• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykare på länk för barn

Mankebank

Cartier
Sonen har snöat in en del på min Sub och vill gärna ha en likadan. För några dagar sedan föreslog han att vi skulle titta in hos Rolexhandlaren i Cannes och se om de inte hade någon i mindre storlek. Så blev det inte, men nu undrar jag om man kan hitta något aningen billigare som motsvarar kravspecen. Jag tänker mig ståldykare på länk med svart tavla och vridring. Det är utseendet som är viktigt så det är inte nödvändigt med flera hundra meters vattentäthet, men lite stänkskyddad är förstås bra. Han är nio år och ganska liten så 34 mm verkar lagom, eller möjligen 36 och så måste naturligtvis länken kunna kortas ordentligt. Helst automatisk men det är inget absolut krav. Jag tänker mig att det borde finnas någon Seiko som motsvarar hans krav och som går att hitta på nätet för en tusenlapp eller lite drygt. Idéer?
 

Sjobedan

Rolex
Sonen har snöat in en del på min Sub och vill gärna ha en likadan. För några dagar sedan föreslog han att vi skulle titta in hos Rolexhandlaren i Cannes och se om de inte hade någon i mindre storlek. Så blev det inte, men nu undrar jag om man kan hitta något aningen billigare som motsvarar kravspecen. Jag tänker mig ståldykare på länk med svart tavla och vridring. Det är utseendet som är viktigt så det är inte nödvändigt med flera hundra meters vattentäthet, men lite stänkskyddad är förstås bra. Han är nio år och ganska liten så 34 mm verkar lagom, eller möjligen 36 och så måste naturligtvis länken kunna kortas ordentligt. Helst automatisk men det är inget absolut krav. Jag tänker mig att det borde finnas någon Seiko som motsvarar hans krav och som går att hitta på nätet för en tusenlapp eller lite drygt. Idéer?
Tudor minisub ;)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
En aWill kanske? Automatisk fransman i den stenhårda 33 mm varianten.


WP_20160728_003.jpg
 

Cipover

Omega
Seiko har väl en SKX som är 37mm har jag för mig men det kanske blir på gränsen till för stort.
 

Mankebank

Cartier
Tack för förslag, jag tar gärna emot fler. Invictan ser helt rätt ut men är 37,5-38 mm vilket kan vara för stort. Jag ska googla aWill och se om den går att hitta på länk och ska kika lite på sajterna som säljer Seiko om det går att söka på storlek på något bra sätt.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant tråd. Är sugen på att hitta en liten kvartsdykare med siffror till min 5-åriga systerson. Kommer följa tråden med spänning på fler tips. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Åttaårige sonen lånar ibland min Marathon medium, 36 mm. Känns trevligt, eftersom jag själv gillar "vanliga" TSAR :)
Mediummodellen finns numera både som TSAR (Quartz) och GSAR (aut).

Edit: lade till länk
wornandwound.com/review/hands-on-with-the-marathon-divers-quartz-medium/

Lånad illustration.
Helt klart bästa valet. xSAR medium. Enda nackdelen är att pappa kommer att märka att SAR:en känns mer välbyggd än en Sub och bli lite ledsen. ;)
 

Mankebank

Cartier
Intressant tråd. Är sugen på att hitta en liten kvartsdykare med siffror till min 5-åriga systerson. Kommer följa tråden med spänning på fler tips. :)
Min son fick en GUL i den åldern. De har tåliga klockor från 28mm, men tyvärr känns den för barnslig nu trots att han har bland annat gummiarmband och ett nato i fotbollslagets färger. En dykarinspirerad GUL på 35mm hade kanske funkat men verkar inte finnas med länk och nu var det viktigt.
http://www.klockmaster.se/dept/Kids_3555/SWE/SEK
 

Mankebank

Cartier
Helt klart bästa valet. xSAR medium. Enda nackdelen är att pappa kommer att märka att SAR:en känns mer välbyggd än en Sub och bli lite ledsen. ;)
Jag kan tänka mig en SAR till mig själv. Nästan 6000 för en klocka åt en nioåring som mycket väl kan tappa bort den på skolidrotten eller ha den mellan sig och asfalten när han gör något trick på cykeln är dock mer än jag tycker är rimligt, åtminstone om det finns billigare alternativ.
 

Writer136

Panerai
Nu svär man väl i kyrkan.
Men såg flera dykarmodeller för barn inne på Ur&penn när jag tittade lite till min dotter. Osäker om det fanns med länk dock. Men utseendet var typisk dykare.
 

Husse

Patek
Hade en Heuer proffesional 200 36mm. På tropic! Den köpte jag själv för inarbetade pengar. Höll väl reda på den, även om den levde ett hårt liv!
Jag tror att din son klarar det också!
 

Mankebank

Cartier
Nej, pappas sub matchar den kanske inte riktigt men den är absolut tillräckligt snygg när veckopengen inte räcker till Rolex. Tack för tipset.
 
Kolla in orient, de har ett par dykare som är rätt lika submariner om du frågar mig. Du kan också få dem för en ok peng, samt att det är ett respekterat märke till skillnad från exempelvis invicta. Mitt exempel är nån på blocket som ligger ute just nu för 1800:-. Lycka till med letandet! :)
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    212.8 KB · Visningar: 53

Triumf

Rolex
2-Faktor
Kan du tänka dig vintage? Isf Seiko 4205. Går att hitta runt 1k och minst lika snygg som pappas sub. Finns som 33 eller 37mm.

IMG_3414800x600.jpg
Jag är på jakt efter en liten dykar-Seiko som kanske bekant.. Men dom verkar väldigt svåra att få tag på? De flesta verkar vara mycket omgjorda med icke originaldelar..

Jag irrade runt på olika forum och hittade denna: http://www.chronograph.com/store/mli_viewItem.asp?idproduct=1047
Där 4205 verket sitter i. Vad det står på denna sida är den 34 mm? Vad kan ni säga om denna modell?
Borde man slå till på den istället för att leta runt i mörkret som okunnig i ett träsk av sönder-moddade 4205/2205?
Vad skulle kunna vara för/emot dessa två ur?
 
Topp