• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dyr klocka på jobbet

Man sover 1/3 av dygnet.
Man jobbar 1/3 av dygnet.
Man jobbar inte 1/3 av dygnet.
(Oftast är det väll ändå normen?)

Om man inte ska ha en fin klocka på jobbet, och inte vill ha klocka när man sover.
Ska man bara ha den dom få timmarna man inte jobbar?
Dvs lagar mat, klipper gräset, geggar i avloppet. Moffar chips. Jonglerar med yxor. Skriver operetter. Röjer minor i ishavet och experimenterar med pyroteknik.

Om man räknar KPA (kronor per användning) blir det då VÄLDIGT dyrt.

Om du väl har en klocka ska den självklart användas i ur och skur, Dvs även på jobbet!
Jag håller med dig i teorin, tyvärr fungerar inte världen alltid som man vill i praktiken!

Allt är inte svart eller vitt. Denna tråden är ett bra exempel på det, eftersom det finns en massa olika typer av jobb och företag som fungerar på olika sätt.
Jag kan bara tala för mig själv och beskriva hur jag gör. Jag är egenföretagare som har ett (pytte)litet konsultbolag. För min del så handlar det inte om min kollega eller vår enda anställda eftersom de vet att jag gillar klockor. Min kollega är så disträ så han ser ändå inte skillnad på en häst och en hund och dessutom så har vi exakt samma ekonomiska situation. Han lägger sina pengar på ekologisk mat och en svindyr båt som används 4 veckor om året samt rakt igenom ogenomtänkta ekonomiska beslut och har inget som helst intresse för klockor.
Med ovanstående i bakhuvudet så handlar det för min del alltså framför all om vilken bild man presenterar för sina kunder.
Såhär då:
Oftast kör jag min Rolex Oyster Perpetual 39mm med grå tavla på jobbet. Det passar bra eftersom den undgår i princip alla levande människor utom ett litet fåtal - varav vissa tex hänger här. Jag vill ogärna skylta med en dyr klocka eftersom jag vet att det kan sticka i ögonen och reta vissa kunder. Om jag har inplanerade möten så tar jag i princip alltid denna klocka.
Ibland (tex idag) när jag bara sitter på kontoret så kör jag min Rolex Sea-Dweller. Denna flyger också under radarn på de absolut flesta, och om någon av mina kunder skulle spotta den så må det väl vara hänt.
Vissa dagar (tex i måndags) hade jag min (ganska nyinköpta) Hulk på mig. Jag älskar den, men den är inte precis diskret. Jag var tvungen att åka ut till ett bygge och köra ett oplanerat möte med en entreprenör, och då fick jag hela tiden försöka se till att klockan inte tittade fram under skjortärmen. Jag ville helt enkelt inte att den skulle uppmärksammas. Hade den gjort det hade det väl inte varit hela världen, men det är bekvämare att slippa blickarna.

Lång beskrivning av min vardag, men jag tror ni fattar. Ibland passar det med en svindyr blingig klocka - ibland inte...
När skulle du köra Hulken i "jobbet"/företaget då?
För att träffa en möjlig investerare?
När du skall låna av banken (till företaget)?
Branschträff?
Aldrig i "jobbet"/företaget?

När skulle du köra Hulken i "jobbet"/företaget då?
För att träffa en möjlig investerare?
När du skall låna av banken (till företaget)?
Branschträff?
Aldrig i "jobbet"/företaget?
Jag skulle köra (kör) Hulken när jag får lust och jag tycker att det passar - men ALDRIG för att försöka vinna några fördelar och jag skulle aldrig heller skylta med den.
Det är ju bara löjligt att sitta och tro att man skulle vinna något på att ha en speciell klocka på sig. Tänk om han mittemot sitter med en Patek i güld gömd under manschetten där jag sitter med min Hulk under näsan på honom. Nej tack.
Det finns inga tillfällen som det skulle ge mig någon fördel att sitta med en klocka som sticker ut (tror jag).

Tycker diskussionen känns lite ängslig, om man inte är bekväm att bära en fin klocka på jobbet så antar jag att man inte heller parkerar en fin bil på parkeringen eller? Jag kör BMW och bär mina klockor på jobbet, är jag en hemsk människa? Jag gillar kläder och är relativt mån om mitt yttre, är jag då en ängslig människa som bara vill visa upp mig? Imorgon blir det foppatofflor, mjukisbrallor och buss till jobbet!

