• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dyr klocka på jobbet

Jag tror du är alldeles för paranoid @Kugghjul , tror knappast att en lärare skulle sätta lägre betyg pga att en elev bär en guldrolex.
Jag kan hålla med om att jag har paranoida drag. Men antag att eleven X kämpar hårt på Gymnasiet för att komma in på HHS. Då får man inte ha många missar i betygen, har man ett eller annat ämne som man har lite svagare begåvning i, kanske man inte har råd med ett enda sämre betyg.

Antag då att sannolikheten är 5% att en lärare drar ner ditt betyg pga guldrolex, av någon sorts orsak. Då räcker det med 20 ämnen och lärare för att man troligtvis skall få ett betyg neddraget. Och även om sannolikheten är 1% per lärare, då är det med 20 ämnen 20% sannolikhet med ett nedtaget betyg. Med tanke på hur livsavgörande rätt utbildning är tycker inte jag 20% "risk" är värt att sporta guldrolex på gymnasiet.

@Kugghjul jag kan ibland tycka att du har lite märkliga idéer, men jag tror att du (tyvärr) har väldigt många poänger i dina resonemang i denna tråden.
"Verklighetens folk" är ena missunsamma och uppmärksamma jävlar. Vet inga som är så duktiga på att direkt hacka ned på den i lunchrummet som bytt bil, eller råkat nämna att den gjort/köpt något som är lite premium.
Lever man i ett sammanhang där man bara umgås med, och träffar, folk med liknande intressen så har man det nog enklare att ha "dyr" klocka.
Tack! Jag kan förstå att det på många arbetsplatser inte är några problem att komma med en helt ny Rolex DD 40 i gult guld.

Samtidigt inbillar (snarare vet) jag mig att de det på just dessa arbetsplatser kanske inte landar så bra i lunchrummet med att erkänna att man har ekonomiska eller personliga problem, "bedriva" flatulens eller att berätta att man röstar på det 8:e riksdagspartiet. Detaljer som kanske accepteras på arbetsplatser där en guldrolex landar dåligt.

Olika sammanhang har olika dynamik - just detta bör man vara medveten om.

skiljer nog väldigt på vart man jobbar också samt den generella inkomsten på arbetsplatsen. Jag jobbar i mindre stad men sällan någon gör några tråkutspel mot såna saker, däremot kan folk reagera på människor som lite diskret försöker skryta om det de köper tex nya dyra bilar frekvent eller många dyra resor och där man lite sådär tjeckt försöker förminska det fast man egentligen bara vill prata om det. i övrigt har jag aldrig märkt av det men då är jag på en arbetsplats med endast tjänstemän som ligger över snittet i lön vilket kanske har en betydelse.
https://klocksnack.se/threads/varfö...or-än-att-berätta-om-klockor-bilar-etc.84160/

Bra för dig! Så om du jobbade med HR på En större koncern så skulle du helt utan eftertanke sladda in på parkeringen med din Range Rover då det är dags för MBL-förhandling med facket om hur fabriken ska läggas ned?
Du rättar till slagen på stoffa-byxorna och låter guldsuben glida ned lite snyggt på handleden då du ler stort mot fackföreningsbasen?
Jag tror faktiskt inte så många kan id-a 1000 kr byxor :)
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150917/stoffa-till-stockholm-24e-september/
Men jag håller med din poäng.

Ofta vill man ju att fabriken skall jobba på som vanligt fram till den stängs, då är det väldigt onödigt att röra upp onödigt mycket känslor - och därmed riskera sin resultatbonus! Enkel (hyr) Skoda, Dressman och Tissot är lämpligt den dagen.

Jag kan tänka mig att detta beror väldigt mycket på vart man jobbar. För min del har det varit en icke-fråga och jag har inte fått en enda negativ kommentar. Jag tror att det är som många redan har sagt att 99% inte lägger märke till vad man har för klocka och de som gör det är intresserade själva.

