• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykarur, hur djupt dyker ni med dem?

LHOTSE

Cartier
Blir nåt dyk ner ibland med armen mot papperskorgen under skrivbordet för att slänga nåt godispapper eller snus.
 

3R1K

Cartier
2-Faktor
Jag använder min Seamaster till dess fulla potential, alltså ner till maxdjupet på 3,00 meter.
 

Shadowdiver

Breitling
IMG_1241.jpeg

Enoksen Deep dive E11/B i Öresund idag.
 

lord_hw

Omega
Vilken rolig tråd!
För en sådär 15 år sedan arbetade jag heltid med dykning runtom i världen.

Det var mestadels liveaboards men ibland fick man möjlighet till lite extra roliga turer, teknisk dykning, vraksafari osv.

På den tiden använde man sig inte av datorer vid blandgasdykning, utan det var sk bottomtimers och tabeller som gällde. Sen gjorde man en ordentlig dykplan utifrån vilka gaser man kunde skramla ihop med den begränsade mängd helium som fanns att tillgå.

Under mina år hade jag en Citizen jp-1010 som ständig följeslagare och backup instrument.

En anekdot där den klockan spelade en central roll var under ett blandgasdyk i röda havet.

Mina bottomtimers hade fått slut på batteri och de gick inte att byta! Instrumenten var oljefyllt och förseglat, när man aktiverade de vid leverans var de igång tills de dog. Sen ersatte man dom. Men nu var jag ute för en veckas dykning och hade betalande gäster, så det fick lösas genom att ta vad som fanns tillhanda, vilket var två Suunto Gecko datorer och min klocka.
Vi jobbade upp oss till allt djupare dyk och dag 5 var det dags för det sista djupa dyket - ett 105m vrakdyk.

På lite drygt 100 meters djup började båda Suunto datorerna visa olika djup och sen gick ena in i felläge. Dyket fick avbrytas och när jag stämde av med min dykamrat kunde jag se att ena Suunto visade fel djup - den andra var död men Min Citizen visade fortfarande rätt djup.

Eller ja, iaf när vi kom grundare än 100 meter, då displayen bara visade två siffror och en decimal. Djupare än 100 visade den bara 00,0m

Efteråt visade det sig att Suunto datorerna bara var godkända till 80m men det var inte så lätt att ta reda på ute till havs.

Klockan förlorade jag några år senare och jag saknar den fortfarande. Nu verkar den inte längre gå att få tag i men jag lägger en bild på modellen här under.

Idag fick jag tag klockan i inlägget ovan. Det känns otroligt roligt och en glädje som överstiger många dyrare klockor. Stort tack till @AndersM som gjorde det möjligt!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    273 KB · Visningar: 11

AndyLard

Omega
Mycket poolbad har det blivit. Som djupast i havet, kanske 15-20m, med SD. Rejält med marginal kvar till 1220m.

Själv är jag inte orolig för trycket, däremot sand och salt som krånglar sig in under vridringen är inte alltid kul.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det rör sig, i de allra flesta fall, om spannet 1-2m. I ovanliga fall, exempelvis vid hopp eller liknande äventyrlighet, kan det uppstiga till 3-4m.
 
Topp