Nu har denna tråd legat länge på förstasidan.. Har själv tänkt mer i banorna att det är ganska egocentrerade och paranoiskt att tro att alla bryr sig så mycket om man vad man har runt handleden? Ingen av oss är universums mittpunkt :)

Nu har denna tråd legat länge på förstasidan.. Har själv tänkt mer i banorna att det är ganska egocentrerade och paranoiskt att tro att alla bryr sig så mycket om man vad man har runt handleden? Ingen av oss är universums mittpunkt :)
Precis, folk bryr sig inte vad du har för en klocka, men de hittar gärna en detalj hos dig som de kan utnyttja för att få utlopp för sina uppbyggda frustrationer och negativa energier.

Jag skäms inte för mig, död åt jante! :D
B2455534-9480-4C2E-A3E9-9055F42423A1.jpeg

Stort grattis till dig och alla andra som har det så bra. Var dock medveten om att det är lite av en "personlighetsbubbla". Olika miljöer har olika acceptans för olika avvikelser.

Eller så är det så enkelt att det är "upplevd acceptans" och att du ser saker som inte finns, skapar problem som inte är några problem och i förlängningen får en helt i onödan komplicerad vardag.

Ta på dig din klocka som du jobbat hårt för. Sätt dig i din bil som du jobbat hårt för och åk till ditt jobb och må bra. Folk kommer alltid prata och tycka saker. Men det betyder bara att de önskar de kunde vara lika bekväma som dig. Stick ut från mängden. Va dig själv, och gör det som gör dig glad. Du har köpt en klocka för att bära den. :)

”Dyra skor på jobbet?”
”Dyr kostym på jobbet?”
”Dyra glasögon..”
Osv.
Om du köper en klocka Är det väl självklart att du ska använda den.o_OSärskilt om det reflekterar ett intresse du har. I detta fall låter det mer som att du har köpt klockan av ”fel” orsaker. Du kanske borde göra dig av med den om olika användningstillfällen oroar dig:p
Lycka till!

Själv varvar jag min GMT BLNR, med IWC Portuguese 7 day. Inga billiga klockor men alla mina vänner och kolleger vet att jag brinner för klockor. Huruvida någon är avundsjuk på det vet jag ej men det skulle inte röra mig i ryggen om så var fallet, mest sorgligt för den personen isåfall. Sen håller jag med om att man inte kan skita i helt vad andra tycker men jag tar faktiskt risken och hoppas att folk dömmer mig på vem jag är som person sammanlagt. Med detta sagt så är jag inte en person om alltid bara rakt av kör mitt race och inte bryr mig om hur människor i min närhet uppfattar mig, det vore osmart och jag tror inte man lyckas speciellt väl i samhället med den inställningen. När det gäller Jante så har jag dock en liten egen agenda om att detta är något vi tillsammans måste bekämpa, varför kan mn inte vara glad för någons intresse eller om de lyckats osv. Tycker nog det snarast är personer som känner avundsjuka som bör fundera på om detta är bra beteende eller ej. Mao kör dina klockor och stå för vem du är och vad du tycker om. Tror det blir bra i längden:)

Min tanke är att om folk vet vad du har på armen utan att ta en närstudie så är dom förmodligen klockintresserade och tycker förmodligen bara det är roligt.:angel:

Största risken på mitt förra jobb var inte folks eventuella åsikter utan risken för märken och skador när man var nere och grejade i produktionen.

Och vad skulle det spela för roll menar du? Min poäng är densamma oavsett om jag vänder mig specifikt till dig eller om jag inkluderar övriga i tråden som menar att det är ett problem. Du har ju dessutom själv medgett att du kan vara konspiratorisk/paranoid, så det stärker min poäng att det kan handla om en upplevd acceptans som inte har någon bäring på verkligheten.

Ytterligare så betyder det inte att jag kategoriskt förnekar att det kan finnas situationer då en dyr klocka kan vara negativt för bäraren, lika lite som du kan påstå att det aldrig i något fall kan handla om upplevs acceptans. Men min personliga åsikt är fortfarande att problemet är så pass marginellt att eventuella bryderier över hur man kan tänkas framställa sig själv bidrar till en mer negativ aura än vad ens dyra armbandsur gör.
Du medger själv implicit med ditt resonemang att du lever i en medelklasskadad verklighetsbubbla.

Jag skulle vilja påstå att du är minst semi-utfryst på majoriteten av lågavlönade jobb inom 1 månad med en äkta guldrolex på armen (du skall vid fråga också bekräfta att den är äkta).

Jobbar i bevakningsbranchen, typiskt låglönejobb. Jag bär alltid min Rolex exp II och har aldrig hört någon säga något. Tror knappt någon lägger märke till den. Kanske man är litet försiktig när man talar med nån som dessutom bär batong och handfängsel....

