• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dubbelmiss Kaplans!

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Var för ett antal månader sedan på Kaplans och tittade på en tuff guldkronograf, en Eberhard Extra-fort. Den hade ett lågt utrop och låg bland skrotguldet. Då det var en förfallen pant var det inte så underligt att de missat att tavlan var ommålad. Här är/var den:

0

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2772/vara/1071989

När jag såg att det dök upp en på Klockkvaliten misstänkte jag direkt att det var samma ur. Tyvärr missade de än en gång att den var ommålad och denna gång kan de inte skylla på Sefina. Någon hade iaf tvättat uret så den nya ägaren fick något för de extra 10 500 kronorna...

0

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2846/vara/1119294
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Var för ett antal månader sedan på Kaplans och tittade på en tuff guldkronograf, en Eberhard Extra-fort. Den hade ett lågt utrop och låg bland skrotguldet. Då det var en förfallen pant var det inte så underligt att de missat att tavlan var ommålad. Här är/var den:

0

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2772/vara/1071989

När jag såg att det dök upp en på Klockkvaliten misstänkte jag direkt att det var samma ur. Tyvärr missade de än en gång att den var ommålad och denna gång kan de inte skylla på Sefina. Någon hade iaf tvättat uret så den nya ägaren fick något för de extra 10 500 kronorna...

0

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2846/vara/1119294

Kanske läge att göra detta mer offentligt så att stackaren kan klaga?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske läge att göra detta mer offentligt så att stackaren kan klaga?

Tycker detta är rätt offentligt? Tveksamt att man hänger på klockforum om man inte ser att den tavlan är galen?

Kaplans borde ha råd att sätta rätt folk på att gå igenom objekten, förstår det inte.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tycker detta är rätt offentligt? Tveksamt att man hänger på klockforum om man inte ser att den tavlan är galen?

Kaplans borde ha råd att sätta rätt folk på att gå igenom objekten, förstår det inte.

Jag håller med om det andra, förvånad om en icke kännare kan betala så mycket för "junk". Kanske Theoremasyndromet..
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ursäkta några tankar från en skumögd… :)

...men hur bedömmer ni att den är ommålad? Tavlan ser ut att i sin nuvarande skepnad ha åtskilliga år på nacken. Jag tycker mig ofta ha sett att siffror och skalor på gamla kronografer har tydliga spår av handen; långt ifrån de sterila hantverk som man ser på nyare och ommålade tavlor. Sedan kan det ju ha sin charm med ett gammalt arbete som utförts med mer entusiasm än skicklighet; ja då även om det är en så gammal renovering att den ingår i klockans proveniens ...
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Exempel på vad jag menar med tydliga spår av handen...

Avfotograferat från Gene Stones "The Watch"
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Exempel på vad jag menar med tydliga spår av handen...

Avfotograferat från Gene Stones "The Watch"

Förstår inte ditt inlägg om jag skall vara ärlig. Gamla originaltryck brukar vara mycket exakta och centrerade? Även mycket ovanligt att de saknar någon sorts swiss-markering. Vad är "spår av handen" på bilden ovan? Ommålad är alltid ommålad.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Förstår inte ditt inlägg om jag skall vara ärlig. Gamla originaltryck brukar vara mycket exakta och centrerade? Även mycket ovanligt att de saknar någon sorts swiss-markering. Vad är "spår av handen" på bilden ovan? Ommålad är alltid ommålad.


Ok du har ju sett klockan i verkligheten så jag frågar vad du såg som säger att den är ommålad? När jag ser bilderna från Kaplans är det inte alldeles självklart.
Vad jag menar är att även den korrekta tavlan jag exemplifierade med har små avvikelser mellan typer, avstånd e t c.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok du har ju sett klockan i verkligheten så jag frågar vad du såg som säger att den är ommålad? När jag ser bilderna från Kaplans är det inte alldeles självklart.
Vad jag menar är att även den korrekta tavlan jag exemplifierade med har små avvikelser mellan typer, avstånd e t c.

De vanliga sakerna, ocentrerat tryck, fel typsnitt, kladdigt och tjockt tryck och den saknar swiss-markering.

Ser inte de avvikelserna du pratar om på din bild, så den har mao. inte de tecken jag letar efter på ommålade tavlor.
 
Topp