• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dyr klocka på jobbet

Ok, visst du kan ha rätt om det om man befinner på en buss i rusning eller promenerandes längs gågatan. Nu är väl rubriken ”dyr klocka på jobbet” vilket innebär att kollegorna får ca 1800h/år att uppmärksamma vad för ur kollegan bär. Lite cred ska väl kollegorna ha?
Jag tycker att du ger kollegorna lite väl mycket cred!:)

Jag säger inte att märket är okänt för de flesta. Jag säger att de flesta inte kan utläsa vad du bär på armen om du inte nödvändigtvis ber dem läsa på tavlan.

Jag tror iofs de flesta kommer ta märket på spännet.
Kommer själv ihåg i ”unga” år att det var svårt att se då index, mercedesvisare, insert och taveltext återfinns på en rad olika klockor, men då gick inte spännet och rolexkronan att missa.

Obs! detta var långt innan ja gick med här och började galenskapen. Uppmärksammade väl klockor ungefär som att jag uppmärksammade märket på folks kläder och skor. Dock kommenterade man ju aldrig detta. Vore ju socialt självmord :D

Jag tror iofs de flesta kommer ta märket på spännet.
Kommer själv ihåg i ”unga” år att det var svårt att se då index, mercedesvisare, insert och taveltext återfinns på en rad olika klockor, men då gick inte spännet och rolexkronan att missa.

Obs! detta var långt innan ja gick med här och började galenskapen. Uppmärksammade väl klockor ungefär som att jag uppmärksammade märket på folks kläder och skor. Dock kommenterade man ju aldrig detta. Vore ju socialt självmord :D
På spännet? Om någon ointresserad tar att det är en Rolex på spännet är det fan respekt.

På spännet? Om någon ointresserad tar att det är en Rolex på spännet är det fan respekt.

Jag tycker det är rätt tydligt på t.ex. de 6-siffriga. En blankyta och sen en tydlig krona. Som sagt så är ju varumärket rätt etablerat. Sen finns det ju folk som inte ens reagerar när de får klockan i handen, en vän till mig exempelvis, men det speglar väl inte 99% av befolkningen? :)

Det där med konstiga blickar förekommer säkert då någon bär en dyr klocka och i visa branscher är sådant känsligare än i andra. Inom finans och juridik är det ingen som lyfter på ögonbrynen men inom kommunalverksamhet eller inom politiken är det känsligt. Kan inte minnas att jag någonsin sett en politiker med en dyr klocka på armen.

Det där med konstiga blickar förekommer säkert då någon bär en dyr klocka och i visa branscher är sådant känsligare än i andra. Inom finans och juridik är det ingen som lyfter på ögonbrynen men inom kommunalverksamhet eller inom politiken är det känsligt. Kan inte minnas att jag någonsin sett en politiker med en dyr klocka på armen.
Lövens Patek! :D

• Like
Reactions: TCB
Hahaha!! Just det, men jag gick aldrig på den. Det faller på sin egen orimlighet att Steffe från IF Metal skulle välja Patek.
Man borde ju egentligen sett till att Svetsaren har en Patek på armen (gett den gratis, sagt att den är billig), med typ 50 miljoner i valbudget som vissa partier har är det en liten utgift. Sedan briserar man nyheten i slutet av valkampen - tex direkt i TV-debatten. Enda problemet är väl att Patek har så få batteridrivna i programmet, kanske får man gräva fram någon gammal 33mm hobnail Calatrava kvarts?

Jag tycker det är rätt tydligt på t.ex. de 6-siffriga. En blankyta och sen en tydlig krona. Som sagt så är ju varumärket rätt etablerat. Sen finns det ju folk som inte ens reagerar när de får klockan i handen, en vän till mig exempelvis, men det speglar väl inte 99% av befolkningen? :)
Jag tycker också att det är ganska tydligt men min poäng är att om man inte tar ex en Sub eller en GMT på urtavla/bezel är det nog osannolikt att man tar den på spännet. :)

Jag tycker också att det är ganska tydligt men min poäng är att om man inte tar ex en Sub eller en GMT på urtavla/bezel är det nog osannolikt att man tar den på spännet. :)

Förstår vad du menar. Min poäng var att flertalet klockor har samma utseende som sub/gmt när det kommer till urtavla/bezel.
Men att spännet ”seals the deal”.

För att försöka se ”Rolex” och kronan på urtavlan med rolex berömda AR kräver ju ett falköga av dess like ;)

Lite offtopic nu, men summarum av det hela, i min åsikt, är att folk ser, men säger inget :)

Om dom kollar på klockan mer än tre sekunder kanske.
Men ingen kollar ens på din klocka om det inte är någon som har ett intresse.