Tycker numera att saker ska användas. Alla mina bekanta och hela min släkt har finkläder ständigt hängande i garderoben, dyrgripar i bankfack och oanvända kristallglas i skåpen. Väntande på speciella tillfällen som sällan eller aldrig kommer. Enda speciella tillfället är precis nu, sorgligt bara att det tog mig femtio år att fatta.

Ja, jag hoppas verkligen att andra ser mig som en "skön snubbe", det hade varit ett riktigt hedersbetyg på hur jag är mot min omgivning.

Det är så oerhört tydligt att du har fått dig ett par rejäla törnar beroende på hur du röstar, det har framkommit i så många trådar nu. Som jag har skrivit till dig tidigare och vilket kanske är något du borde fundera på att ta till dig, är att folk inte i varje sammanhang vill ha en politisk analys med invandring som förklaringsmodell. Småprat du vet...sånt som man gör på jobbet, i mataffären, med grannen över staketet osv. Då du tycker att man verkligen borde anpassa sig med vilken klocka man har på jobbet eller i skolan för att undvika skitsnack och lägre betyg, (det senare något sorts rekord i paranoia), så kanske tanken då borde ha slagit dig att även diskussionsämnen kan ha en liknande effekt.

Sen så är jag både för gammal och en alldeles för "skön snubbe" för att ta åt mig av dina taffliga försök till härskartekniker :heart: Imponerande däremot att du klarade dig från att skriva något om PK-maffian, hade faktiskt väntat mig att mötas av det så här på morgonkvisten. Du utvecklas ;)

Tja, om man ändå är vaken så är det ju inte jobbigare att diskutera 03.30 än 12.20 :)
Haha, sant :hilarious:

Herregud.. många som är fast i jante träsket i denna tråden!
Jag lägger inte 2 sekunder på att bry mig vad folk tycker om mitt val av klocka..

Ungefär som att skämmas på badhuset för att man har för stor k*k. - Men jag gissar att det inte är ett problem för folket här som känner att dom måste smyga med sitt klockintresse för att dom bryr sig för mycket vad andra tycker. :woot:

En del kolleger känner till mitt klockintresse och särskilt en (ej intresserad) skämtar gärna om:
”..med min Apple-watch kan man göra det här, visar din bara tid och datum?”

Jag har inte allt för dyra klockor, men jämför man med äpplena på kontoret så är mina i en annan liga.
Intresset skyltar jag inte med, men döljer det heller inte.

Hos oss är det ganska neutrala när det gäller ens klockor, men tidigare jobb har man inte vågat bära en av sina klockor då folk talat rätt upp i ansiktet om det är idioter endast som köper dyrare klockor... Allting varierar är min uppfattning.

På förra jobbet hade min platschef två Patek, ett gäng Rollar och en Raymond Weil Nabucco som beater. På nuvarande jobbet brukar nån av kollegorna fråga vilken klocka jag har, när jag visar dagens klocka blir det ett ohhh, oavset om det är expyn eller Atlantic! :)

Jag bär alla mina klockor på jobbet.

Nu har jag inga (enligt forumet) dyra klockor. De flesta jag har kostar under 10k. Ingen förutom 2st som är intresserade brukar notera vad jag har på armen för dagen. Men det blev faktiskt uppmärksammat när jag köpte min DJ.

Oväntat många noterade det. En kollega satt bredvid mig ett tag och tog den faktiskt på spännet då han kände igen kronan. Vilket kändes lite kul då min modell är rätt anonym ändå.

Vi är väldigt frispråkiga på jobbet men kan tänka mig att det inte är så på alla arbetsplatser.

Jag väljer aktivt klocka beroende på vad som jag vet ska ske på jobbet. Vet jag t.ex. att jag har en dag med mycket spring i verkstaden väljer jag inte min DJ av den anledningen att det känns onödigt att utsätta den för vissa saker. Men har jag den på armen för dagen och någonting dyker upp så får den oftast hänga med ändå.

DJ i frågan
IMG_20181019_075530-01.jpeg

Gäller bara att köpa skruttiga dyra ur.
71413E96-F107-4900-B141-601CE3DF5EE3.jpeg
Har inte riktigt hittat/haft råd att köpa nåt dyrt skruttigt ur än, hoppas innerligt (och vet!) att du respekterar mig för de billiga och dyrt nyservade gamla plexiklockor jag älskar och faktiskt använder!
Jag brukar försöka anpassa ur efter omständigheterna på arbetsstället. Ska jag vara på en myr eller vid ett vattendrag tar jag inte pappas gamla Certina tex!

Tillbaka
Topp