Förstår dig absolut!
Är anställd inom ett större vårdbolag (arbetar med struliga ungdomar bl.a.) och är väldigt noga med vad jag använder för klocka.
Har även egna fastigheter och jobbar mot socialtjänsten, kommun och staten, även då använder jag en klassisk Timex vid möten.
Som egenföretagare finns det ingen anledning i min bransch att bära dyra ur.
Nämner inte heller att jag äger fastigheter, har jakt som hobby och politiska ämnen undviker jag helt. Gynnar mig inte i de miljöerna jag arbetar. Omega, Rolex och Breitling är de klockor jag har som får stanna hemma.
Det är nog smart att inte visa upp fina klockor för ungdomar som kan bli lockade till inbrott. Även i möten med myndigheter finns det ingen anledning att ge en tjänsteman en orsak att trilskas.
Jobbar man som säljutbildare däremot är ju läget ett annat, då kan det vara läge att utstråla "du vill bli mig".
Jag kände lite så med min första nya Omega (min förra AT) men ingen sa givetvis ett knyst. Efter det har jag på jobbet burit Speedy, PO och sedermera en Rolex Explorer. Kände lite så också med Rolex'en först, tänk om dom ser att jag har en Rolex? Då blir det snack. Men ingen sa givetvis ett knyst. Det går över snabbt och sen kopplar man av den biten helt. Klart man skall njuta av sina bästa klockor på jobbet. Jag har inga kundkontakter alls F2F, dom som har det får väl kanske tänka lite på vilka signaler det kan ge.
Jag håller med om sista biten.
Som sagt så kommer ingen notera det ändå,
Men även om det vore så så har jag svårt att se att det "skulle börja snackas" bland vuxna människor.
Grattis till att du har underbara människor runt omkring dig - men som ett allmänt uttalande är det inget mer än en kognitiv bubbla. Jag skulle gissa på privatanställd tjänsteman, övre medelklass, kontorsjobb, med största sannolikhet Stockholm.
Kunde inte bry mig mindre om någon skulle reta sig. Som tur är är detta ett ställe med relativt stort klockintresse och även om jag gillar mina klockor står de sig slätt mot min chefs Nautilus 5711...
Min fru jobbar däremot som socionom och brukar välja sina tillfällen när hon har min DJ eller sin AT.
Talking like a boss!
Hade en tvåtons-Submariner förut. Mådde sämst hela tiden, visste inte vad folk skulle tro om mig som student och allt och jag kände hur alla stirrade ut mig.
@Fixxxer och
@Widowmaker kan intyga. Sålde den illa kvickt. Nu mår jag bättre.
Det där är en jättefin klocka - men det fungerar inte om du känner att klockan är ute och går med dig. Vad landade du i för klocka som du mår bra med?
Jobbar mycket mot det kommunala så väljer att inte bära Rolex när jag jobbar. Där blir det istället Omega framöver. Någonstans måste man ju ändå dra gränsen..
Ja, även om de inte skiljer sig så mycket i pris så tror jag man kan flyga mycket mer under radarn med en Omega än en Rolex.
Låter som en konspirationsteori i mina öron. Lärare har aldrig kommenterat vad jag burit och skulle jag känna att jag blev orättvist bedömd har jag inga som helst problem med att argumentera för min sak.
Grattis till att du inte ännu utsatts för en tjänstemans / lärares totala godtycke. De kan ofta ha ganska stort tolkningsutrymme, och överklagande etc är ofta bara att glömma eller enormt kostsamt resursmässigt. Försök att vara öppen för att världen kanske inte är så svartvit som du ser den.
Man behöver inte vara socialt inkompetent bara för att man bär vilka kläder och vilken klocka man vill när man vill. Om man inte arbetar med samhällets mest utsatta så kan man nog bära det mesta utan att någon bryr sig och om kollegorna bryr sig eller klankar ner så bör man lära sig stå upp för sig själv.