Med detta sagt, det handlar om vad du själv känner dig bekväm med. Känns det jobbigt att ha klockan på jobbet så lämna den hemma.
Du kan ha rätt i att bara 1% känner igen dyrare klockor. Men det räcker med att denna procenten, och att den sedan berättar för de andra, så är snacket och avundsjukan igång, tyvärr! Dessutom tror jag igenkänningen för tex en guldrolex är högre än 1%, kanske minst 20-30%.

Stålklocka är lugnt, ingen märker av den. Guldklocka däremot
Ja, färgat guld förvärrar nog i alla fall problemet.

Hej,

Jag är en lycklig ägare av en Rolex Date Just från 2016. Tyvärr har jag aldrig använt den på jobbet för jag skulle skämas över att äga en så "dyr" klocka. Jag vill inte bli dömd av mina kollegor. Jag vet att det är jävligt dumt att tänka så för vad spelar det för roll vad andra tycker? Men är det fler som känner som jag?

Väl mött!

Varför köper du ett ur med "Rolex" på tavlan om du inte önskar att folk lägger märke till och kommenterar?

Finns ju så mycket annat kul som flyger långt lägre under radarn till Pelle Svensson.
Så sälj mäklararmbandet och satsa på all class no flash istället för det motsatta ;)

Att bära en Rolle är inte OK men en Th
Hej,

Jag är en lycklig ägare av en Rolex Date Just från 2016. Tyvärr har jag aldrig använt den på jobbet för jag skulle skämas över att äga en så "dyr" klocka. Jag vill inte bli dömd av mina kollegor. Jag vet att det är jävligt dumt att tänka så för vad spelar det för roll vad andra tycker? Men är det fler som känner som jag?

Väl mött!
Säg att det är en Thaikopia och att du är beredd att ta ditt straff för att ha köpt en produkt ihopplockad av barnarbetare som arbetar under slavliknande förhållanden.

OK med Thaikopia NOT OK med guldrolle, en väldigt märklig syn som jag tror att rätt många har.

F*ck jantelagen, bär din DateJust med självförtroende! Jag själv har kört Rolex varje dag i 3 månader, och har knappt fått några kommentarer från varken kollegor eller kunder, bortsett från mina närmaste kollegor som också bär finare klockor. :)

”lycklig ägare av en Rolex Date Just ”
Oj så mycket känslor ❗
Jag skrev mitt svar på 3:e sidan och läste felaktigt ”DayDate”, dvs helguld...
Kort sagt, njut klockan varje dag.

Vad mina kollegor tycker om mitt intresse bryr jag mig inte om. Jag vet att dom tycker att jag är från vettet, och då äger jag bara en Rolex i den lägre prisklassen. Men då är klocka under ärmen under i princip hela arbetsdagen. Pratar aldrig om klockorna då ingen annan där har något intresse för klockor, så det är helt onödigt.
Ibland märker någon att det finns något på armen som dom inte sett förut och frågar om det. Den konversationen varar oftast i ca 10 sekunder och handlar endast om hur dom tycker att den ser ut.
Kort och gott så köper jag klockorna för mig själv, inte för att flasha runt med dom :)

Ser inte hur en Datejust skulle sticka i ögonen på någon, även om du arbetar mot kommun/landsting eller som säljare.

Du får väl använda den ett tag och se hur det känns. Troligtvis kommer varken du/dina kolleger eller motparter märka något öht.

Om du är så orolig får du väl köpa något som går mer under radarn; Panerai, JLC, IWC, AP, GP, Zenith, Grand Seiko etc. Det mesta går under radarn för de människor som skulle bli sura över en Rolex i stål.

Har klockan till jobbet dagligen. Iofs så har iaf en dyrare klocka än jag.

Jobbar på kontor så det är inget knepigt med klocka. Priset och märket är inte lika klart.

Jag kör blandat både dyrt och billigt på jobbet. under 5 år som jag jobbat på detta företag har jag fått 5-6 komentarer men då är det ifrån andra klock intresserade. Svensson bryr sig inte/ser inte. Dok är jag mer rädd för att skada klockan då jag jobbar inom industri (på kontor men blir en del spring i verkstad ändå).

