• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykar-duellen: Omega smpc V. Tudor bb

Vilken är bästa klockan?


  • Totala väljare
    141

Beastmode

Omega
Hej!
Jag fyller 18 år om ca ett halvår så självklart ska jag önska mig en "riktig" klocka! Klockan ska vara en keeper och ett minne för resten av livet, så jag har redan nu börjat spana runt om kring mig efter potentiella önskemål!
Efter en tids kikande har jag kommit fram till två stycken klockor.
Jag snackar om Omega Seamaster Diver 300m co-axial och Tudor Heritage Black Bay (in-house versionen).

Två stycken dykare runt mer eller mindre samma pris! De är helt olika men båda två helt fantastiska på sina egna vis. Den ena har något som den andra inte har och tvärt om. Vi snackar bl.a. om Omegans ceramic-bezel, co-axial verk mot Tudorns fantastiska snow flake hands, vintage-sub stuk etc.

Mycket större presentation behövs inte utan det är två mycket välkända klockor här på forumet. Men som säkert många förstår har jag extremt svårt för att bestämma mig. Självklart ska jag gå till en AD och känna på dem i verkligheten vid passande tillfälle men innan jag gör det skulle jag uppskatta att ni skriver vilken klocka ni gillar bättre och varför? Säkert finns det många här som ägt eller äger någon av klockorna och kanske finns det nägot som ni vill dela med er av d.v.s. saker som kan vara bra att veta innan ett köp och andra saker och ting som man kanske inte märken förrän man haft klockan ett tag?

Är tacksam för alla svar!
IMG_1729.PNG
IMG_1728.PNG
 

MånsT

Rolex
Jag säger Seamastern då den är en klassiker i sig själv, även om länken är en vattendelare. Personligen tycker jag bara att Black Bay är rätt blockig, och känns lite klumpig. Dessutom gillar jag inte mixen av runda index och snowflake-visare.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Båda två är utmärkta val. I mitt tycke är dock SMP mer gångbar om man bara ska ha en klocka. Sedan detta med keeper...vet inte...oavsett val du gör så är dessa båda inkörningsporten till nåt helt annat än keeper :)
Sedan så är det DU som ska välja...båda dyker dessutom upp nästan varje vecka på K&S där de går köpa i nästintill nyskick för 22-26tkr...kan oxå vara ett alternativ kanske?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Seamaster tycker jag mer om, subjektivt men tycker den känns bättre gjord när jag klämt på dem. Lite "ful" (men klassisk) länk men fin på gummi, läder, Nato.
 
Jag röstar på Omega SMPc. Den är byggd för att hålla livet ut och mer därtill, och om du önskar dig klockan som födelsedagspresent samtidigt som det är din första, lite finare klocka så blir ju klockan speciell, och helt klart ett keeper-ämne. Omega SMPc är ett utmärkt val till en sådan klocka; båda klockorna har mycket fina urverk (exempelvis har båda urverken en balans som andas fritt, utan något index som styr balansspiralens aktiva längd, och i Omegas fall dessutom med co-axial gång). Tudor har en fin manufakturkaliber, inget att vila ögonen på men byggd med slitstyrka i åtanke, medan Omegan ståtar med den senaste revideringen av kaliber 2500 som presenterades år 1999 som världens första urverk med co-axial gång i serieproduktion, vilket då var en sensation. Bezel-inlägg i keramik, fantastisk AR-beläggning och en länk som numera är skruvad - länken ger ju klockan, tillsammans med den externa heliumventilen, dess karaktäristiska utseende som för tankarna tillbaka till år 1993 då Omega lanserade 2531.80.00, ursprunget till den klocka du nu funderar över. Alltsammans av högsta tänkbara kvalitet.

Tudorn är en fin klocka, men Omega vinner sett till helheten. Oavsett vilket val du gör får du en fin klocka; i det här fallet väljer du kort och gott bara mellan bra och bättre.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Jag röstar på Omega SMPc. Den är byggd för att hålla livet ut och mer därtill, och om du önskar dig klockan som födelsedagspresent samtidigt som det är din första, lite finare klocka så blir ju klockan speciell, och helt klart ett keeper-ämne. Omega SMPc är ett utmärkt val till en sådan klocka; båda klockorna har mycket fina urverk (exempelvis har båda urverken en balans som andas fritt, utan något index som styr balansspiralens aktiva längd, och i Omegas fall dessutom med co-axial gång). Tudor har en fin manufakturkaliber, inget att vila ögonen på men byggd med slitstyrka i åtanke, medan Omegan ståtar med den senaste revideringen av kaliber 2500 som presenterades år 1999 som världens första urverk med co-axial gång i serieproduktion, vilket då var en sensation. Bezel-inlägg i keramik, fantastisk AR-beläggning och en länk som numera är skruvad - länken ger ju klockan, tillsammans med den externa heliumventilen, dess karaktäristiska utseende som för tankarna tillbaka till år 1993 då Omega lanserade 2531.80.00, ursprunget till den klocka du nu funderar över. Alltsammans av högsta tänkbara kvalitet.

Tudorn är en fin klocka, men Omega vinner sett till helheten. Oavsett vilket val du gör får du en fin klocka; i det här fallet väljer du kort och gott bara mellan bra och bättre.

