• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyr klocka på jobbet

Hej,

Jag är en ägare av en Rolex Date Just från 2016. Tyvärr har jag aldrig använt den på jobbet för jag skulle skämas över att äga en så "dyr" klocka. Jag vill inte bli dömd av mina kollegor. Jag vet att det är jävligt dumt att tänka så för vad spelar det för roll vad andra tycker? Men är det fler som känner som jag?

Väl mött!
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hej,

Jag är en lycklig ägare av en Rolex Date Just från 2016. Tyvärr har jag aldrig använt den på jobbet för jag skulle skämas över att äga en så "dyr" klocka. Jag vill inte bli dömd av mina kollegor. Är det fler än jag som känner så?

Väl mött!
Nej. Klockor är ett intresse för mig. Inte en statuspryl. Jag dömer inte kollegor som kör en ny Volvo. Något som är betydligt dyrare än de flesta klockor man ser ute på stan.
 

jwh

Omega
Hej,

Jag är en lycklig ägare av en Rolex Date Just från 2016. Tyvärr har jag aldrig använt den på jobbet för jag skulle skämas över att äga en så "dyr" klocka. Jag vill inte bli dömd av mina kollegor. Är det fler än jag som känner så?

Väl mött!
Förstår dig absolut!
Är anställd inom ett större vårdbolag (arbetar med struliga ungdomar bl.a.) och är väldigt noga med vad jag använder för klocka.
Har även egna fastigheter och jobbar mot socialtjänsten, kommun och staten, även då använder jag en klassisk Timex vid möten.
Som egenföretagare finns det ingen anledning i min bransch att bära dyra ur.

Nämner inte heller att jag äger fastigheter, har jakt som hobby och politiska ämnen undviker jag helt. Gynnar mig inte i de miljöerna jag arbetar. Omega, Rolex och Breitling är de klockor jag har som får stanna hemma.
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
Det är väl tyvärr jantelagen som har ett järngrepp om mig.

Släpp jante!
Är på Erikshjälpen och arbetsprövar. Mina kollegor vet om den, har ofta tvåpipigt med nån vintageklocka.
Flashar inte, är det någon som säger nåt så är det den ständiga frågan ”är den från Thailand, den är ju så fin...?”

Ja visst ja, en av ägarna har en exp II köpt -99. Han brukar kolla om jag har min på mig!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag kände lite så med min första nya Omega (min förra AT) men ingen sa givetvis ett knyst. Efter det har jag på jobbet burit Speedy, PO och sedermera en Rolex Explorer. Kände lite så också med Rolex'en först, tänk om dom ser att jag har en Rolex? Då blir det snack. Men ingen sa givetvis ett knyst. Det går över snabbt och sen kopplar man av den biten helt. Klart man skall njuta av sina bästa klockor på jobbet. Jag har inga kundkontakter alls F2F, dom som har det får väl kanske tänka lite på vilka signaler det kan ge.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag kände lite så med min första nya Omega (min förra AT) men ingen sa givetvis ett knyst. Efter det har jag på jobbet burit Speedy, PO och sedermera en Rolex Explorer. Kände lite så också med Rolex'en först, tänk om dom ser att jag har en Rolex? Då blir det snack. Men ingen sa givetvis ett knyst. Det går över snabbt och sen kopplar man av den biten helt. Klart man skall njuta av sina bästa klockor på jobbet. Jag har inga kundkontakter alls F2F, dom som har det får väl kanske tänka lite på vilka signaler det kan ge.
Just nu bär jag denna, bild från i morse. En månad gammal AT.
7FF56636-FB12-4B48-A789-D73BF0A007F9.jpeg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Som sagt så kommer ingen notera det ändå,
Men även om det vore så så har jag svårt att se att det "skulle börja snackas" bland vuxna människor.

På min arbetsplats vet några om mitt intresse och har därför noterat när jag haft olika Rolex, omega osv men det är ju inte mer än "ny klocka? Snygg".

Sen skulle jag knappast bry mig om eventuellt snack ändå. Ryck bara på axlarna.
 