Har dyrast klockor på jobbet men när en kollega skulle köpa ny ”finklocka” frågade han en annan kollega som bär störst klocka på jobbet, dvs den klockan alla ser, vilken han skulle köpa. De diskuterade även om någon annan kunde komma med input men kunde inte komma på någon annan som var intresserad av klockor. Syns man inte finns man inte...

Har dyrast klockor på jobbet men när en kollega skulle köpa ny ”finklocka” frågade han en annan kollega som bär störst klocka på jobbet, dvs den klockan alla ser, vilken han skulle köpa. De diskuterade även om någon annan kunde komma med input men kunde inte komma på någon annan som var intresserad av klockor. Syns man inte finns man inte...
:hilarious::hilarious:
Vad har du för klocka/klockor?
Hoppas att den där liraren körde en magisk Diesel-muurikka på handleden!

Jag brukar ha min Speedy Pro och de enda som märker den är andra klockintresserade. Däremot när jag en dag tog min DJ 1601 så var det första jag fick höra på kaffepausen "ojojoj, Rååålex, det går bra nu!?". Det är ju något med just Rolex Datejust som gemene man associerar till lyxliv..

Du pratar enbart hypotetiskt, jag och flera andra i tråden gör inte det.
Det är lätt att ha en åsikt eller ståndpunkt på ett forum.

Har följt tråden på behörigt avstånd, men det är svårt att inte kommentera det där.

För det första är flertalet av argumenten på båda sidorna i tråden hypotetiska. Sen är det ju bevisligen flertalet som högaktningsfullt struntar i hur andra uppfattar att man bär en dyr klocka, och bär sina mindre dyra/dyra/skitdyra klockor på jobbet. Så hur får du det till att bli reducerat till endast en åsikt på ett forum?

Eler menar du att du inte tror på att det faktiskt finns medlemmar som bär vilken klocka de vill, i vilket sammanhang de önskar utan att tänka på hur andra uppfattar det?

Jag pratar enbart för mig själv och mina argument och nej, jag framför inga hypotetiska argument, de är allra högst verkliga och upplevda.
Men jag har inga planer på att skriva en novell om det Svenska samhället för att förklara för dig vad jag menar, antingen förstår du eller så gör du det inte.

Jag kan tillägga att det är minst sagt en gigantiskt skillnad på hur du blir granskad i sömmarna som antingen högavlönad anställd, eller egen.

Nej då, du behöver absolut inte skriva någon uppsats. Det var precis som jag misstänkte, du sitter inne med facit och alla som tycker annorlunda förstår inte hur det svenska samhället fungerar. Ödmjukt.

Det kallas självbefarelsedrift.
Och det handlar inte om ”tyckade” öht.
@Molgan - När jag läste ditt första inlägg förstod jag ingenting och efter att ha läst din "förtydligande" konversation med @Clark Kent var jag tvungen att ställa mig frågan om du är på riktigt. Det var då jag såg ditt nick och insåg att du inte är det.

Åter igen har många svårt att inse att utanför vårt forum är det inte många som lägger märke till vad vi har på handleden. Att någon dessutom skulle skulle uppmärksamma viket märke är ännu mer osannolikt.

Fick en kommentar om min klocka på jobbet för ett tag sedan, en kollega pekade på den och fråga om jag hade varit i Thailand? Tog faktiskt lite illa upp och sa att den är äkta, då undrade han hur jag kunde bära en så dyr klocka på jobbet. Att köpa en "dyr" klocka och sedan inte använda den är ju bara dumt , då blir den verkligen dyr. Du har köpt klockan för att du gillar den och vill bära den, gör det för din egna skull och inte andras.