Beror ju helt på vilken omgivning vi talar om. Går du ute på stan så kommer ingen utan genuint intresse att se.
Nu menade jag mer arbetskamrater, skolkamrater, vänner eller familj.

T.ex. jag är helt ointresserad av ljud och akustik. Kan ingenting. Men jag såg att polarn hade köpt ett ljudsystem från bang olufsen. Jag kommenterade det inte för det fanns ingen direkt anledning eftersom vi talade om annat.

Vi får göra en undersökning helt enkelt ;)

Beror ju helt på vilken omgivning vi talar om. Går du ute på stan så kommer ingen utan genuint intresse att se.
Nu menade jag mer arbetskamrater, skolkamrater, vänner eller familj.

T.ex. jag är helt ointresserad av ljud och akustik. Kan ingenting. Men jag såg att polarn hade köpt ett ljudsystem från bang olufsen. Jag kommenterade det inte för det fanns ingen direkt anledning eftersom vi talade om annat.

Vi får göra en undersökning helt enkelt ;)
Jag förstår att du inte menar folk som går förbi på stan.
Jag håller fast vid vad jag säger även om det så är en kollega som sitter bredvid/mittemot mig.

Jag upplever att människor generellt har en förmåga att överskatta hur mycket andra lägger märke till deras utseende. Min uppfattning är att andra bryr sig väldigt lite om hur andra ser ut, vilka kläder och vilka klockor andra bär. Tänker att klockintresserade är ett särskilt ursnitt av befolkningen som lägger märke till andras klockor :)

Lättare att se loggan på ett ljudsystem som tar upp ett rum än en 6 millimeterslogga på en 4-centimeterspryl. @JB_XII

Poängen var väl mer att det inte krävs ett intresse för att känna igen ett varumärke.
Rolex är ju trots allt ett av världens starkaste varumärken.
Jag menar att det är naivt att tro att folk inte har kännedom baserat på att de inte kommenterar produkten.

Poängen var väl mer att det inte krävs ett intresse för att känna igen ett varumärke.
Rolex är ju trots allt ett av världens starkaste varumärken.
Jag menar att det är naivt att tro att folk inte har kännedom baserat på att de inte kommenterar produkten.
Såklart folk känner till varumärket Rolex.

Det jag menar är att ingen ser att det är en Rolex du har på dig.

Själv skulle jag nog kunna ha världens största väggklocka runt halsen på jobbet, utan att någon skulle visa något större intresse. Oavsett lyxmärke eller inte.

(Obs! Lånad bild, ej jag)
CPDnU5PUsAMV90X.jpeg

Dags att byta jobb? :)

På min arbetsplats finns det allt från parfymklockor till Omega, Rolex, Tag Heuer, Patek mm. Några är intresserade av klockor och samlar, men de flesta har en "finklocka" som de använder dagligen.

Gäller väl att vara bekväm. Lite som att börja bära kostym. Det kan ta ett tag för nybörjaren innan det känns bekvämt och då kan det synas på bäraren. Också att inte vara överdrivet dryg. Ingen tycker det är kul med någon som hela tiden försöker glänsa, men det tror jag är ganska ovanligt i den här branschen. :)

Lättare att se loggan på ett ljudsystem som tar upp ett rum än en 6 millimeterslogga på en 4-centimeterspryl. @JB_XII
Sedan låter ju dyr HiFi oftast bra också.

Jag upplever att människor generellt har en förmåga att överskatta hur mycket andra lägger märke till deras utseende. Min uppfattning är att andra bryr sig väldigt lite om hur andra ser ut, vilka kläder och vilka klockor andra bär. Tänker att klockintresserade är ett särskilt ursnitt av befolkningen som lägger märke till andras klockor :)
I stort sett har du rätt. Men Rolex har en unik position som varumärke, och ännu mer så vad gäller såsom klockvarumärke.

Jag hittar vid snabb sökning inga exakta siffror på "brand awareness" - och ännu mer intressant hade ju "design awareness" varit, dvs hur många som känner igen en Rolexklocka - då märkets viktigaste modeller som DJ, DD och Sub.

https%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Farieladams%2Ffiles%2F2014%2F04%2Freptrak-top-2014.jpg%3Fwidth%3D960

Som vi ser ovan kan vi dock konstatera att det 2014 rankades som världens 3:e starkaste varumärke.

https://www.forbes.com/sites/ariela...rld-according-to-industry-study/#6ff1d41f4a59

Looking at the entire list of the 100 most reputable companies, Rolex was not the only watch maker. At 61 on the list is The Swatch Group SWGAY +0% (who owns a range of entry-level to high-luxury Swiss watch brands), and at 37 is LVMH. Louis Vuitton Moet Hennessy is responsible for a range of products including fashion and spirits, but also owns about a half dozen quality watch makers such as Zenith, Hublot, and TAG Heuer. While it is impressive that each of these groups is on the list, the placement of Rolex near the top, as a company that exclusively makes timepieces is much more telling of the reputation they have with consumers specifically related to their watches.

