• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dunhill Dunhillon ref 8039 - Urban Diver

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
I tisdags lyckades jag av en ren tillfällighet ropa hem samt köpta två "City diver" på en och samma dag! Den ena en fin vintage City Professional med gul tavla som skall bli sommarens badklocka efter en täthetsservice. Tack @Clark Kent för smidig affär! Jag skall försöka hitta ett lämpligt Tropic gummi till den.
Den andra klockan är något så ovanligt som en Dunhill City Diver, ref 8039, och härligt knasig klocka som jag kom över för ett i förhållandevis liten summa.

IMG_0161.JPG



Alfred Dunhill Ltd. (found. 1893)
Alfred_Dunhill_in_1893_jpeg.jpeg
Dunhill_London_Logo.png

Alfred Dunhill (1872-1959) var en duktig säljare, uppfinnare samt tobakshandlare. Han ärvde sin fars sadelmakeri år 1893 som blev grunden till det idag brittiska lyxtillverkaren Dunhill. Samtidigt med sadlarna började han i tidens tand sälja bil och motor-relaterade accessoarer, väskor, rökpipor för motorister etc. I förlängningen ledde detta till att han även öppnade en tobakshandel år 1907 som blev startstenen i tobaksbolaget Dunhill. Dunhill tobak och lyxtillverkaren Dunhill är numera två separata bolag som inte har något med varandra att göra.
Dunhill är en engelsk motsvarighet till fransmännens Hermès och S.T. Dupont.
Dunhill säljer exklusiv herr konfektyr, som måttsydda kostymer, manschettknappar etc, lädervaror, tändare, exklusiva pennor (”Writing instruments” är den rätta benämningen i detta segment…), parfymer mm.
https://www.dunhill.com/



IMG_0176.JPG

Dunhillen är en klocka jag varit lite sugen på i många år. Den har invändig dykring (internal dive bezel) med en imponerande WR på 50m! City diver som sagt (kom igen, hur många av er är det som dyker med era dykarklockor egentligen?). Den kom på en riktigt fet och härlig alligator. 14mm hög, 29x46mm, så rätt stor men inte överdrivet. Elegant och lite blingig med det facetterade glaset men ändå lite kraftigt konstruerad. Ett bra namn helt enkelt, City Diver. Bulit like a Tank! Den övre kronan sköter alltså den invändiga dykringen som faktiskt är bra inne i staden som tex minne för parkeringstid.

Bra detaljnivå och kvalitetskänsla. Verket, som man kan se genom display back, är ett moddat 2621 enligt uppgift som är fint dekorerad med Côtes de Genève och Circular-graining. Nypriset på 00-talet var ca rek 2500 pund. Jag vet inte vem som har byggt klockan men Dunhill har anlitat duktiga schweiziska tillverkare som Schwarz-Etienne med fler för framtagandet av deras klockor. I dagsläget säljer Dunhill inga klockor mig vetligen, utan man är hänvisad till begagnatmarknaden.
IMG_0145.JPG
IMG_0147.JPG
IMG_0149.JPG
IMG_0152.JPG
IMG_0155.JPG
IMG_0165.JPG
IMG_0170.JPG
IMG_0174.JPG
IMG_0163.JPG


Jag gillar ju udda klockor så detta är en klocka i min smak,
//Rozzy :cool:
 
Senast ändrad:

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt fin! Försökte köpa en Dunhill på tz-uk för flera år sedan men säljaren vägrade skicka till Sverige...

Kul med lite mer udda pjäser! Och tack för en, som alltid, föredömlig paketöppning! :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack för ett mycket trevligt inlägg! Försöker komma på något uppmuntrande att säga om själva klockan...






Ja, nu kom jag på nåt; den verkar i alla fall välbyggd :D

Roligt att du uppskattar en klocka som den och skiter i oss bakåtsträvare med konservativ klocksmak!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Kul att se! Jag har en gammal Dunhill-tank där det är tydligt att formspråket lever igenom till din nydykare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gillar den! Härligt udda och lite lyxigt. Frågan är om man ska ha finkrokodilen utan söm eller om man borde sporta till bandet lite. Förmodar man behöver ett rätt tjockt band? Har du ett canvasband som passar? Bra köp och jag var där och nosade på den med.
 

Ronnie

Rolex
Det var mig en udda fågel! Rätt mysig form på'n, tycker jag.
Hurdan är ration svarttavlade vs icke svarttavlade i din samling nu?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Svincool ju, gillar det ologiska med den, fasetterat/fasat glas som följer boettformen - genialt, stora udda och lite "lustiga" kronor.. kan tro den sitter som en smäck in på handleden och i lådan med dina övriga godingar
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Det var mig en galet häftig klocka!!!:cigar:. Verkligen kul med udda klockor där omväxling förnöjer och det var mig en trevlig liten läsning:)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Som vanligt imponerande hur du nosar upp dina udda fåglar! Tack för en exemplarisk presentation, som vanligt. Härlig klocka, jag gillar ditt tänk med att använda dykarringen för att tajma parkeringstiden. Alfred hade varit stolt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du är en mycket välskräddad och välverserad herre, denna flyter dock inte även om @Aurum ger sitt godkännande..
Till skillnad från vad? Den har vissa intressanta egenheter och kan inte säga att den är helt lyckad, tror jag. Intressant och mycket bättre än mycket annat nytt. Får se om @Rozzy ger oss ett utlåtande efter lite handledstid och tid att tänka.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Ministern, @NiklasArvid , @Davvan , @eriksson850 mf, Giorgia Modani har för första gången kommenterat en av mina klockor. Gissa vilken... :)
nice.... cheeesus... jag är tydligen på helt fel spår... eller så är hon från tokironiska generationen... "nice"
å den vill väl inte vara nice? den vill väll vara odd, special, weird, cool... knappast nice?
1o43jp.jpg
 
Topp