• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dykare till kostym

Tunna, två visare och i ädelmetall. Vet att många som inte är vana vid typen blir fascinerade när de får ett i handen. Dock så har ju kategorin varit rätt utdöd länge.
Jodå, har klämt på ett antal i den kategorin och jag älskar stilen. Men har aldrig sett mig kunna använda en. Iofs skulle väl smoking kunna vara ett bra tillfälle :)

Ja, skrev det lite tidigare också att klädkod är en sak, självklar etikett. Klocka not so much.

Har aldrig känt mig bonnig eller bortgjord pga av en klocka så vet inte riktigt vad det innebär. Klär mig alltid i det jag tycker är snyggt (inklusive klockor), kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker och anser.
Min omgivning skulle förmodligen tro jag fått hjärnblödning om jag skulle komma med exempelvis en nätt AP under manschetten.
Om du anser klocka och övriga smycken inte ingår i din klädsel har vi olika sätt att läsa en klädkod.

Nja, det har jag aldrig sagt. Misstänker att vi rör oss i lite olika kretsar bara.
Som sagt, går inte så ofta på kungliga bröllop och vet inte om det var det TS @SeikoZ skulle göra i detta fall?
Jag kanske missförstår syftet med trådstarten, men jag trodde @SeikoZ behövde lite råd? Om man då är en person som struntar i etikett och bara kör vad man vill är ju helt okej ur den personliga aspekten, men det personliga valet är ju egentligen inte vad som efterfrågas, det efterfrågas om det är ett okej val i finare sammanhang.

Jag kanske missförstår syftet med trådstarten, men jag trodde @SeikoZ behövde lite råd? Om man då är en person som struntar i etikett och bara kör vad man vill är ju helt okej ur den personliga aspekten, men det personliga valet är ju egentligen inte vad som efterfrågas, det efterfrågas om det är ett okej val i finare sammanhang.
Det mesta är väl "ok" idag då gamla stilregler/etikett mer eller mindre har försvunnit.

Men det finns bättre val än en dykare i sammanhanget enligt mig.

Det mesta är väl "ok" idag då gamla stilregler/etikett mer eller mindre har försvunnit.

Men det finns bättre val än en dykare i sammanhanget enligt mig.
Ja, jag föreslog att helt avstå om lämpligare klocka saknades, men med tillägget att man gör som man vill. Men om man startar en tråd och efterfrågar vad "etikettsreglerna" säger är det väl att föredra om de som svarar vet, eller bryr sig om etikett tänker jag

Beror på hur cool man är. Här är Denzel Washington med Casio Protrek och kostym.
95cf5057a3098b3e5ab1dd6ff7bde13a.jpg

Vem har sagt att jag struntar i etikett?
Ja, jag anser att dykare är ett okej val i finare sammanhang år 2020 och det var mitt råd, är det ok med dig även om du tycker olika?

Senast ändrad:
Ingen skulle komma på att kritisera någon för att de har en klocka (eller fel typ) på armen år 2020 oavsett klädkod. Se till att den går under skjortan bara.

Sedan kanske en och annan på festen har fostrats i vett och etikett enligt gamla skolan och de kan ta notis men kommer inte att kommentera det.

Vad som är snyggt eller ej är rätt godtyckligt. Som Agnelli som ansågs vara en stilikon för sin tid.

Vem har sagt att jag struntar i etikett?
Ja, jag anser att dykare är ett okej val i finare sammanhang år 2020 och det var mitt råd, är det ok med dig även om du tycker olika?
Givetvis är det ok att vi tycker olika :) Men du uttryckte dig ganska raljant om andras åsikter när du sa att många svar i tråden antydde att man gick på kungliga bröllop bara för att man bestämt sa nej till dykare.
”klädkod är en sak, självklar etikett. Klocka not so much.”
”kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker och anser”
Så om du inte anser att klockan tillhör klädkoden är det snarare din personliga åsikt än fakta, och den har du givetvis rätt till.

Givetvis är det ok att vi tycker olika :) Men du uttryckte dig ganska raljant om andras åsikter när du sa att många svar i tråden antydde att man gick på kungliga bröllop bara för att man bestämt sa nej till dykare.
”klädkod är en sak, självklar etikett. Klocka not so much.”
”kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker och anser”
Så om du inte anser att klockan tillhör klädkoden är det snarare din personliga åsikt än fakta, och den har du givetvis rätt till.
hehe, skjuter från höften vet du väl. Inte så seriöst som det kanske låter när du lägger upp det så där ;)
Håller fortfarande inte med om att denna etikettsregel skulle vara någon form av "fakta" men det får man så klart förhålla sig till hur man vill.
Respekt för värdparet (som man i de flesta fall känner) och deras önskemål är ändå det viktigaste.

hehe, skjuter från höften vet du väl. Inte så seriöst som det kanske låter när du lägger upp det så där ;)
Håller fortfarande inte med om att denna etikettsregel skulle vara någon form av "fakta" men det får man så klart förhålla sig till hur man vill.
Respekt för värdparet (som man i de flesta fall känner) och deras önskemål är ändå det viktigaste.
helt rätt :)

• Like
Reactions: v0n
Jag är inspirerad - vid nästa festliga evenemang ska jag se till att klädkoden specificerar ”Mörk kostym. Tofflor och armbandsur avsedda för undervattensaktiviteter och övrig sport avrådes. Klädkoden är endast vägledande för så kallade ’Svenssons’ och är avsedd att motverka en bonnig framtoning. Säkerhetsagenter, kungligheter och italienska industrimagnater är undantagna denna klädkod. Armbandsur i ädelmetall med manuellt urverk utan sekundvisare uppmuntras och berättigar en gratis drink i baren.”

Jag köper att de i de flesta sammanhang inte är någon som (idag) skulle höja på ögonbrynen om man väljer dykare till kostymen men för den som vill skaffa sig lite koll på vad som, traditionellt, är rekommenderat till klädkod mörk kostym?
Antar att fickur främst är förknippat med högtidsdräkt?
Jag tänker ca 36mm, gärna gulguld och så få komplikationer som möjligt (subsekund snudd på gränsfall)? Stavindex utan siffror? Självklart läderband som matchar skorna. Eller är det endast fyrkantiga ur som Cartier som gäller för det mest formella tillställningarna?

Jag är inspirerad - vid nästa festliga evenemang ska jag se till att klädkoden specificerar ”Mörk kostym. Tofflor och armbandsur avsedda för undervattensaktiviteter och övrig sport avrådes. Klädkoden är endast vägledande för så kallade ’Svenssons’ och är avsedd att motverka en bonnig framtoning. Säkerhetsagenter, kungligheter och italienska industrimagnater är undantagna denna klädkod. Armbandsur i ädelmetall med manuellt urverk utan sekundvisare uppmuntras och berättigar en gratis drink i baren.”
Mkt bra! Dock, det kan finnas behov att tillägga att undantagen bara gäller högre kungligheter i regerande hus så inte ”prinsen” av något tyskt icke-rike eller ”prinsessan” av Jugoslavien dyker upp och gör bort sig.

Senast ändrad:
Ingen beer pong heller då mao :(

Tillbaka
Topp