So what exactly is the Reputation Institute looking to measure in the RepTrak 100 study? The study is really about consumer perception and not about overall corporate performance or growth. Reputation is a combined metric that includes how a consumer feels about a company's products, image, governance, personal relatability, citizenship, and financial performance. A reputable company both produces high-value quality products, but is also a conscious world citizen that is good to people and its own employees.

Notera att Rolex alltså var det enda lyxklockmärket som lyckades ta sig in på listan, de andra två som Ariel nämner är företagsgrupper. Rolex är något speciellt!

Slutsatsen är ganska enkel, många känner igen Rolex - och bär man en Rolex så kan man räkna med att det märks. Vill man flyga under radarn tar man ett liter mer okänt märke, som JLC, och då helst en modell som inte har färgat guld.

Det är ju svårt att inte vilja ha deras mumsiga produkter! MMMMMMMMMMMMMMMMM!
https%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Farieladams%2Ffiles%2F2014%2F04%2F05_GMT-Master-II.jpg%3Fwidth%3D960

Relaterat:
https://www.ablogtowatch.com/ask-audience-watch-brand-recognition-imortant/

Man sover 1/3 av dygnet.
Man jobbar 1/3 av dygnet.
Man jobbar inte 1/3 av dygnet.
(Oftast är det väll ändå normen?)

Om man inte ska ha en fin klocka på jobbet, och inte vill ha klocka när man sover.
Ska man bara ha den dom få timmarna man inte jobbar?
Dvs lagar mat, klipper gräset, geggar i avloppet. Moffar chips. Jonglerar med yxor. Skriver operetter. Röjer minor i ishavet och experimenterar med pyroteknik.

Om man räknar KPA (kronor per användning) blir det då VÄLDIGT dyrt.

Om du väl har en klocka ska den självklart användas i ur och skur, Dvs även på jobbet!

Allt är inte svart eller vitt. Denna tråden är ett bra exempel på det, eftersom det finns en massa olika typer av jobb och företag som fungerar på olika sätt.
Jag kan bara tala för mig själv och beskriva hur jag gör. Jag är egenföretagare som har ett (pytte)litet konsultbolag. För min del så handlar det inte om min kollega eller vår enda anställda eftersom de vet att jag gillar klockor. Min kollega är så disträ så han ser ändå inte skillnad på en häst och en hund och dessutom så har vi exakt samma ekonomiska situation. Han lägger sina pengar på ekologisk mat och en svindyr båt som används 4 veckor om året samt rakt igenom ogenomtänkta ekonomiska beslut och har inget som helst intresse för klockor.
Med ovanstående i bakhuvudet så handlar det för min del alltså framför all om vilken bild man presenterar för sina kunder.
Såhär då:
Oftast kör jag min Rolex Oyster Perpetual 39mm med grå tavla på jobbet. Det passar bra eftersom den undgår i princip alla levande människor utom ett litet fåtal - varav vissa tex hänger här. Jag vill ogärna skylta med en dyr klocka eftersom jag vet att det kan sticka i ögonen och reta vissa kunder. Om jag har inplanerade möten så tar jag i princip alltid denna klocka.
Ibland (tex idag) när jag bara sitter på kontoret så kör jag min Rolex Sea-Dweller. Denna flyger också under radarn på de absolut flesta, och om någon av mina kunder skulle spotta den så må det väl vara hänt.
Vissa dagar (tex i måndags) hade jag min (ganska nyinköpta) Hulk på mig. Jag älskar den, men den är inte precis diskret. Jag var tvungen att åka ut till ett bygge och köra ett oplanerat möte med en entreprenör, och då fick jag hela tiden försöka se till att klockan inte tittade fram under skjortärmen. Jag ville helt enkelt inte att den skulle uppmärksammas. Hade den gjort det hade det väl inte varit hela världen, men det är bekvämare att slippa blickarna.

Lång beskrivning av min vardag, men jag tror ni fattar. Ibland passar det med en svindyr blingig klocka - ibland inte...

Tillbaka
Topp