Kör inte med klockan på jobbet. Mest på grund av jag är rädd att den skulle gå sönder eller bli redigt kantstött om man slinter med hammaren. Annars tror jag ingen skulle lägga märke till den i övrigt.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Jag går andra året på gymnasiet och bär en 214270. För att svara på din fråga bryr jag mig inte vad folk tycker. Något jag rekommenderar dig att inte göra heller.
Däremot tror jag ens allmäna personlighet spelar stor roll. Är du någon som många uppfattar kaxig/ytlig kan en dyr klocka absolut få dig att verka ännu "värre". Men så länge du är ödmjuk och snäll och bara råkar ha ett intresse för klockor, (borde det iallafall inte vara för många som rycker på ögonbrynen).
IMG_9832.JPG
 

Torulf

Cartier
Håller med tidigare talare som säger "bär vad du vill", det gör jag själv också. Men jag anser också att inom vissa specifika yrken kanske det inte är så smakfullt med en guld rolle på armen, t.ex. om man jobbar med socialfall med dålig ekonomi, missbrukare osv.
 

Reverso

Panerai
Hej,

Jag är en lycklig ägare av en Rolex Date Just från 2016. Tyvärr har jag aldrig använt den på jobbet för jag skulle skämas över att äga en så "dyr" klocka. Jag vill inte bli dömd av mina kollegor. Jag vet att det är jävligt dumt att tänka så för vad spelar det för roll vad andra tycker? Men är det fler som känner som jag?

Väl mött!


Inbillning : )


Kör på bara!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Kunde inte bry mig mindre om någon skulle reta sig. Som tur är är detta ett ställe med relativt stort klockintresse och även om jag gillar mina klockor står de sig slätt mot min chefs Nautilus 5711...

Min fru jobbar däremot som socionom och brukar välja sina tillfällen när hon har min DJ eller sin AT.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hej,

Jag är en lycklig ägare av en Rolex Date Just från 2016. Tyvärr har jag aldrig använt den på jobbet för jag skulle skämas över att äga en så "dyr" klocka. Jag vill inte bli dömd av mina kollegor. Jag vet att det är jävligt dumt att tänka så för vad spelar det för roll vad andra tycker? Men är det fler som känner som jag?

Väl mött!
Ingen kommer märka det ändå. Denna fråga kommer upp lite titt som tätt här på forumet och samma svar upprepas :) Kör stilen IDC (I Dont Care).
 

Kugghjul

Panerai
Hej,

Jag är en lycklig ägare av en Rolex Date Just från 2016. Tyvärr har jag aldrig använt den på jobbet för jag skulle skämas över att äga en så "dyr" klocka. Jag vill inte bli dömd av mina kollegor. Jag vet att det är jävligt dumt att tänka så för vad spelar det för roll vad andra tycker? Men är det fler som känner som jag?

Väl mött!
Lita på din intuition. Svenskarna är ett härligt folk men de kan samtidigt vara väldigt småsinta.

Om du inte bryr dig om löneutveckling, att bli mobbad på jobbet, att chefen får "watch envy" och behandlar dig dåligt - ja då bör du ha din Rolex på jobbet.

Kortfattat: Du frågar av en anledning - just därför bör du nog undvika att ha klockan på jobbet.

Om du vill får du gärna berätta lite mer om bransch, stämning på jobbet, kundkontakter, har arbetskamrater fina klockor, etc, så kan vi återkomma med en mer exakt bedömning.


Jag går andra året på gymnasiet och bär en 214270. För att svara på din fråga bryr jag mig inte vad folk tycker. Något jag rekommenderar dig att inte göra heller.
Däremot tror jag ens allmäna personlighet spelar stor roll. Är du någon som många uppfattar kaxig/ytlig kan en dyr klocka absolut få dig att verka ännu "värre". Men så länge du är ödmjuk och snäll och bara råkar ha ett intresse för klockor, (borde det iallafall inte vara för många som rycker på ögonbrynen).
IMG_9832.JPG
Personligen ser jag det inte som omöjligt att det finns (vänsterinriktade) lärare som mer än gärna skulle hitta en anledning att sätta ett lågt betyg på "Rolex-brackan".

Med detta vill jag säga att du skall vara medveten om att du är exponerad för andra personers godtycke, vilket ju betygssättning mer eller mindre är, och jag skulle i din situation vara försiktig, såvida dina betygsnivåer inte bekommer dig alls.
 
Topp