incablock. Men det borde inte vara några konstigheter, mäta pivoten, gå upp en storlek och beställa rätt sorts juvel. Sedan använda en juvelpress för att trycka dit en ny på rätt nivå. Låter ju iaf hyffsat enkelt i teorin. :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Vet faktiskt inte, har aldrig bytt Några juveler förutom i just incablock. Men det borde inte vara några konstigheter, mäta pivoten, gå upp en storlek och beställa rätt sorts juvel. Sedan använda en juvelpress för att trycka dit en ny på rätt nivå. Låter ju iaf hyffsat enkelt i teorin. :)
Nästa projekt igång... tack!

- Vart hittar jag retubgulära packningar?

Har lite tavlor på g också
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Faaan, hon gick sönder, skulle vrida upp henne och hjulet som jag höll på så länge med som hade rostat fast har släppt. Så nu har fått beställa en hel brygga för 1800kr från min Paris tant, som för övrigt heter Benjamin... så hon blev en han...
hahah
1D10B968-482A-42CD-AD91-3382391AF44B.jpeg

Men nu är hon snart i rotation igen, försändelsen lämnar Paris i morgon så mitten av nästa vecka bör jag ha bryggan
 

rogart-63

Patek
Faaan, hon gick sönder, skulle vrida upp henne och hjulet som jag höll på så länge med som hade rostat fast har släppt. Så nu har fått beställa en hel brygga för 1800kr från min Paris tant, som för övrigt heter Benjamin... så hon blev en han...
hahah
1D10B968-482A-42CD-AD91-3382391AF44B.jpeg

Men nu är hon snart i rotation igen, försändelsen lämnar Paris i morgon så mitten av nästa vecka bör jag ha bryggan
Så jäk.. trist. Var det kuggarna som gick sönder? Knasig konstuktion oxå som inte går att ta isär. Finns 31 tjejer eller kvinnor i Sverige som heter Benjamin.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Så jäk.. trist. Var det kuggarna som gick sönder? Knasig konstuktion oxå som inte går att ta isär. Finns 31 tjejer eller kvinnor i Sverige som heter Benjamin.
Tjena, nej, går inte att skruva ned. hela infästningen blev skev, så uppdragninghjulet tappar kontakt, men det positiva är att min nya Paris hen skickar med packningen som vi saknar också!! Så efter det här är hon komplett!! Och förhoppningsvis tickar hon på läänge efter det här
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Faaan, hon gick sönder, skulle vrida upp henne och hjulet som jag höll på så länge med som hade rostat fast har släppt. Så nu har fått beställa en hel brygga för 1800kr från min Paris tant, som för övrigt heter Benjamin... så hon blev en han...
hahah
1D10B968-482A-42CD-AD91-3382391AF44B.jpeg

Men nu är hon snart i rotation igen, försändelsen lämnar Paris i morgon så mitten av nästa vecka bör jag ha bryggan
Jag tänker inte ljuga, jag är lite glad att tråden fortsätter :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, kanske får hon stanna, när jag nu använder min Classic large så kännas den nästan förstor... lite panerai feeling. Classique är helt rätt storlek, även om jag med mina 193cm kanske är för stor för henne.
Ja det är nog roligast. Billiga pengar för en kul klocka! Värsta är väl även vad ett eventuellt prisförslag från jlc för service hos jlc om ett par år skulle kosta för framtida ägare, som då kanske inte känner till historiken.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Ja det är nog roligast. Billiga pengar för en kul klocka! Värsta är väl även vad ett eventuellt prisförslag från jlc för service hos jlc om ett par år skulle kosta för framtida ägare, som då kanske inte känner till historiken.
Men jag tror inte service kostar mer än dom 5000 som en vanlig Reverso kostar? Kan inte tänka mig att dom skulle ta mer än så, visst några juveler men inget våltsamt?
Annars får jag väl ställa frågan till dom eller sälja på eBay ellr Chrono? Trist att lura något av oss på ks
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Men jag tror inte service kostar mer än dom 5000 som en vanlig Reverso kostar? Kan inte tänka mig att dom skulle ta mer än så, visst några juveler men inget våltsamt?
Annars får jag väl ställa frågan till dom eller sälja på eBay ellr Chrono? Trist att lura något av oss på ks
Fast du vet ju kanske hur sådana företag brukar resonera? Repig brygga = byte oavsett funktion. Trasig juvel = byte av brygga osv.

Ett rostlagat verk får man nog räkna med att de vill ersätta i stort sett varenda del oavsett funktionalitet tyvärr...
 

DrKlocka

Audemars
Att den går dåligt i olika lägen kan bero på många olika saker. Tappars skick och lagerstenar kan spela stor roll, även höjdlufter och spiralen skick påverkar. Går inte riktigt att peka ut att just någon juvel är dålig tillexempel. Går man igenom hela verket grundligt och justerar alla lagerspel går det nog att få till.
 
Topp