• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykprogram på 10an nu (kl 08:55)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För de med dykarklockor och tid över: sätt på tv10.
Under 50meter börjar det bli jävligt.
 
  • Like
Reactions: Wii

jaqob

Omega
Var det Monty Hall and..?
Isåfall, fyra väldigt trevliga avsnitt, som om man har något som helt intresse av dykning är väl värda att se.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Han testar tryckkammare ner till 50m och blir helt väck. Ni som oroar er över avsaknad av HE-valvs och "bara" 200m vättentäthet bör nog tänka om :D
Kvävenarkos (djupberusning), också kallat martinis lag. Var tionde till femtonde meter man passerar är som att trycka i sig en martini. Själv har jag aldrig blivit tryckt djupare än 30 meter i kammare. Men redan där märks det, man blir lite fnittrig och tycker det livet är ganska gött.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Kvävenarkos (djupberusning), också kallat martinis lag. Var tionde till femtonde meter man passerar är som att trycka i sig en martini. Själv har jag aldrig blivit tryckt djupare än 30 meter i kammare. Men redan där märks det, man blir lite fnittrig och tycker det livet är ganska gött.

Att sitta och göra enkla räkneövingar eller skruva på en mutter på en bult på djup visar ganska tydligt att man är lite punchig. Det är en väldigt intressant övning att göra, och man får en stor respekt för beslutsfattande och krishantering vid djupare dyk.
 

Ryttaren

Rolex
Jag hamnade i strömt vatten när vi dök i Thailand för många år sen som drog ner mig på dryga 40 meter från att ha varit ganska djupt 25-30m ett bra tag redan. Jag tyckte som StrawberryFields att jag livet var gott där nere och kunde stanna kvar. Tur att min dykkompis kom och fick mig på bättre tankar :nailbiting:
 

Ryttaren

Rolex
Att sitta och göra enkla räkneövingar eller skruva på en mutter på en bult på djup visar ganska tydligt att man är lite punchig. Det är en väldigt intressant övning att göra, och man får en stor respekt för beslutsfattande och krishantering vid djupare dyk.


Precis, på djupdyket, iaf på PADIs Advanced OW kurs så får man just jämföra räkneuppgifter och t.ex. skruva en bult på 30 meters djup mot att göra det i grunt vatten. Man får som sagt respekt för djupberusningens effekter. Och då är det ändå inte så väldigt djupt.
 

Ryttaren

Rolex
Bidrar med ett par teaserbilder för er som inte dyker ÄN :) Se till att göra det i klart och varmt vatten...går inte att jämföra med grumliga swedala.

IMG_0557.JPG


IMG_0548.JPG

IMG_0484.JPG
 

Ryttaren

Rolex
Jag tror jag håller mig till att leka runt i en tryckkammare istället, jag vill fan inte blänga in i nyllet på den där mördartorsken eller vad det nu är på fyllan. Jag kommer få panik.


Haha! Det är en valhaj, inte helt vanliga att spotta. Och paniken är nära om man inte känner till att den där 8 meters "mördartorsken" bara silar plankton :)
 

Jonte73

Audemars
Kvävenarkos (djupberusning), också kallat martinis lag. Var tionde till femtonde meter man passerar är som att trycka i sig en martini. Själv har jag aldrig blivit tryckt djupare än 30 meter i kammare. Men redan där märks det, man blir lite fnittrig och tycker det livet är ganska gött.
Under övning ute vid Boda brygga utförde vi enklare skrivövningar på 42 meter, rätt obehagligt när man knappt kunde vända pennan rätt . Men nyttig erfarenhet dock.

Den här var med :)
image.jpg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Perfekt tajmad tråd! Jag var nere i dykcentret igår för att skriva upp mig på en kurs för dykcert:). Är det någon som har koll på vad en sånn kostar i Sverige? Hur många dyk bör man göra/gör man för att få cert?
 

Jonte73

Audemars
De
Perfekt tajmad tråd! Jag var nere i dykcentret igår för att skriva upp mig på en kurs för dykcert:). Är det någon som har koll på vad en sånn kostar i Sverige? Hur många dyk bör man göra/gör man för att få cert?[/quote
Från ca 3000 kr för ett Owd cert, i det ingår
en hel del bassängdyk och ca 5-6 naturdyk.
 
Topp