• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykar-duellen: Omega smpc V. Tudor bb

Vilken är bästa klockan?


  • Totala väljare
    141

Schill

Cartier
Men som du sa! Viktigt att man gillar klockan eftersom du vill ha den som en keeper! Fyllde nyligen 18 år också och beställde min nya klocka rätt nyligen, en klocka som jag vet att jag kommer vilja behålla
 

Beastmode

Omega
Jag älskar såna här trådar. Jag får bidra med tips utan att egentligen veta vad jag pratar om då jag inte haft nån av dem. ;)
Jag är inte heller ett fan av SMP-länken men den är ju en klassiker och sticker helt klart ut mer än tudorns ganska ordinära länk, SMPc passar också bättre på gummi. Jag tror också mer på igenkänningsfaktorn hos Omega och det faktum att den är lite pråligare än Tudorn. Jag vill hävda att den är mer mångsidig och gör sig bra både med t-shirt och skjorta. Datum är också mer användbart än man tror, så där har SMPc ett plus till. Båda är bra, men Black bay är för anonym för min smak.
Båda har fula visare, så där är det jämnt skägg.
SMPc säger jag.
Men inget tips är komplett utan ett avvikande tips: Tudor North Flag :)
Hehe ja det är inte så många utanför klockvärlden som känner till tudor. Dock så har jag inte klocka för att flasha för andra men förstår din poäng!
Och vad gällande datum, jag har också funderat på bb steel eftersom att den har datum!
tudor nortflag har jag varit inne på tidigare och nu när du tog upp det blir jag lite små sugen på den också!
 

Beastmode

Omega
För att förtydliga så är det viktigt att förstå att jag starkt ogillar rolex dels pågrund av att jag uppfattat rolex som ett märke som är väldigt "nyrikt" och som lite för flashigt, har dock all respekt för urverket inuti och historian bakom! Men därför har jag svårt att gilla tudor... Omegan är dock grym som både till tisha och typ kavaj med udda byxor i lite ledigare tillfällen. Sedan har omegan enligt mig en rätt snygg form och design samt att lumen fungerar grymt!
Okej håller inte med gällande rolex men förstår vad du menar. Och ja, jag kan hålla med om att omegan är mer flersidig och funkar till det mesta! :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hehe ja det är inte så många utanför klockvärlden som känner till tudor. Dock så har jag inte klocka för att flasha för andra men förstår din poäng!
Och vad gällande datum, jag har också funderat på bb steel eftersom att den har datum!
tudor nortflag har jag varit inne på tidigare och nu när du tog upp det blir jag lite små sugen på den också!
Nä, inte jag heller. Men det finns ju en anledning till att så många vill ha tex Rolex och det är inte att de är de bästa klockorna för priset ;) en lite procent av habegäret har med igenkännandet att göra, för de allra flesta iaf.
Jag är lite sugen på en north flag själv, men jag är mer sugen på en planet ocean. For the record är jag lite Omega fanboy, inte ens 5% så mycket som @Undersköterskan men ändå ganska mycket :)
 

Beastmode

Omega
Beställde mig en Sjöö Sandström Worldtimer eftersom jag dog smått inuti när jag såg teasern man släppte:) Kollade lite på en Omega De Ville Prestige och en Tag Heuer Carrera också men detta känns så rätt det bara kan
Mycket spännande val! Hoppas du blir nöjd! :)
Hehe vi verkar ha någorlunda lika smak ändå. Har själv tidigare varit inne på en TAG carrera calibre 5. Har också kollat lite på en sjöö Sandström royal steel men där var jag tyvärr inte helt såld! :)
 

