• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dyr klocka på jobbet

@Kugghjul jag kan ibland tycka att du har lite märkliga idéer, men jag tror att du (tyvärr) har väldigt många poänger i dina resonemang i denna tråden.
"Verklighetens folk" är ena missunsamma och uppmärksamma jävlar. Vet inga som är så duktiga på att direkt hacka ned på den i lunchrummet som bytt bil, eller råkat nämna att den gjort/köpt något som är lite premium.
Lever man i ett sammanhang där man bara umgås med, och träffar, folk med liknande intressen så har man det nog enklare att ha "dyr" klocka.
skiljer nog väldigt på vart man jobbar också samt den generella inkomsten på arbetsplatsen. Jag jobbar i mindre stad men sällan någon gör några tråkutspel mot såna saker, däremot kan folk reagera på människor som lite diskret försöker skryta om det de köper tex nya dyra bilar frekvent eller många dyra resor och där man lite sådär tjeckt försöker förminska det fast man egentligen bara vill prata om det. i övrigt har jag aldrig märkt av det men då är jag på en arbetsplats med endast tjänstemän som ligger över snittet i lön vilket kanske har en betydelse.

@Kugghjul jag kan ibland tycka att du har lite märkliga idéer, men jag tror att du (tyvärr) har väldigt många poänger i dina resonemang i denna tråden.
"Verklighetens folk" är ena missunsamma och uppmärksamma jävlar. Vet inga som är så duktiga på att direkt hacka ned på den i lunchrummet som bytt bil, eller råkat nämna att den gjort/köpt något som är lite premium.
Lever man i ett sammanhang där man bara umgås med, och träffar, folk med liknande intressen så har man det nog enklare att ha "dyr" klocka.
Exakt så!

Tvivlar på det, känner flertalet med sprillans nya Volvo XC90 800 000+, och de har rätt knegiga jobb, där hade man blivit idiotförklarad om man kom med en klocka för 100 papp.

Känns definitivt mer accepterat att köra 800.000kr XC90 än klocka för 100.000kr.

Personligen bryr jag mig inte om vad folk tycker och skulle lika gärna kunna glida in med 1mkr SUV som klocka för 100.000kr :)

Känns definitivt mer accepterat att köra 800.000kr XC90 än klocka för 100.000kr.

Personligen bryr jag mig inte om vad folk tycker och skulle lika gärna kunna glida in med 1mkr SUV som klocka för 100.000kr :)
Bra för dig! Så om du jobbade med HR på En större koncern så skulle du helt utan eftertanke sladda in på parkeringen med din Range Rover då det är dags för MBL-förhandling med facket om hur fabriken ska läggas ned?
Du rättar till slagen på stoffa-byxorna och låter guldsuben glida ned lite snyggt på handleden då du ler stort mot fackföreningsbasen?

Bra för dig! Så om du jobbade med HR på En större koncern så skulle du helt utan eftertanke sladda in på parkeringen med din Range Rover då det är dags för MBL-förhandling med facket om hur fabriken ska läggas ned?
Du rättar till slagen på stoffa-byxorna och låter guldsuben glida ned lite snyggt på handleden då du ler stort mot fackföreningsbasen?

Jag tror att mycket hänger på hur du beter dig i övrigt och hur du använder din klocka/bil. Visst, står du och trycker upp din guldrolle i facet på alla samtidigt som du har en kaxig attityd så kommer säkert dina kollegor/vänner störa sig på dig. Håller du en låg profil, låter bli att parkera Rangen på lastplatsen precis utanför kontoret och bemöter alla på ett schysst sätt, så tror jag säkert att du kan köra både Range Rover och bära guldrolle varje dag utan att bli hatad - oavsett position inom bolaget.

Senast ändrad:
Jag går andra året på gymnasiet och bär en 214270. För att svara på din fråga bryr jag mig inte vad folk tycker. Något jag rekommenderar dig att inte göra heller.
Däremot tror jag ens allmäna personlighet spelar stor roll. Är du någon som många uppfattar kaxig/ytlig kan en dyr klocka absolut få dig att verka ännu "värre". Men så länge du är ödmjuk och snäll och bara råkar ha ett intresse för klockor, (borde det iallafall inte vara för många som rycker på ögonbrynen).
IMG_9832.JPG
Riktigt fin!

Jag hade en klasskamrat på gymnasiet (2005) som hade en Rolex, han hette Otto. Kommer ihåg att på varje engelska lektion i 3 år sa läraren "Otto, what time is it?" Så svarade Otto med vad klockan var och läraren svarade alltid, "Thanks, a Rolex never lies".

Ganska drygt men kul, och Otto tog aldrig åt sig :)

Hej,

Jag är en lycklig ägare av en Rolex Date Just från 2016. Tyvärr har jag aldrig använt den på jobbet för jag skulle skämas över att äga en så "dyr" klocka. Jag vill inte bli dömd av mina kollegor. Jag vet att det är jävligt dumt att tänka så för vad spelar det för roll vad andra tycker? Men är det fler som känner som jag?

