Kugghjul
Silver
Jag kan hålla med om att jag har paranoida drag. Men antag att eleven X kämpar hårt på Gymnasiet för att komma in på HHS. Då får man inte ha många missar i betygen, har man ett eller annat ämne som man har lite svagare begåvning i, kanske man inte har råd med ett enda sämre betyg.Jag tror du är alldeles för paranoid @Kugghjul , tror knappast att en lärare skulle sätta lägre betyg pga att en elev bär en guldrolex.
Antag då att sannolikheten är 5% att en lärare drar ner ditt betyg pga guldrolex, av någon sorts orsak. Då räcker det med 20 ämnen och lärare för att man troligtvis skall få ett betyg neddraget. Och även om sannolikheten är 1% per lärare, då är det med 20 ämnen 20% sannolikhet med ett nedtaget betyg. Med tanke på hur livsavgörande rätt utbildning är tycker inte jag 20% "risk" är värt att sporta guldrolex på gymnasiet.
Tack! Jag kan förstå att det på många arbetsplatser inte är några problem att komma med en helt ny Rolex DD 40 i gult guld.@Kugghjul jag kan ibland tycka att du har lite märkliga idéer, men jag tror att du (tyvärr) har väldigt många poänger i dina resonemang i denna tråden.
"Verklighetens folk" är ena missunsamma och uppmärksamma jävlar. Vet inga som är så duktiga på att direkt hacka ned på den i lunchrummet som bytt bil, eller råkat nämna att den gjort/köpt något som är lite premium.
Lever man i ett sammanhang där man bara umgås med, och träffar, folk med liknande intressen så har man det nog enklare att ha "dyr" klocka.
Samtidigt inbillar (snarare vet) jag mig att de det på just dessa arbetsplatser kanske inte landar så bra i lunchrummet med att erkänna att man har ekonomiska eller personliga problem, "bedriva" flatulens eller att berätta att man röstar på det 8:e riksdagspartiet. Detaljer som kanske accepteras på arbetsplatser där en guldrolex landar dåligt.
Olika sammanhang har olika dynamik - just detta bör man vara medveten om.
https://klocksnack.se/threads/varfö...or-än-att-berätta-om-klockor-bilar-etc.84160/skiljer nog väldigt på vart man jobbar också samt den generella inkomsten på arbetsplatsen. Jag jobbar i mindre stad men sällan någon gör några tråkutspel mot såna saker, däremot kan folk reagera på människor som lite diskret försöker skryta om det de köper tex nya dyra bilar frekvent eller många dyra resor och där man lite sådär tjeckt försöker förminska det fast man egentligen bara vill prata om det. i övrigt har jag aldrig märkt av det men då är jag på en arbetsplats med endast tjänstemän som ligger över snittet i lön vilket kanske har en betydelse.
Jag tror faktiskt inte så många kan id-a 1000 kr byxorBra för dig! Så om du jobbade med HR på En större koncern så skulle du helt utan eftertanke sladda in på parkeringen med din Range Rover då det är dags för MBL-förhandling med facket om hur fabriken ska läggas ned?
Du rättar till slagen på stoffa-byxorna och låter guldsuben glida ned lite snyggt på handleden då du ler stort mot fackföreningsbasen?
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150917/stoffa-till-stockholm-24e-september/
Men jag håller med din poäng.
Ofta vill man ju att fabriken skall jobba på som vanligt fram till den stängs, då är det väldigt onödigt att röra upp onödigt mycket känslor - och därmed riskera sin resultatbonus! Enkel (hyr) Skoda, Dressman och Tissot är lämpligt den dagen.
Du kan ha rätt i att bara 1% känner igen dyrare klockor. Men det räcker med att denna procenten, och att den sedan berättar för de andra, så är snacket och avundsjukan igång, tyvärr! Dessutom tror jag igenkänningen för tex en guldrolex är högre än 1%, kanske minst 20-30%.Jag kan tänka mig att detta beror väldigt mycket på vart man jobbar. För min del har det varit en icke-fråga och jag har inte fått en enda negativ kommentar. Jag tror att det är som många redan har sagt att 99% inte lägger märke till vad man har för klocka och de som gör det är intresserade själva.
Med detta sagt, det handlar om vad du själv känner dig bekväm med. Känns det jobbigt att ha klockan på jobbet så lämna den hemma.
Ja, färgat guld förvärrar nog i alla fall problemet.Stålklocka är lugnt, ingen märker av den. Guldklocka däremot