Laddar...
Nymansur

Duscha med Omega Seamaster 300 Pro Co-axial

Diskussion i 'Diskussion' startad av Wolfie79, 16 januari 2020.

1. Wolfie79
    Trådstartare

Wolfie79 Plast

Tjena, köpte en 10 år gammal Omega Seamaster 300 Professional Co-axial och den har blivit testad till 10 bar av klockhandlarn, och är godkänd. Men har hört lite varierande åsikter ang duscha med den. Jag har inga planer på att dyka med den eller så, men att duscha på morgonen - är det ok tror ni?

2. Zed

Zed Swissera

Från:
    Göteborg
    Om servicehistoriken är okänd så hade jag gjort en packningsservice innan. 10 år är ganska lång tid.

3. Wolfie79
    Trådstartare

Wolfie79 Plast

Den blev servad 2016. men borde inte testet som gjordes för några månader sedan vara ok? jag är ju lite försiktig eftersom det skulle suga rejält om den fylldes med fukt, men att aldrig ta av den hade varit skithärligt.

4. Broderjimmy

Broderjimmy Brons

Från:
    Haag
    Trycktester är en färskvara och visar bara att den var tät precis vid det tillfället. Efter det finns det externa faktorer som påverkar tätheten. Om boetten får en smäll kan t.ex. tätheten påverkas.

Man brukar rekommendera att en klocka ska få en täthetsservice en gång om året om det utsätts för vatten ofta. Dusch är dessutom ett kapitel för sig då tvål och liknande produkter kan få packningarna att torka ut snabbare och alltså inte längre hålla tätt.

engst och Aerospace gillar detta.
  5. Wolfie79
    Trådstartare

Wolfie79 Plast

ah... okej, bra svar. då kanske man ska vara lite försiktig. speciellt när den är äldre modell.

6. BarbaBaba

BarbaBaba Platina

Från:
    Stockholm
    Den är ifrån 2010 och servad 2016 med ett trycktest för bara några månader sedan? Precis som @Broderjimmy säger är tvål och dylikt kanske inte det bästa för klockan, men med det du sagt skulle i alla fall jag våga duscha med den, men skölja av och torka torr efter. Om det gjordes ett trycktest i somras och packningarna som sitter bara är 4år skulle jag inte oroa mig. Men, eftersom du startat tråden med frågan, skaffa nya packningar och gör ett nytt trycktest, ställ dig i duschen och njut ;)

Man och engst gillar detta.
  7. CapTaiN-MiFFo

CapTaiN-MiFFo Konnäsör

Från:
    Norrköping
    Om klockan är servad 2016, och trycktestad nyligen, så är det självklart bara att bada på. Vi pratar om en dykare.

Man, Matts, Alberget4a och 12 andra gillar detta.
  8. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Platina Premium

Från:
    City
    Alla element du kan utsätta dig själv för kan du utsätta klockan för.

Man, Träff, engst och 9 andra gillar detta.
  9. Wolfie79
    Trådstartare

Wolfie79 Plast

Jag kanske ska modifiera frågan, är det någon som har, eller känner någon som har, sabbat sin klocka genom att duscha?

engst och Leiflicious gillar detta.
  10. Rivalen

Rivalen Silver

Duscha och bada - det är ju en nyservad dykare. Tvekar inte att bada, duscha tvätta ren under kranen (härom veckan en rejäl avspolning med lite hjälp av mjuk tandborste) utan problem min 12 år gamla Sinn U1 som aldrig servats och trycktestades senast för 6 år sedan. Men det är klart den är tysktillverkad - kanske tillförlitligare än Swiss Made?

Man, Träff, engst och 2 andra gillar detta.
  11. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Någon har säkert gjort det.

Rivalen gillar detta.
  12. Pete11

Pete11 Guld

Från:
    Stockholm
    Jag skulle inte oroa mig för en dusch. Skölj av den efteråt bara, så du slipper tvålrester i skrymslen etc.