Väl mött!
Det enkla svaret är JA, många tänker som dig. Min fråga till dig så här några sidor in i tråden är, har du ändrat uppfattning när du sett hur många som inte tänker som dig?

Nej. Klockor är ett intresse för mig. Inte en statuspryl. Jag dömer inte kollegor som kör en ny Volvo. Något som är betydligt dyrare än de flesta klockor man ser ute på stan.
Jag förstår hur du menar, men jag tycker exemplet med bil (Volvo) haltar lite på grund utav att det dels för många inte är en lyx artikel och dels inte köps cash. (Hade du sagt Porsche hade det funkat bättre) Det har ju diskuterats tidigare, om att köpa dyr klocka på avbetalning. Brukar oftast inte rekommenderas.

Jag förstår hur du menar, men jag tycker exemplet med bil (Volvo) haltar lite på grund utav att det dels för många inte är en lyx artikel och dels inte köps cash. (Hade du sagt Porsche hade det funkat bättre) Det har ju diskuterats tidigare, om att köpa dyr klocka på avbetalning. Brukar oftast inte rekommenderas.
Det handlar ju enbart om prioriteringar om du köper en ny bil eller en ett år gammal. Skillnaden i pris mellan de två ger säkert en väldigt fin klocka.

Berätta för mig hur det skiljer sig? Sedan att folk är avundsjuka och griniga by default är en helt annan sak. :)

Det är nog smart att inte visa upp fina klockor för ungdomar som kan bli lockade till inbrott. Även i möten med myndigheter finns det ingen anledning att ge en tjänsteman en orsak att trilskas.

Jobbar man som säljutbildare däremot är ju läget ett annat, då kan det vara läge att utstråla "du vill bli mig".

OK

Ja i arbetet med ungdomar är det uteslutet, ser ingen anledning till det, rånrisk finns men det är främst att det sticker i ögonen på de som inte har det så bra.

I mitt privata arbete, där jag som företagare jobbar mot kommun/stat osv är det också uteslutet, iallafall för min del. Åker även en "blygsam" volvo v40 till arbetet. Det lär man sig efter tid, lustig nog kan du ha en splitterny XC90 och ingen reagerar, har du en rolex lyfter folk på ögonbrynen. Anyway, jag gör det som gynnar mig helt enkelt, dyrare klockor i arbetet skulle inte göra detta. Så enkelt är det.

Senast ändrad:
Jag bär Rolex i yrke och frågar någon så svarar jag.
Jag brukar förklara varför och de flesta brukar förstå, de som inte förstår vilket är oftast p.g.a att de inte vill förstå får vara fortsatt oförstående.
Brukar få folk med mig rätt så bra. Och de som går emot mig p.g.a klocka skiter jag helt enkelt i. Nu har det varit väldigt få gånger det har hänt, Tack och lov.

Börjar på ett nytt jobb på torsdag så får se vad dom säger!
Ingen kommenterade min "in your face" blingiga Root Beer så min Hulk lär knappast ens märkas.

Det handlar ju enbart om prioriteringar om du köper en ny bil eller en ett år gammal. Skillnaden i pris mellan de två ger säkert en väldigt fin klocka.

Berätta för mig hur det skiljer sig? Sedan att folk är avundsjuka och griniga by default är en helt annan sak. :)
Prioritera en ny eller ett år gammal bil brukar för de flesta inte innebära att den senare köps kontant och därmed lämnar utrymme för en dyr klocka. Hur det skiljer sig? Jag tycker det skiljer sig i att en Volvo (även en dyr) inte anses vara en lyxbil medans en Porsche definieras som det. Det jag tyckte haltade i din jämförelse var alltså en lyxklocka och en Svensson bil. Hur många känner du som tror att personen som kommer i en ny Volvo har köpt den kontant? Ingen som jag känner skulle dra den omedelbara slutsatsen, utan att bilen är köpt via lån. De flesta som ser en person med en fet klocka tror däremot att personen köpt den kontant. De flesta personer på forumet som deltagit i diskussionen om att köpa en dyr klocka på avbetalning tycker att man ska spara och köpa klockan kontant, och bekräftar på det viset att inställningen ligger åt det hållet. Du har inte klockor som en statuspryl och de flesta anser inte att en Volvo är en statusbil, det var vad jag menade :)

Prioritera en ny eller ett år gammal bil brukar för de flesta inte innebära att den senare köps kontant och därmed lämnar utrymme för en dyr klocka. Hur det skiljer sig? Jag tycker det skiljer sig i att en Volvo (även en dyr) inte anses vara en lyxbil medans en Porsche definieras som det. Det jag tyckte haltade i din jämförelse var alltså en lyxklocka och en Svensson bil. Hur många känner du som tror att personen som kommer i en ny Volvo har köpt den kontant? Ingen som jag känner skulle dra den omedelbara slutsatsen, utan att bilen är köpt via lån. De flesta som ser en person med en fet klocka tror däremot att personen köpt den kontant. De flesta personer på forumet som deltagit i diskussionen om att köpa en dyr klocka på avbetalning tycker att man ska spara och köpa klockan kontant, och bekräftar på det viset att inställningen ligger åt det hållet. Du har inte klockor som en statuspryl och de flesta anser inte att en Volvo är en statusbil, det var vad jag menade :)
Pengar som pengar. Jag ser ingen skillnad men jag förstår absolut att vissa människor stör sig på det. Inte ens alla klockintresserade som förstår att man lägger över 10k på en klocka. Vi har alla olika preferenser och prioriterar annorlunda.

