• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dubois 1785?

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Syftet med den här tråden är att få fram info om klockan som presenteras, men jag börjar med lite bakgrundsinfo:

Under flera år har jag tjatat på de två gamla män som står mig närmast - pappa och svärfar - att köpa kvalitetsklockor. Farsan har alltid gillat klockor (han har i princip haft en på armen varje dag sedan barnsben) och han är en människa som värdesätter kvalitet, men han har alltid tyckt att det är dumheter att ge mer än ett par tusenlappar för en klocka då han gillar klockor för att de håller tiden och inte kan motivera att lägga ner så mycket pengar på någonting som ändå inte hålla tiden bättre än den klocka han har. Men för typ ett år sedan lyckades jag någorlunda då han köpte en Seiko 7002-7000 (i princip likadan som SKX007) som nu är hans vardagsklocka.

Svärfar är ganska lik farsan (gillar klockor och kvalitet). Han har en vintagetissot på armen, som han fick i present för tusen år sedan och som han bär varje dag). Och det är en vaniljquartz av modell billig. Skillnaden mellan dessa två män är att farsan är en rätt average Joe medan svärfar är en ganska förmögen advokat som har råd att lägga ner some serious cash på saker. (Han är dock av den arten som inte något speciellt intresse av pengar/rikedom och materiella ting). Även hans advokatkollegor, som i regel bär rätt fina klockor, skojar lite ibland med honom, att han är en big shot men bär en så billig klocka. Han har sagt att han gillar Panerai, men säger att han inte kan bära dem då han alltid är i kostym (eftersom han är old school vill han bara bära små dressare till kostym). Så mitt tjat har inte gett något resultat. Förrän för någon vecka sedan då hans quartztissot stannade.

Han var i Kroatien (Zagreb) på affärsresa och köpte - rätt spontant och utan att kolla med mig - en mekanisk klocka som han tyckte såg spännande ut då det är en skeleton. När han berättade vilket märke det var frågan om blev jag excited. Dubois 1785. Jag har hört om detta märke och vet att jag har läst i någon klockbok något om att Dubois var världens första klocktillverkare, samt att märket en gång har varit av samma kaliber som VC och PP. Något liknande hade klockhandlaren som han köpte klockan av också sagt till honom. Jag besökte svärfar för en vecka sedan och såg klockan samt försökte hjälpa honom med att hitta lite information om den, men utan någon som helst lycka. Jag tog med den snabbt till en urmakare som tog sig en titt. Han hade tydligen hört om Dubois-märket för länge sedan, och sade att det är ett skeletoniserat ETA 2892-verk med en fin styling, men kunde inte säga något mer än så.

Så jag vänder mig till ER. Hjälp mig hitta någonting som helst om antingen klockan eller om märket Dubois 1785. Ni som kan ETA-urverk, ser ni någonting speciellt här som ni kan berätta om? Är den kosher? Finns det någontign i urverket som kan skvallra om var den är gjord?

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
 

Guinness

Cartier
Kan tyvärr inte hjälpa med något matnyttigt men fin klocka för att vara skeleton (vilket jag inte brukar gilla). Dock förstör trycket på rotorn en del:/

Han borde haft vett att rådfråga svärsonen i detta viktiga spörsmål!
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Tack för hjälpen @Guinness! Jag vet inte varför jag inte hittade tråden ovan när jag gjorde en sökning på KS tidigare.

Hur som helt har jag lyckats få fram lite mer info nu. Det visade sig att DuBois et fils signerar en del av sina klockor med "DuBois 1785". Och de hade den första klockfabriken (då man började tillverka klockor långt innan VC, någon gång mot början av 1700-talet), men själva varumärket kom mot slutet av 1700-talet varför det inte är det äldsta klockvarumärket. Jag kom i kontakt med en schweizare som äger en äldre DuBois och som hade gjort lite research, han hade lite att berätta. Märket hörde till de stora (VC, PP, AP) tidigare men man la ner tillverkningen till stora delar i början av 1900-talet av okänd anledning. Varumärket såldes till något schweiziskt företag och produktionen har återupptagits på senare år. Dock har man tillverkat ett mindre antal genom åren varför man idag kan hitta Dubois-klockor från 60-70-80-talen etc. Idag har man delat upp tillverkningen i olika segment, och man kan därför hitta dubois i väldigt olika prissegment. De flesta modeller är dock limited edition och tillverkas i förhållandevis få exemplar. Användningen av ETA 2892, som på denna klocka, tyder på att modellen tillhör high end-segmentet.

Så, nu kan jag dö. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker personligen den var riktigt gräslig men urverket ska tydligen vara bra. Som alla ETA tillverkas de i Schweiz och säljs numera bara till tillverlare i Schweiz.

