• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dubbel Tudor Trubbel - Del 1

m_s

Patek
2-Faktor
Tänkte det var dags att dela med mig lite av mina upplevelser och intryck från två nya klockor från Tudor. Jag har valt att dela upp det i två olika poster för att inte få dem för långa.

Bakgrunden kring Tudor känner säkerligen de flesta till så tar en extremt kort summering - 1926 sa Hans Wilsdorf följande:

“For some years now, I have been considering the idea of making a watch that our agents could sell at a more modest price than our Rolex watches, and yet one that would attain the standard of dependability for which Rolex is famous. I decided to form a separate company, with the object of making and marketing this new watch. It is called the Tudor watch company.” - H. Wilsdorf

Resultatet blev ett älskat märke som alltid levt i skuggan av storebror Rolex men som också haft mer frihet att ta ut svängarna kring design ända sen begynnelsen. I stort sett kan man säga att Tudor var en Rolex rakt igenom förutom urverket och designen.

Spola fram till 2012 och födseln av Tudor Heritage Black Bay - lanseringen skedde på Basel och släpptes ut till AD senare det året, en numera flerfaldigt prisad modell och väldigt uppskattad bland både samlare och gemene man. Modellen är en klar hyllning av Tudors historia men man vågade samtidigt blanda i nytt i designen. Nu är året 2017 och på Basel i år visade Tudor upp ytterligare nya modeller i Black Bay serien (även en hett debatterad kronograf "Black Bay Chrono", den får vi anledning till att återkomma till senare i år).

Sedan 2015 (med lanseringen av North Flag) har Tudor påbörjat att utrusta de flesta sina nya klockor med "Manufacture Calibre" eller lite slarvigt kallat "Inhouse" urverk. Dvs ett urverk utvecklat, framtaget och tillverkat av Tudor själva. Kul tycker jag då det faktiskt har tillfört något mer än bara marketing-propaganda eller skäl till att höja priserna.. Framförallt tänker jag då på COSC-certifieringen och gångreserven som nu är uppe på 70h, sen skadade det ju inte att Tudor valde att marginellt (vi snackar 1500-2000kr) höja priset på sina klockor i och med detta.

Sådär, jag inser jag kan skriva på men jag har iaf "satt scenen" lite för att presentera två klockor för er och dela med mig lite av mina intryck från dem.

Först ut:

Tudor Heritage Black Bay Steel ref 79730 AKA "BB Steel"


P1012126.JPG


Av de lanseringar som skedde på Basel från Tudor var BB Steel det som fångade mitt intresse direkt. Till synes "ytterligare" en Black Bay modell från Tudor (nej det finns inte 400st) men det är mycket detaljer som jag tycker är kul med denna klocka.

P1012129.JPG


Storleken är densamma som tidigare, 41mm 22mm mellan bandhornen och utrustad med urverket MT5612 (för övrigt samma urverk som Pelagos uppdaterades med). BB Steel och Black Bay Steel & Gold (S&G) är de första Black Bay med datum infällt i tavlan.

Från de tidigare Black Bay som varit antingen Röd, Blå eller Svart så sticker denna ut med att i princip vara helt i stål. Insert är i borstat stål där markeringarna först är trycka i stålet och sedan ifylld med svart färg. Ger ett litet annat djup till bezelen helt klart.

Det känns även som att klockan flyter ut lite mer på handleden än Red, Black och Blue modellerna och det är troligen för att det inte finns en lika skarp markering med en färg på bezelen. Det är inte enda skillnaden jag upplever utan även tavlan ”popar” fram mer och får mer utrymme på klockan då den inte har även den en lika tydlig avgränsning med en starkt färgad bezel.

Den mattsvarta tavlan med den röda texten är något jag gillar starkt. En liten liten detalj men som snyggt knyter an till den röda triangeln.

P1012136.JPG


Lumen är precis som på Black Bay Blue nu vit istället för creme-färgad samt att det är vitt guld som omsluter indexen.

