• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drunkningsmodd 2.0

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Alla har vi väll sett @Gummo s fantastiska drunknade seiko.. You'r an isperation!!
Orginaltråd:
https://klocksnack.se/threads/drunkningsmodd-patinera-en-seiko-7548-diver.49359/


Sugen på experiment beslutade jag mig för att dra igång en egen variant.

Steg 1. Införskaffade en seiko 7000-7002 och började med att slita ut urverket så det inte förstörs.
Steg 1,5. Ta bort packningar och krona så den blir "känsligare"
Steg 2. NER I VATTNET! Och vänta

Nu har en tid gått och det är dags att kolla till det.

Checkup 1:
Tid under vatten = Ca Två månader.
24/6 2016
image.jpeg

Upp ur vattnet på västkusten (saltvatten är bra grejer)

image.jpeg

Geggigt värre

image.jpeg

Ser lovande ut. Det orangea nätet är där för att jag ska hitta den om den lossnar.

image.jpeg

Utsidan ser härlig ut men insidan är inte tillräckligt skadad än

image.jpeg

Vatten har i alla fall trängt in i boetten. Lumen har börjat lossna lite från visarna. Såg nån skada på urtavlan. Vridringen sitter fast.

Ner i vattnet igen och väntan fortsätter.
Kollar igen senare i sommar. Men lite tur måste den va kvar under vintern!

Fortsättning följer.

/Filip
 

pjmb

Cartier
Haha! Roligt projekt!
Vad tror du om man kunde fästa den annorlunda och låta den ligga på botten och "slipas/nötas" av vattnets rörelser?
Lycka till!
 

rogart-63

Patek
Låt den ligga lite i luften oxå så den oxiderar. I bara vatten händer det väl inte så mycket? Skojigt projekt ska bli kul att följa :)
 

Greven

Audemars
Spännande projekt! Hoppas du uppdaterar regelbundet, annars blir det lång väntan till efter vintern (!). Bra förslag längre upp i tråden med mix av både vatten och luft.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Men det är ju fusk! ;) Ska se vad naturen kan åstadkomma på egen hand.
Det ska bli kul att följa denna tråd kommande 3-5 år :). Med tanke på kvaliteten på denna klocka i grunden tror jag inte lite svenskt saltvatten gör den mer än blöt och smutsig. Inget som inte blir skinande rent med diskmedel och trasa. Rena pansarvagnarna :D.
Ha en trevlig fredag:watching:
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det ska bli kul att följa denna tråd kommande 3-5 år :). Med tanke på kvaliteten på denna klocka i grunden tror jag inte lite svenskt saltvatten gör den mer än blöt och smutsig. Inget som inte blir skinande rent med diskmedel och trasa. Rena pansarvagnarna :D.
Ha en trevlig fredag:watching:
Synd att man inte bor vid Medelhavet.. Funderar dock på att skaffa boende där... Behöver nog en till klocka!!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Bra jobbat, som några andra nämnt så hade det varit kul med uppdateringar i tätare peioder.
Keep up the good work!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Bra jobbat, som några andra nämnt så hade det varit kul med uppdateringar i tätare peioder.
Keep up the good work!
Jag förstår att folk villiga uppdateringar oftare. Det vill jag också! Men jag bor i Stockholm och projektet är (på sommarhuset) i Göteborgs skärgård. Åker dit så ofta jag kan!
Sorry för att hålla er på sträckbänken.
Kommer vara där i början på augusti.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag förstår att folk villiga uppdateringar oftare. Det vill jag också! Men jag bor i Stockholm och projektet är (på sommarhuset) i Göteborgs skärgård. Åker dit så ofta jag kan!
Sorry för att hålla er på sträckbänken.
Kommer vara där i början på augusti.
Men det är ju ganska tätt ändå kan jag tycka, händer ju inte så mycket med klockan på en vecka precis. :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Checkup 2
Tid under vatten: ca 3 månader
3/8 2016

För att referera "The Pointer Sisters"
I'm so excited!!
Nu har det börjat hända grejer.

Tre månader under vatten på västkusten och vi har fått invånare.

När jag drog upp den va det betydligt mer gegg på än tidigare
image.jpeg


Börjar med att rensa bort det värsta. En bra början. Bezeln har tydligen börjat rosta. Alger och räkor på hela boeten.
image.jpeg


En havstulpan tycker tydligen att seiko är ett värdig hen och det finns små räkor INUTI (!!) klockan. Bezeln har börjat få en härlig patina.

image.jpeg


Någonting på baksidan är tydligen inte helt rostfritt. Men ändå helt okej.

image.jpeg


Ner igen i vattnet. Får se när jag kommer tillbaka nästa gång. Kanske får räcka då?

image.jpeg
 
Topp