Mer om urverket.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Kan ingenting om märket, men om den nu kostat några spänn så lämnar finishen en del att önska.
Ta en titt på XII-markeringen, jämför avståndent till kanten med t.ex. VI. XII är nere och klättrar på kanten, VI är en ganska bra bit ifrån.

Är på @Aurum's spår.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Tack för kommentarerna. Men nu blir jag lite orolig. Jag vet inte vad svärfar gav för klockan, men jag vet att han också tittade på en DJ. Det tyder ju på att klockan inte kostade kaffepengar precis... Jag ska fråga honom.

Urmakaren som tittade på klockan var snabb med att kommentera att han inte kan någonting speciellt om själva märket men att faktumet att det sitter ett ETA 2892 i den pekar på att klockan - om nu allt står rätt till - kan kosta 10 000-15 000 kr och uppåt. Han undersökte verket genom sin lupp framför mig under ett par minuter och konstaterade att ingenting direkt pekar på att det är något fel på klockan, men att han inte kan garantera att klockan är helt kosher förrän han får se en referensbild. Och sen att jag i värsta fall har ett urverk som troligen kan säljas för någon tusenlapp.

Anyways, nu har jag inte lyckats hitta någon liknande Dubois, men har hittat klockor från några andra märken som har liknande skeletoniserade ETA 2892-urverk.

Bulova (http://uhrerbe.com/unt/29664-bulova___skelett__skeleton_automatic_armbanduhr___eta_2892___2_top.html)
bulova___skelett__skeleton_automatic_armbanduhr___eta_2892___2_top_1_lgw.jpg




Daniel Mink (http://www.watchtime.com/watch-database/daniel-mink/skeleton-gold/yellow-gold):
a.jpg



Dessa två bilder från en databas online (http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&ETA_2892_2)
ETA_2892_2-1.jpg
ETA_2892_2-2.jpg


Och sist så finns ett par EPOS-klockor ute på ebay med verket:
a.jpg
 
Senast ändrad:

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Ingen av er som kan ge en snabb kommentar? @Aurum @yonsson @daviden

Jag har kollat in diverse kinesiska fulskeletons och urverken skiljer sig definitivt från denna Dubois - skillnaden är påtaglig även för en lekman. Urverken på bilderna ovan liknar mycket mer, såpass mycket att jag är rätt säker på att själva urverket är ok. Det som oroar mig mest är det som @daviden sa om placeringen av de romerska siffrorna på urtavlan. Kan detta vara en honest error från Dubois?

Nu håller jag med om att klockan - och generellt vilken skeleton-klocka som helst - inte är särskilt snygg, men det är viktigt för mig att försöka fastställa äkthet, så att jag vet om vi ska försöka skicka klockan till urmakaren och få pengarna tillbaka (det svåra alternativet), eller om den helt enkelt kan säljas som en kosher klocka här istället (det lätta alternativet), även om svärfar går med en förlust.

Jag har pratat med svärfar och han gav ca 1000€ för den... Nu har jag övertalat honom att istället köpa en DJ och göra sig av med denna, så input från er skulle vara guld värt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen av er som kan ge en snabb kommentar? @Aurum @yonsson @daviden

Jag har kollat in diverse kinesiska fulskeletons och urverken skiljer sig definitivt från denna Dubois - skillnaden är påtaglig även för en lekman. Urverken på bilderna ovan liknar mycket mer, såpass mycket att jag är rätt säker på att själva urverket är ok. Det som oroar mig mest är det som @daviden sa om placeringen av de romerska siffrorna på urtavlan. Kan detta vara en honest error från Dubois?

Nu håller jag med om att klockan - och generellt vilken skeleton-klocka som helst - inte är särskilt snygg, men det är viktigt för mig att försöka fastställa äkthet, så att jag vet om vi ska försöka skicka klockan till urmakaren och få pengarna tillbaka (det svåra alternativet), eller om den helt enkelt kan säljas som en kosher klocka här istället (det lätta alternativet), även om svärfar går med en förlust.

Jag har pratat med svärfar och han gav ca 1000€ för den... Nu har jag övertalat honom att istället köpa en DJ och göra sig av med denna, så input från er skulle vara guld värt.
Det finns ju fina kloner, men hittade ingen vid snabb googling. Hittade å andra sidan inte heller den aktuella varianten från eta. Den stora frågan är väl hur Dubois såg ut som företag när detta ir tillverkades? Tavelramen är inte bra gjord. Boetten ser omärkt? och enkel ut? Är loggan tryckt på rotorn? Ser väldigt primitivt ut och udda att framsidan inte är märkt? Är det rätt typsnitt på loggan?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Kan tyvärr inte hjälpa med något matnyttigt men fin klocka för att vara skeleton (vilket jag inte brukar gilla). Dock förstör trycket på rotorn en del:/

Han borde haft vett att rådfråga svärsonen i detta viktiga spörsmål!
"Trycket på rotorn" verkar sitta på glaset:pompus:
 
Topp