99% kommer inte ha en aning om vad du bär. Resterande är de som kommer uppskatta att du gör det.
Så länge du inte flashar och leder in samtalet på vad du har så är du ”home free”.
Snarare kommer 99% ha järnkoll på att det är en Rolex du bär, en klocka som förknippas med status och lyx. Det spelar ingen roll om du är i Ystad, Hararanda, Amazonas eller Detroit. Vi behöver inte låtsas tro att ingen noterar, bara för att dom inte kommenterar.

Snarare kommer 99% ha järnkoll på att det är en Rolex du bär, en klocka som förknippas med status och lyx. Det spelar ingen roll om du är i Ystad, Hararanda, Amazonas eller Detroit. Vi behöver inte låtsas tro att ingen noterar, bara för att dom inte kommenterar.

Snart 20 år senare är det ingen som kommenterat någon av mina klockor. Varken Rolex, IWC, JLC mfl.
Om du inte öedvetet pressar upp den i ansiktet på din omgivning är det inga med undantaget de som själva äger en eller har ett intresse som kommer märka det och jag kan med trygghet påstå att det inte handlar om några 99%.

Mkt märklig tråd , är man bekväm i sig själv och uppträder proffsigt o korrekt kan man bära det man vill. Den dgn jag oroar mig över sammanhang o vilken dinka, annat än fysiska aktiviteter och andra praktikaliteter får man väl fundera på om man har rätt hobby eller skaffa bättre ryggrad. Har ”överlevt” i 30 år med findinkor på jobb och fritid utan problem. :)

Snart 20 år senare är det ingen som kommenterat någon av mina klockor. Varken Rolex, IWC, JLC mfl.
Om du inte öedvetet pressar upp den i ansiktet på din omgivning är det inga med undantaget de som själva äger en eller har ett intresse som kommer märka det och jag kan med trygghet påstå att det inte handlar om några 99%.
Håller absolut med dig om dina IWC eller JLC. Det är lite annorlunda med just Rolex då märket väl typ är topp 20 mest igenkända varumärket i Världen, mer igenkänt än exempelvis Mercedes och BMW tillsammans ”worldwide”. Och om du råkade missa vad jag skrev i mitt inlägg, så noterar ju personer betydligt mer än vad de kommenterar.

Antagligen lever vi i helt olika världar. Att 99% skulle ha koll på att det är en klocka av ett visst märke är inte rimligt. Det är f-n omöjligt att läsa av märket även om man är intresserad (jag vet inte hur många gånger jag aktivt har försökt se vad som står på klockan, utan att det är uppenbart att jag stirrar på deras handled). Att största delen av befolkningen skulle känna igen forumfavoriten enbart på dess former är omöjligt, så jag hoppas att du inser att det är skrattretande att påstå detta...

Senast ändrad:
Håller absolut med dig om dina IWC eller JLC. Det är lite annorlunda med just Rolex då märket väl typ är topp 20 mest igenkända varumärket i Världen, mer igenkänt än exempelvis Mercedes och BMW tillsammans ”worldwide”. Och om du råkade missa vad jag skrev i mitt inlägg, så noterar ju personer betydligt mer än vad de kommenterar.

Jag säger inte att märket är okänt för de flesta. Jag säger att de flesta inte kan utläsa vad du bär på armen om du inte nödvändigtvis ber dem läsa på tavlan.

Antagligen lever vi i helt olika världar. Att 99% skulle ha koll på att det är en klocka av ett visst märke är inte rimligt. Det är f-n omöjligt att läsa av märket även om man är intresserad (jag vet inte hur många gånger jag aktivt har försökt se vad som står på klockan, utan att det är uppenbart att jag stirrar på deras handled). Att största delen av befolkningen skulle känna igen forumfavoriten enbart på dess former hoppas jag att du inser att det skrattretande...
Ok, visst du kan ha rätt om det om man befinner på en buss i rusning eller promenerandes längs gågatan. Nu är väl rubriken ”dyr klocka på jobbet” vilket innebär att kollegorna får ca 1800h/år att uppmärksamma vad för ur kollegan bär. Lite cred ska väl kollegorna ha?

Tillbaka
Topp