Man och Rivalen gillar detta.
  13. Criss Cross

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Jag har en kompis som har en sådan som duschade med öppen ventil, helium ventil? Det var inte så bra. Med stängd ventil kan du duscha och bada, under förutsättning att den klarar ett trycktest i närtid.

14. HSK

HSK Guld

Inte personligen men det har ju garanterat hänt. Som någon nämnde tidigare så bevisar ett trycktest bara att den tål det vid just detta tillfälle och det finns många saker som kan påverka vattenresistensen.

Det låter som att du är ganska orolig och det enda sättet att till 100% undvika fuktskador är att ta av den innan du duschar (och gärna lämna den utanför badrummet). Inte för att vara den som är den men jag kan dessutom tycka att det är ganska ofräscht att duscha med klocka på och om man nu ändå ska rengöra den efteråt känns det betydligt smidigare att bara ta av sig den, det tar typ tio sekunder...

Wolfie79 gillar detta.
  15. sjökvist

sjökvist <—Axel Nilson

Det är en dykare så det är klart du kan duscha med den, tvål torkar inte ut packningar men diskmedel gör det

Man och spammerstakeahike gillar detta.
  16. Makkanxd

Makkanxd Silver

Från:
    Stockholm
    Tjejen duschade med sin smpc med kronan öppen. Gick bra :)
    2F68BF2B-A0CA-4DE7-993B-7441B18FE23E.

Man, Sistakvarten, Aerospace och 1 annan gillar detta.
  17. Bezelman

Bezelman Silver

Exakt nu får vi väl ta oss i kragen! Tveksam till att duscha med en trycktestad dykare? Jag badade med min 15 åriga smp utan att ens trycktesta den. Dock var den servad...

Tigerrrr, Man, Träff och 8 andra gillar detta.
  18. Fixxxer

Fixxxer Mr 99% Friends Of KS

Ingen här kan ju veta om den är tät eller inte. Men jag hade absolut inte oroat mig.

eriksson850, engst, tim ur länk och 1 annan gillar detta.
  19. Scaramanga

Scaramanga Diamant

Från:
    Höga Kusten
    Kör på bara!

Man gillar detta.
  20. spammerstakeahike

spammerstakeahike Platina

Min skx 007 köptes 2007 och tål dusch. Har aldrig trycktestat den.

Man och tim ur länk gillar detta.
  21. Wolfie79
    Trådstartare

Wolfie79 Plast

Haha! Bra svar. Love it!

22. CBO

CBO Tantal

Känns rimligt! Om du är riktigt osäker kan du väl testa under kranen först?

23. Subc

Subc Titan

Och om den tar in vatten, undvik att duscha med den? ;)

blackcoffee och Crispie gillar detta.
  24. CBO

CBO Tantal

Japp! :woot:

Bezelman gillar detta.
  25. MacRulez4ever

MacRulez4ever Guld

Om du kan duscha med en trycktestad dykarklocka som passerat trycktestet ?
    Är du seriös ?

PNM, Man, Alberget4a och 4 andra gillar detta.
  26. JB_XII

JB_XII Silver

Från:
    Göteborg
    Lätt att vara orolig när man inte vet.
    Men är den godkänd till 10 bar så är det inga problem att duscha/bada med den.

Och som så många påpekar så är det en dykarklocka :)

27. KenKun

KenKun Diamant

28. Pete11

Pete11 Guld

Från:
    Stockholm
  29. KenKun

KenKun Diamant

Plötsligt händer det ;)

Nu tror jag dock inte att det är ett vanligt fenomen, men visst är det lustigt när tre användare hade samma problem med sina PO...

30. Crispie

Crispie Brons

Även bada bastu? Jag har gjort det en kort stund med en klocka och det var inga problem. Men det är egentligen det enda som jag nojjar lite över. Annars gör jag ALLT med mina klockor. De allra grövsta sakerna får dock beaters ta hand om.

Mollstedt