Sedan finns det absolut de som ser både en Rolex och en ny Volvo som statusprylar. So what? :)

Jag kan tänka mig att detta beror väldigt mycket på vart man jobbar. För min del har det varit en icke-fråga och jag har inte fått en enda negativ kommentar. Jag tror att det är som många redan har sagt att 99% inte lägger märke till vad man har för klocka och de som gör det är intresserade själva.

Med detta sagt, det handlar om vad du själv känner dig bekväm med. Känns det jobbigt att ha klockan på jobbet så lämna den hemma.

Du pratar enbart hypotetiskt, jag och flera andra i tråden gör inte det.
Det är lätt att ha en åsikt eller ståndpunkt på ett forum.

Jag tycker dock att jämförelsen med en familjebil likt xc90 haltar betänkligt även om jag inte fattar hur fan man har råd med en sån heller men det är ändå något som berör en hel familj till skillnad mot ett smycke. Jämförde mit en banbil eller dyl är ju dock fullt rimlig.

Du pratar enbart hypotetiskt, jag och flera andra i tråden gör inte det.
Det är lätt att ha en åsikt eller ståndpunkt på ett forum.

Har följt tråden på behörigt avstånd, men det är svårt att inte kommentera det där.

För det första är flertalet av argumenten på båda sidorna i tråden hypotetiska. Sen är det ju bevisligen flertalet som högaktningsfullt struntar i hur andra uppfattar att man bär en dyr klocka, och bär sina mindre dyra/dyra/skitdyra klockor på jobbet. Så hur får du det till att bli reducerat till endast en åsikt på ett forum?

Eler menar du att du inte tror på att det faktiskt finns medlemmar som bär vilken klocka de vill, i vilket sammanhang de önskar utan att tänka på hur andra uppfattar det?

Trams, så länge du inte viftar med den framför deras näsor kommer du nog inte få mer än en vänlig "Oj, snygg klocka" kommentar.

Njut av klockan för fan! :D

Inga problem med att bära mina klockor på jobbet alls. De flesta kollegor har ingen koll på vad exempelvis en Rolex kostar och är inte nämnvärt intresserade av klockor för övrigt. Hade jag känt att jag inte hade kunnat ha på mig dem på jobbet hade jag sannolikt sökt mig till annan bransch, gillar klockor för mycket för att gömma dem hemma på dagarna

Jag håller med i sak att man bör få bära det man vill, även om det självklart bör vara anpassat.

För egen del är inte just det ett problem, men är däremot lite fundersam över vad kunder kan tänka om en.

Hamnar ofta i kundmöten där syftet är att de skall spendera pengar på min produkt/tjänst. Känns då som att uppfattningen av vår marginal kan tolkas negativt om man skulle bära t.ex. Rolex.

Har även hört det från vänner i samma situation.

Har följt tråden på behörigt avstånd, men det är svårt att inte kommentera det där.

För det första är flertalet av argumenten på båda sidorna i tråden hypotetiska. Sen är det ju bevisligen flertalet som högaktningsfullt struntar i hur andra uppfattar att man bär en dyr klocka, och bär sina mindre dyra/dyra/skitdyra klockor på jobbet. Så hur får du det till att bli reducerat till endast en åsikt på ett forum?

Eler menar du att du inte tror på att det faktiskt finns medlemmar som bär vilken klocka de vill, i vilket sammanhang de önskar utan att tänka på hur andra uppfattar det?

Jag pratar enbart för mig själv och mina argument och nej, jag framför inga hypotetiska argument, de är allra högst verkliga och upplevda.
Men jag har inga planer på att skriva en novell om det Svenska samhället för att förklara för dig vad jag menar, antingen förstår du eller så gör du det inte.

Jag kan tillägga att det är minst sagt en gigantiskt skillnad på hur du blir granskad i sömmarna som antingen högavlönad anställd, eller egen.

Jag pratar enbart för mig själv och mina argument och nej, jag framför inga hypotetiska argument, de är allra högst verkliga och upplevda.
Men jag har inga planer på att skriva en novell om det Svenska samhället för att förklara för dig vad jag menar, antingen förstår du eller så gör du det inte.

Jag kan tillägga att det är minst sagt en gigantiskt skillnad på hur du blir granskad i sömmarna som antingen högavlönad anställd, eller egen.

Nej då, du behöver absolut inte skriva någon uppsats. Det var precis som jag misstänkte, du sitter inne med facit och alla som tycker annorlunda förstår inte hur det svenska samhället fungerar. Ödmjukt.

Tillbaka
Topp