Beastmode

Omega
Nä, inte jag heller. Men det finns ju en anledning till att så många vill ha tex Rolex och det är inte att de är de bästa klockorna för priset ;) en lite procent av habegäret har med igenkännandet att göra, för de allra flesta iaf.
Jag är lite sugen på en north flag själv, men jag är mer sugen på en planet ocean. For the record är jag lite Omega fanboy, inte ens 5% så mycket som @Undersköterskan men ändå ganska mycket :)
Ja det har du helt rätt i och självklart är det också ett pluspoäng om man kan få lite igenkänning men det är inte något jag prioriterar.
Nortflagen är rätt spännande ändå med integrerad länk och ett in-house verk om jag inte misstar mig? Omega planet ocean är riktigt fina, något jag absolut kan tänka mig om några år!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ja det har du helt rätt i och självklart är det också ett pluspoäng om man kan få lite igenkänning men det är inte något jag prioriterar.
Nortflagen är rätt spännande ändå med integrerad länk om jag inte misstar mig? Omega planet ocean är riktigt fina, något jag absolut kan tänka mig om några år!
Den integrerade länken är väl den enda nackdelen egentligen. Men gillar man länk så är det ingen big deal.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Klockan i sig är inte tjock men plastdelen under bezeln i kombination med integrerad länk tycker jag gör att den känns tjock och klumpig på handleden.
Aha. Plast.. :confused: har inte prövat någon själv, men plast går ju fetbort tycker jag. Där får man för att rekommendera klockor man inte känt på själv.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
För egen del så är det helt klart Tudorn som vinner i detta kriget, gärna den äldre med rosen!
 
D

Deleted member 11690

Guest
inget fan av just den omegan, vet inte vad det är riktigt. Så jag säger Tudor! Tycker även att du ska testa en omega seamaster 300 master. Fick en av frugan för några veckor sedan i bröllopspresent och är ruggigt nöjd. Du borde kunna få loss en beggad i riktigt bra skick inom budget.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
SMPC har iofs keramisk ring, men med målade siffror. Jmfr PO som har ringar med Liquid Metalteknik som ger en annan hållbarhet. Upptäckte det då jag lyckades skava av en del av en siffra på ringen på min SMPC som jag inte har kvar. Bara en detalj givetvis och självklart finns kompromisser på instegsmodellerna men kan vara värt att veta. Keramiskt inlägg ja, men inte fullt ut.
 

Virrevet

Omega
Har sinnessjukt svårt för länkarna på omegan. Ser skräp ut på en jävligt grym klocka, så därför landar min röst på BB
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Plast sa @yonsson. Jag får gå och pröva en själv. Tyckte det var märkligt att ingen nämnt plast på en 30K klocka.
Tudor-North-Flag-3.jpg

Jag har väl inte stenkoll på Northflag... :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag lägger också min röst på omegan. Tycker Tudor-caset bla. är för högt och några mm för brett.
Möjligt att Tudorn har lite mer karaktär.
Du kommer dock bli supernöjd vilken du än väljer.
 

TTTomas

Omega
2-Faktor
Tudoren, i den snabba takt som Black Bay-sortimentet utvecklas, kommer kanske snart att kännas väldigt 2010-tal, om inte redan. Snygg, lättsmält radiopop.

SMP:n är numera tidlöst fulsnygg. "Fulsnygg" är ngt väldigt bra i min bok. Som en svårlyssnad skiva man nötte in för att få ut sina surt förvärvade 179kr. Och sedan satt den som en av favoriterna för livet.

Röstar SMP, väljer själv Tudor (orkar inte nöta in skivor längre :p)

Edit: Det är å andra sidan en poäng med att den klocka du får nu som 18-åring också är väldigt "nu". Dvs Tudoren. Och den har långt liv i sig framöver.
 
Senast ändrad:

SvenD

Cartier
2-Faktor
Jag har en BBB med Eta och är sjukt nöjd. Riktigt fin och med en kvalitetskänsla som känns som en dyrare klocka än vad det är.
 

ElSensei

Omega
2-Faktor
Tror inte det bli lättare för dig nu, men jag säger också Omega SMP. Anledning: köpte nyligen en själv, den blåa, och är hur nöjd som helst :D Är man ovänn med länken (vilket jag absolut inte är) så gör den ju sig fin på hirsch eller vanliga nato/perlonband!
 
Topp