• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykare för 5k?

ekan76

Omega
Hej.
Första posten efter att smygläst här ett tag. Så här ligger det till. Jag har samlat på G-Shock tidigare men har på senare år (skyller på ålder...) börjat intressera mig för lite mera klassiska klockor, då främst fältklockor och dykare. Nu är jag på jakt efter en dykare av klassiskt snitt för ca 5000kr. Vill inte ha en jättepjäs, utan vill hålla mig runt 40mm. Har kikat runt på nätet och fastnat för Seiko skx007 (givetvis) och Seiko srp777, men även Squale och Glycine som begagnade har fallit mig i smaken. Vad har jag missat? Har ni några tips? Vill helst undvika riktigt vintage, men gillar stilen.
Tack på förhand.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
CERTINA DS Action Diver 01.jpg
Certina DS Action Diver
 

ekan76

Omega
Bra tips. Jag har en Certina Action Diver Quartz som jag fick av frun för ca 10 år sedan. Påminner mycket om den på bilden. Ang Sumon så trodde jag att de var riktigt stora? Longines ska jag kolla lite närmre på.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
SKX007/009 kan du såklart satsa på om du vill komma undan billigt och få en stabil klocka som har en unik design.
Du kan däremot skippa SRP777 om du vill hålla dig runt 40mm. Nog för att den sitter bekvämt så tyckte jag att den var lite väl stor.

Har du däremot en budget på ca 5000 kr skulle jag hellre satsat på en Certina DS Action Diver - mer välbyggd klocka än SKX och en schysst originallänk. Om du vill köra Seiko och gillar designen så är Sumo ett bra mellanalternativ. Kvalitetsmässigt strax under Certinan och flera snäpp över SKX, enligt mig.

Sen kan du säkert få tag i en Longines HydroConquest för omkring de pengarna begagnat (nypris brukar ligga kring 8000 om jag inte minns fel)
 

PCB

Audemars
Longines,Longines,Longines!,,,,eller certina!
hade skippat skx,i mitt tycke världens mest fantasilösa val,,,
finns massa andra roligare,,
 

ekan76

Omega
Tack för många svar! CWCn likar en annan kandidat som jag funderat lite på, nämligen Precista PRS-18. Steinhart är jag lite kluven kring. Snygg och den får alltid bra omdömen, men är samtidigt väldigt mycket fattigmans (dvs jag) Rolex. Har inte riktigt bestämt mig om hela homage grejen.

Angående Sumon så har jag fått intrycket av att den var större än sköldpaddan. Tack för infon!
Jag skulle ljuga om jag inte funderat en och två gånger på Mudmastern. Den är fantastisk (iaf på bild). Är bara lite rädd att det blir som min King som jag sålde för den var för stor...
 

Nashman

Omega
Gillar samma som du...fältisar och dykare. :)
Seiko skx007 är helgjuten. Köp.
Sen kommer du att läsa på lite mer om Seiko-klassikerna och då är du rökt. Innan du hamnar där i fördärvet skulle jag dock föreslå inköp av CWC enligt ovan talare eller Marathon GSAR (eller TSAR, beroende på vilken läggning du har), helgrymma beaters.

Det bästa du kan göra är dock att köpa en skx007 och sen avsluta kontot på KS för att aldrig mer återvända, för jakten på den perfekta klockan med det perfekta armbandet kommer aldrig att ta slut...stick medan du kan! :D
 

Sorubim

Audemars
Gillar samma som du...fältisar och dykare. :)
Seiko skx007 är helgjuten. Köp.
Sen kommer du att läsa på lite mer om Seiko-klassikerna och då är du rökt. Innan du hamnar där i fördärvet skulle jag dock föreslå inköp av CWC enligt ovan talare eller Marathon GSAR (eller TSAR, beroende på vilken läggning du har), helgrymma beaters.

Det bästa du kan göra är dock att köpa en skx007 och sen avsluta kontot på KS för att aldrig mer återvända, för jakten på den perfekta klockan med det perfekta armbandet kommer aldrig att ta slut...stick medan du kan! :D
+ 1 på Marathon. Har både en Navigator och en TSAR som används flitigt. Extra gött med tritiumtuber som lyser kontinuerligt.

PS: @ekan76 , besök gärna G-Shocktråden och berätta om din samling.
 
Topp