Som jag tidigare nämnde har BB Steel även en datumkomplikation och denna sitter smakfullt infällt kl 3 på tavlan. Datumet har svart text på vit tavla och det smälter samman väldigt väl tillsammans med index. Att man dessutom skippat datumbubblan gör för mig att klockan i allra högsta grad fortfarande känns harmonisk (något jag ofta inte tycker med datum på klockor).

Överlag blir känslan väldigt industriell och definitivt väldigt ”toolish”. Tudor har ju via sin marknadsföring och även historia visat att man satsar på klockor gjorda för att användas och att de ska kunna följa med vartsomhelst. BB Steel känns definitivt som den passar in på denna beskrivning. Som ni kan se på bilden nedan är den inte alls lika varm som exempelvis Black Bay Black.

P1012143.JPG
P1012141.JPG


Klockan går att köpa i två utföranden, antingen med den uppdaterade ”nitade” länken eller på ett svart läder med viklås. Gemensamt för båda utföranden är att det följer med ett av Tudors nu nästintill ikoniska vävda band.

Till BB Steel har Tudor valt ett mörkgrönt band (army green kanske?) som passar extremt bra på klockan och är väldigt skönt att bära. Troligen är bandet det jag kommer använda mest på min då den bryter av all metall och ger lite mer känsla.

P1012138.JPG


Länken som jag valde att köpa den med (väldigt dyr att köpa löst) är alltså den uppdaterade länken med en design som påminner om de gamla nitade länkarna från 50-60 talet. Diskussionerna har varit många och heta kring om man gillar denna design.

P1012164.JPG


Jag tycker att länken upplevs lite tunnare och att den sluter om handleden en aning bättre än den äldre länken. Den nitade detaljen ser man knappt alls när man har den på sig utan blir bara en detalj som jag faktiskt gillar. Kvaliteten är lika fantastisk som man förväntar sig, det enda jag egentligen saknar är en snabb microjustering a la Pelagos.

Summeringen av BB Steel från mig blir att Tudor lyckats göra en Black Bay som verkligen skiljer sig från resterande klockor i serien. Med en väldigt industriell design och datum så känns den betydligt mer modern än övriga BB och jag uppskattar verkligen att tavlan lyfts fram och de röda detaljerna är pricken över i:et.

P1012133.JPG
P1012134.JPG

P1012131.JPG


Del 2 följer i morgon och då tittar jag närmare på Tudor Heritage Black Bay Bronze Blue for The Bucherer Blue Edition
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Tack för en utförligt reflektionsbidrag av BB Steel. Jag håller faktiskt med om dina tankar och åsikter, tycker det är rätt ball faktiskt. Ska bli intressant att se vad du har kommit fram till i del 2.

Edit. Om Tudor bara skulle strunta i "krontuben"...
 

Karlssons

Omega
Aldrig kollat två gånger åt denna klocka. Har tyckt att den har känts anspråkslös jämfört med de andra i Black bay familjen.. Men det är kanske läge att revidera det. Trevlig läsning och fina bilder!
 

Olaola

Panerai
Tack för trevlig läsning och fina bilder!
Har gillat den skarpt sen jag såg den första gången :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tack för ett synnerligen trevligt och välskrivet inlägg om en riktigt fräsch klocka kompis!
Ser mycket fram emot del 2!
 

Snårtas

Rolex
Tack för en bra TS, jag har hädat och inte alls hängt med i vad som släpptes i Basel. Ser väldigt trevlig ut!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Tack för alla glada tillrop - Alltid kul att dela med sig när det uppskattas!

Del 2 följer fram mot kvällen
 
  • Like
Reactions: par

Espresso

Cartier
Tack för informativt och trevligt inlägg. För mig som inte ens kunde starten av hur man tänkte kring Tudor blev det dubbel nytta :)
 

Holken

Panerai
Bra skrivet!!
Svart bezel på den vore nog bra. Matcha röda texten på tavlan med röda triangeln på bezeln.
 
Topp