Om vi tänker bort risken att bli rånad eller få inbrott, så tror jag "samhällets mest utsatta" generellt sett är mindre avundsjuka och jante än arbetarklass och medelklass.
Det är ju hos "arbetarklass och medelklass" företag som Postkodlotteriet tjänar sina pengar. Många klarar helt enkelt inte av tanken att deras grannar vinner pengar och de blir "utan". Denna relativa och "jantemässiga" syn på tillgångar är typisk i "arbetarklass och medelklass". Man kan säga att postkodlotteriets affärsidé bygger på jantelagen och avundsjuka.
Med det resonemanget borde "Rolex-brackan" då även kunna höja sina betyg om läraren är högerinriktad. Då kanske det jämnar ut sig...
Jag tror inte snittläraren ligger i mitten åsiktsmässigt.
Vet du väl att alla i skolan är kommunister. Samma på alla tidningar och andra medier...
Jag berättar gärna vad de undersökningar som gjorts visar:
Vänstern vinner valet om lärarna får bestämma
Miljöpartiet och Vänsterpartiet har ett betydligt starkare stöd bland lärarna än bland befolkningen som helhet.
Vänstern vinner valet om lärarna får bestämma | Lärarnas tidning
Totalt hamnar stödet för MP på 41 procent bland landets journalister. Sedan JMG:s senaste undersökning 2005 har stödet för Miljöpartiet ökat med hela 19 procent bland de svenska journalisterna, rapporterar SVT. Cirka 15 procent av journalisterna stöder i sin tur Vänsterpartiet medan Socialdemokraterna har stöd av 14 procent.
Så röstar journalisterna | Affärsvärlden
Som egen företagare måste man tänka till, både vad de anställda ser, och kunder.
Avundsjuka är en oerhört destruktiv kraft.
Jag håller helt med och tack för att du delar med dig. Självklart är det många som kan ha en fin klocka på sitt jobb / företag, men samtidigt att ge det som en allmängiltig sanning att man skall "köra på och skita i vad folk tycker" är otroligt osmart.
Funderar folk lika när de kör in nya 1mkr SUVen på parkeringen?
Det beror på om de parkerar bredvid en 2 miljoners SUV eller en sjö av rostiga S40 och Saab 900.
Ja, det tror jag nog, men det beror mycket på vart du bor och vad du arbetar med.
Precis!
Klocka är ju en sådan liten detalj att dom flesta inte lägger märke till den och en icke klockintresserad ser inte skillnad på en Rolex och en femtiokroners no name klocka. Dömer folk gör man på kläder och frisyr. Köper in verktyg till jobbet och blir alltid skeptisk till säljare med kostym, vit skjorta och påkostad frisyr. Dom ser ut som dom aldrig hållit i ett verktyg, föredrar säljare som ser ut som dom vet vad dom säljer.
Hur ser en dyr frisyr ut, för en man?
Jag minns de där snut-serierna från USA som gick i Sverige på typ 80/90-talet. När FBI-killarna kom till stationen var alla lokala poliser skitsura, och så pratade man illa om deras "dyra frisyrer", typ "50 dollar haircut" eller vad det nu kan ha varit!
Tråkigt att inte kunna använda. Jag vet dock inte ifall jag skulle bära en rolex i skolan, för mycket folk som vill veta vad klockorna kostar. Jag skäms nästan av att prata om det med folk som inte förstår.
Det beror ju på skola, plats, klasskompisar och nivå. Går man en relativt anonym kurs med många elever, från "välmående och välordnade" familjer, och har anonymt rättade tentor, då kan man ju vara lite mer fri i sitt klockval. Men när det är dags att gå till examinatorn och klaga på rättningen, då kan det vara läge att ta av guldrolexen!
Förstår inte varför det skulle vara något negativt att folk på jobbet vet att man har en dyr klocka. Tvärtom.
Sen bryr ingen sig ändå.
OK