• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dumt att lägga 10k på ett ur med quarzverk?

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Breitling Aerospace eller B-1 tycker jag är roliga. Grand Seiko kan väl vara roligt att prova? Jag tror jag ska prova GS ngn gång, mest för att ha mer pondus i mina drygheter framöver :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar att variera mellan mekaniska och kvarts. Hade en B-1 som sonen tog över och i avsaknad av den fick det bli en SS Skydiver.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Random dj är snyggare.
Snyggare - kanske. Sexigare - näää

Så vitt jag förstått det så byggde rolex ett kvartsverk av rang, bra skit helt enkelt. Vissa påstår att det skulle vara ett av världens främsta kvartsverk.

Det i kombo med snygg design och köttig känsla på länk och boett ger dig OQ - a.k.a KvartsKungen
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Snyggare - kanske. Sexigare - näää

Så vitt jag förstått det så byggde rolex ett kvartsverk av rang, bra skit helt enkelt. Vissa påstår att det skulle vara ett av världens främsta kvartsverk.

Det i kombo med snygg design och köttig känsla på länk och boett ger dig OQ - a.k.a KvartsKungen

Benägen att fullständigt hålla med! Det plus en liten produktion om tot. 25000 ur gör det ju ännu ballare. :pompus:
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Benägen att fullständigt hålla med! Det plus en liten produktion om tot. 25000 ur gör det ju ännu ballare. :pompus:
Rolex bästa quartzverket? Jag hör ju hela vägen till Spanien hur hela Seikokartellen tänder vårdkasar och samlas under dunkla kläder i nersläckta källarlokaler för att gemensamt med full kraft fullkomligt förnedra det där inlägget :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex bästa quartzverket? Jag hör ju hela vägen till Spanien hur hela Seikokartellen tänder vårdkasar och samlas under dunkla kläder i nersläckta källarlokaler för att gemensamt med full kraft fullkomligt förnedra det där inlägget :)

Ja, det vore ju inte så svårt eftersom jag har värdens bästa kvartsverk i min GS. Rolexurverket var dock ett av de absolut bästa då det släpptes.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det vore ju inte så svårt eftersom jag har värdens bästa kvartsverk i min GS. Rolexurverket var dock ett av de absolut bästa då det släpptes.
OMG Yonsson! Förutsätter att ditt konto är kapat, en så kallad KSrejp. Det kan inte vara du som skriver ngt positivt om Rolex :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Men klassas Oysterquartz som HEQ?

Vet ej - men lite bonusinfo för dig:

"In 1977, after five years of design, development, and testing, Rolex introduced their first completely in-house quartz movements (the 5035 and 5055) and the Datejust (5035) and Day-Date (5055) Oysterquartz models that would house them.

When they were introduced, the 5035 and 5055 quartz modules were marvels of technology as well as fit and finish. These 11 jewel movements utilized the latest CMOS circuitry, a 32khz oscillator, and analog thermocompensation. In addition, they were finished to even higher standards than Rolex's mechanical movements. It is no exaggeration to say that even today, no quartz movement produced by any watch company can compare to the 5035/5055 from the standpoint of sheer beauty"
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vet ej - men lite bonusinfo för dig:

"In 1977, after five years of design, development, and testing, Rolex introduced their first completely in-house quartz movements (the 5035 and 5055) and the Datejust (5035) and Day-Date (5055) Oysterquartz models that would house them.

When they were introduced, the 5035 and 5055 quartz modules were marvels of technology as well as fit and finish. These 11 jewel movements utilized the latest CMOS circuitry, a 32khz oscillator, and analog thermocompensation. In addition, they were finished to even higher standards than Rolex's mechanical movements. It is no exaggeration to say that even today, no quartz movement produced by any watch company can compare to the 5035/5055 from the standpoint of sheer beauty"
Det måste ju varit någon form av HEQ för den tiden...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Förövrigt har jag lite svårt att förstå varför en del tillverkare tar avstånd från kvarts, (även om jag gör det till viss del, kvarts betraktas inte som lyx generellt), men både Omega och Rolex skulle ju kunna ha någon form av HEQ (någon enstaka modell) i sitt moderna sortiment likt Seiko i sin GS-linje. Kundskaran skulle nog bara breddas.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det enda jag skulle kunna tänka mig i elektronisk väg vore en Spring Drive-modell från Seiko, men det är ju knappast att likställa med ett vanligt kvartsverk.

Vänligen
Forumets undersköterska
Skämtar du eller? Skulle du inte kunna tänka dig en gammal Omega megaquartz?

Slänger in en bild på min kvartsare (som jag har på mig idag).
DSC_0118.jpg
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Definitivt inte! :)

Jag skulle nog aldrig köpa en "ny" klocka för 10k SEK, men skulle inte tveka att slå till (igen) om någon klassisk 70tal Omega Quartz dök upp.

Några favoriter:

Omega Stardust:
image_zps04a9770b.jpg


Omega Marine Chronometer (just sålt min, tyvärr)

Omega Albatross
6C919D21-ADD8-446D-B208-9C4D8D405547-5491-000005A7557BF126_zpscb2f5b09.jpg


Finns flera mycket "coola" gamla Quartz klockor som förtjänar en plats i var man klock samling :)

Ska också tillägga att jag är ruskigt sugen på en OQ om rätt dyker upp!

Mvh
Micke E
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För mig handlar det lite om vad man jagar. En modell som har både auto och kvarts kan jag aldrig motivera att köpa kvartsen då jag vet att jag aldrig blivit nöjd med det i det långa loppet.

Kvarts känns överlag själlöst som Undersköterskan sa. De unika modeller som enbart finns med kvarts har väl ett visst existensberättigande men för mig så lockar de bara inte. Inte enbart för att de har ett batteri invändigt.
 
Topp