• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dubbellupp ?

rogart-63

Patek
Stavas det så ? Dubbellupp ? Min undran är vad använder ni för lupp ? eller glasögon ? . Har en lupp men upplever att jag får ont i huvudet och så blir jag konstig i ögonen/ögat .Bara på en liten stund .
Påverkar synen på nåt konstigt sätt .Ser suddigt en lång stund efter jag tittat i luppen . Min tanke var om det fanns nåt par glasögon så bägge ögonen var med i tittandet ?
 

Onelund

Rolex
jag har testat lite alltmöjligt, allt ifrån dubbla förstoringslinser till singelluppar i olika förstoring,

nu har jag dock fått fatt i en billig lupp som jag spänner dit med en lite klämma på glasögonen, tycker det funkar bra.

Tycker jag får bättre skärpa med en singellupp än med dubbla dito
 

Minuteman

Rolex
Finns de som påstår att man jobbar lättare med en "dubbellupp" än med en enkel, eftersom man då får djupseende, så man kan bedöma avstånd.
Själv använder jag en vanliga enkelluppar, även om jag bara använder dem till de allra pilligaste momenten, och när man behöver detaljgranska någon del.
 

tictac62

Cartier
Min lärare Lars Forsberg på urmakarskola, berättade att det tar ca. 3 år att träna upp ögat för att få, rätt seende och rätt motorik mellan handen och ögat med en lupp.
Ligger säkert en del sanning i detta för jag har bytt luppen till andra ögat, och det funkar inte alls
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag funderar på sådana där glajor som kirurger har i tv-serier, som har en utstående lins i nederkant. Någon som testat? De verkar ju förstora en hel del, eller så är det bara ljug o fusk...
 

rogart-63

Patek
Min lärare Lars Forsberg på urmakarskola, berättade att det tar ca. 3 år att träna upp ögat för att få, rätt seende och rätt motorik mellan handen och ögat med en lupp.
Ligger säkert en del sanning i detta för jag har bytt luppen till andra ögat, och det funkar inte alls

Andra ögat funkar nog inte .Man har ju ett ledande öga . Man är högersynt eller vänstersynt . Min optiker förklarade det en gång med nån linje i maskinen . Kommer inte ihåg hur hon gjorde riktigt . Är iallafall högersynt .
 

tictac62

Cartier
Andra ögat funkar nog inte .Man har ju ett ledande öga . Man är högersynt eller vänstersynt . Min optiker förklarade det en gång med nån linje i maskinen . Kommer inte ihåg hur hon gjorde riktigt . Är iallafall högersynt .

Själv är jag vänsterhänt och vänsterögd! min optiker sa att jag har vänsterögat som ledande öga och har perfekt urmakar syn, har en lupp inbyggd i ögat, så många jobb ser jag så bra att jag inte behöver använda lupp
 

Bassman

Friends of KS
Har olika syn på ögonen, närsynt, men mest på högra, och högerhänt. Blev närsynt i puberteten, så det var ovant med glasögon i början.
Hur som helst, kommer ihåg hur jobbigt det var att skjuta i lumpen, med militärglasögon, som gav perfekt syn på höger öga(siktögat), men som jag inte var van att fokusera skarpt med.
Grejen var att jag successivt fick skarpare och skarpare linser innan lumpen, för att vänja ögonen, men hade inte hunnit ända fram så att säga.
Nuförtiden är det bara bra att ha mikroskopsyn...
 

Freddie L

Panerai
Alla borde ha ett par! ;-)

Jag har tre. Mina värsta ligger på 4-4.5 ggr förstoring tror jag, minns inte riktigt. Men det finns nog 5-6 ggr också. Jag kommer nog köpa mikroskop ifall jag behöver uppgradera i framtiden.

Det kräver en viss tillvänjning med luppar, jag blev rätt "åksjuk" några dagar med mina första 2.4:eek:r, men de flesta vänjer sig. Om man bara sitter still böjd över ett ur är det nog inga större problem iofs.

image.jpg
 

rogart-63

Patek
Har också kört Bergeon men är mer nyfiken på vilka förstoringsgrader som är mest användbara.
Kör en Bergeon med nummer 2 på vilket då motsvarar x5 förstoring . Har en bausch & lomb x 4 men gillar mest Bergeon för sin skärpa . Isåfall skulle jag skaffa en Bergeon nummer 2,5 som motsvarar x 4 förstoring . Har en med dubbla glas oxå .För riktigt närgånga projekt . Den är x 12
 

Minuteman

Rolex
Har köpt på mig Bergeon nummer 2 och 2,5 samt 4 så då får det bli en med rejäl förstoring också.
I hela mitt liv har jag varit löjligt förtjust i kvalitetsverktyg men nu har jag samlat på mig så mycket att det inte finns några ursäkter kvar för att inte börja skruva klockor. :)
Då är det väl bara att plocka fram ett lämpligt försöksobjekt och sätta igång!
Risken är ju bara att du kommer tycka det är jäkligt kul och sedan sitter du fast i klockskruvarträsket :)
 

TimeDealer

Cartier
Alla borde ha ett par! ;-)

Jag har tre. Mina värsta ligger på 4-4.5 ggr förstoring tror jag, minns inte riktigt. Men det finns nog 5-6 ggr också. Jag kommer nog köpa mikroskop ifall jag behöver uppgradera i framtiden.

Det kräver en viss tillvänjning med luppar, jag blev rätt "åksjuk" några dagar med mina första 2.4:eek:r, men de flesta vänjer sig. Om man bara sitter still böjd över ett ur är det nog inga större problem iofs.

image.jpg

Hur mycket får man ge för ett sådan ekipage?
 

Freddie L

Panerai
Hur mycket får man ge för ett sådan ekipage?
Oj, minns inte riktigt. Har köpt till företaget via en dyr lokal representant. Gissar att de där kostade 25'-35' plus moms. Och ljuset kostade extra...

Precis som klockor finns andra vägar att gå. Kolla Ebay efter gråhandlare eller Alibaba för noname prylar, kan bli HELT andra priser. Ska du ha dem till klockor gissar jag att du behöver mycket förstoring och ljus. Kör hårt!
 

TimeDealer

Cartier
Oj, minns inte riktigt. Har köpt till företaget via en dyr lokal representant. Gissar att de där kostade 25'-35' plus moms. Och ljuset kostade extra...

Precis som klockor finns andra vägar att gå. Kolla Ebay efter gråhandlare eller Alibaba för noname prylar, kan bli HELT andra priser. Ska du ha dem till klockor gissar jag att du behöver mycket förstoring och ljus. Kör hårt!

Tack för tipset! :)
 
Topp