Vänligen
Forumets undersköterska
BB är snyggaste alternativet samt att du slipper tejpa över länken med silvertejp. SMP har datum som kan vara användbart. Om du vill ha skönhet, retro och vettig länk så överväg denna:
SE_Seamaster300_23330412101001_VueC_1600x900.jpg
själlösare historia får man leta efter.. Mastern känns som en leksaksklocka med nyproducerad vintage.. nä inte min bag
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Bara min personliga åsikt men jag har svårt för den där Omegan, tycker helt enkelt den är ful. Inget ont om vad som finns på insidan, det är en bra klocka men jag har aldrig gillat utseendet på den. Inte bara på grund av länken men den gör inte saken bättre.
Men det är bara vad jag tycker och jag förväntar mig inte att alla ska hålla med samt att du ska gå efter vad du tycker och inte vad någon på ett klockforum skriver är snyggt eller inte.
Båda är för övrig bra klockor så bara du gillar klockan blir det inte fel vilken av de två du till slut väljer.

Ska kanske lägga till att jag ägt en BB (den röda) och var väldigt nöjd med den, ångar ibland att jag sålde. Har även haft en Seamaster 300 som kom upp i tråden och är den inte över budget så bör du ta en titt på den. Trevlig klocka det med.
 

Beastmode

Omega
Jag röstar på Omega SMPc. Den är byggd för att hålla livet ut och mer därtill, och om du önskar dig klockan som födelsedagspresent samtidigt som det är din första, lite finare klocka så blir ju klockan speciell, och helt klart ett keeper-ämne. Omega SMPc är ett utmärkt val till en sådan klocka; båda klockorna har mycket fina urverk (exempelvis har båda urverken en balans som andas fritt, utan något index som styr balansspiralens aktiva längd, och i Omegas fall dessutom med co-axial gång). Tudor har en fin manufakturkaliber, inget att vila ögonen på men byggd med slitstyrka i åtanke, medan Omegan ståtar med den senaste revideringen av kaliber 2500 som presenterades år 1999 som världens första urverk med co-axial gång i serieproduktion, vilket då var en sensation. Bezel-inlägg i keramik, fantastisk AR-beläggning och en länk som numera är skruvad - länken ger ju klockan, tillsammans med den externa heliumventilen, dess karaktäristiska utseende som för tankarna tillbaka till år 1993 då Omega lanserade 2531.80.00, ursprunget till den klocka du nu funderar över. Alltsammans av högsta tänkbara kvalitet.

Tudorn är en fin klocka, men Omega vinner sett till helheten. Oavsett vilket val du gör får du en fin klocka; i det här fallet väljer du kort och gott bara mellan bra och bättre.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack för bra svar! Gav perspektiv värt att tänka på! :)
 

Beastmode

Omega
Bara min personliga åsikt men jag har svårt för den där Omegan, tycker helt enkelt den är ful. Inget ont om vad som finns på insidan, det är en bra klocka men jag har aldrig gillat utseendet på den. Inte bara på grund av länken men den gör inte saken bättre.
Men det är bara vad jag tycker och jag förväntar mig inte att alla ska hålla med samt att du ska gå efter vad du tycker och inte vad någon på ett klockforum skriver är snyggt eller inte.
Båda är för övrig bra klockor så bara du gillar klockan blir det inte fel vilken av de två du till slut väljer.

Ska kanske lägga till att jag ägt en BB (den röda) och var väldigt nöjd med den, ångar ibland att jag sålde. Har även haft en Seamaster 300 som kom upp i tråden och är den inte över budget så bör du ta en titt på den. Trevlig klocka det med.
Du behöver inte oroa dig! Jag förstår att den inte faller alla i smaken men så lättpåverkad är jag inte ;)
Kul att du haft en BB, förstår att du ångrar dig hehe...
Tyvärr är en 300 över budget annars en fantastisk klocka!
 

Schill

Cartier
Tudor är inget annat än en billigare version av en rolex! Kör på ett riktigt märke o välj omega
 

Beastmode

Omega
Tudor är inget annat än en billigare version av en rolex! Kör på ett riktigt märke o välj omega
en billiagre version av rolex fast med samma känsla och kvalitet var ju Hans wilsdorfs grundkoncept och affärside med Tudor? Så ser inte sambandet med att det faktum inte skulle göra tudor till ett "riktigt märke", eller att det skulle vara negativt på någor sätt?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag älskar såna här trådar. Jag får bidra med tips utan att egentligen veta vad jag pratar om då jag inte haft nån av dem. ;)
Jag är inte heller ett fan av SMP-länken men den är ju en klassiker och sticker helt klart ut mer än tudorns ganska ordinära länk, SMPc passar också bättre på gummi. Jag tror också mer på igenkänningsfaktorn hos Omega och det faktum att den är lite pråligare än Tudorn. Jag vill hävda att den är mer mångsidig och gör sig bra både med t-shirt och skjorta. Datum är också mer användbart än man tror, så där har SMPc ett plus till. Båda är bra, men Black bay är för anonym för min smak.
Båda har fula visare, så där är det jämnt skägg.
SMPc säger jag.
Men inget tips är komplett utan ett avvikande tips: Tudor North Flag :)
 

Schill

Cartier
en billiagre version av rolex fast med samma känsla och kvalitet var ju Hans wilsdorfs grundkoncept och affärside med Tudor? Så ser inte sambandet med att det faktum inte skulle göra tudor till ett "riktigt märke", eller att det skulle vara negativt på någor sätt?
För att förtydliga så är det viktigt att förstå att jag starkt ogillar rolex dels pågrund av att jag uppfattat rolex som ett märke som är väldigt "nyrikt" och som lite för flashigt, har dock all respekt för urverket inuti och historian bakom! Men därför har jag svårt att gilla tudor... Omegan är dock grym som både till tisha och typ kavaj med udda byxor i lite ledigare tillfällen. Sedan har omegan enligt mig en rätt snygg form och design samt att lumen fungerar grymt!
 
Topp