• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyr klocka

Marckus

Panerai
Hej kamrater,
Efter en diskussion med icke KS-are tänkte jag att det vore kul att höra era tankar om ämnet...
Utan att gå för djupt, hur känner ni spontant för definitionen av "dyr" i klocksammanhang?
God söndag
Vänligast
Marcus
 

Mr Chance

Kalmar
Hm, intressant frågeställning. Först kan jag konstatera att dyr och "kostar mycket pengar" inte är samma sak för mig. Det är helt enkelt så att klockor jag inte vill ha är dyra men klockor jag vill ha "kostar mycket pengar". Ett exempel:

En vintage sub för 45k "kostar mycket pengar" medan en Omega/Breitling/Guldis/Hublot/Millgaus/etc för 45k är dyr.

Imho.
 

JayJay

Rolex
Har avhandlats förr. Tror ministern dömde av att gränsen går vid 50k
För egen del tycker jag det handlar väldigt mkt om vilka förutsättningar man har. Typ förmögenhet, förvärvsinkomst och utgifter (storlek såväl som typ).
 

Apansson

Torpare
Egentligen är allt över 5000kr dyrt, för 5000kr får man ju en ganska okej automatisk klocka som fungerar till det mesta.

Med detta sagt så är väl egentligen ingenting dyrt för oss som är intresserade, vi förstår att fina urverk och ett märke med lång historia naturligtvis kostar pengar, samt ädelmetaller/stenar/vad det nu kan vara. Något som jag inte riktigt förstår mig på dock är det som diskuteras i en annan tråd, nämligen komplikationer.

I grund och botten är det ju ett dressur med en komplicerad tavla, men det är ingenting som riktigt syns om man inte tittar nära på uret, när det bara sticker fram under en manschett under en finare tillställning så är det ju inte så många som ser att det är en årskalender och månfas på klockan. Självklart är detta grymt häftiga funktioner och finmekaniska underverk, men här kan man prata om något som är "dyrt".

Ska man lägga 150.000+ på en klocka vill jag hellre att den är från något av de riktigt prestigefyllda märkena som PP, AP eller Vacheron, än att det är en klocka med många komplikationer. Antingen detta, eller en riktigt fin day-date/guldsub/guld-GMT, kanske med lite is på. Smaken är väl som baken, men för mig är Rolex Day-Date den perfekta klockan, och hade jag en halv miljon att pynta på ett ur så skulle det hellre bli en fabriksny DD i platina med is, eller en AP RO i helguld på länk än en superkomplicerad klocka. Nog för att jag är lite ungtupp och gillar det här med "statement watch", jag får väl helt enkelt återkomma och se om jag har en mer vuxen åsikt i frågan om 20 år!

Som ren summa då, ptja, att lägga över 150.000kr på en klocka anses väl som dyrt, då man kan få det mesta roligt begagnat för det priset, fina DD's, guldsubbar, aquanauter, RO's och så vidare. Svammel svammel.
 

MBx

Cartier
Hm, intressant frågeställning. Först kan jag konstatera att dyr och "kostar mycket pengar" inte är samma sak för mig. Det är helt enkelt så att klockor jag inte vill ha är dyra men klockor jag vill ha "kostar mycket pengar". Ett exempel:

En vintage sub för 45k "kostar mycket pengar" medan en Omega/Breitling/Guldis/Hublot/Millgaus/etc för 45k är dyr.

Imho.

Håller med om din beskrivning av "dyr" och "kostar mycket pengar" och att det inte är samma sak.

"Dyrt" är väl att man inte tycker det är värt det man får för pengarna - alltså väldigt subjektivt.:)
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Minst 95 % av populationen som helhet tycker att i princip alla klockor på detta forum är tokdyra. De har i allt väsentligt rätt. Vi som hänger här börjar väl kvida när det närmar sig sisådär 60-70-80 lök. Vi är emellertid så långt ifrån normen som det går att komma. Men kul är det!!!!!!! :happyhappy::happyhappy::happyhappy:
 

Compiss

Patek
2-Faktor
En casio g-chock för 2000kr kan jag tycka är DYR.

En rolex 114060 ny för 30000kr tycker jag är superbilligt.

Att säga att en klocka för en viss summa tex 50000kr är en dyr klocka beror väl på vad det är för klocka.
 

Camo00

Patek
Dyrt är relativt till disponibel inkomst, och innebär att Du köpt något för pengar Du egentligen inte har, eller skulle ha till bostad, underhåll eller kvarskatt; så att Du har lite ont i magen och ljuger om kostnaden för Din partner och/eller revisor!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Om du behöver tänka till innan du spenderar, då är det dyrt. Alternativt, om du är typen som inte tänker till före utan spenderar ändå och det blir surt efteråt, då är det dyrt.

Om du är en sådan person som tänker till före och väljer att prioritera bort något viktigare, då är det för dyrt. Om du är den där som inte tänker efter före och senare tvingas sälja, då var det för dyrt.

Vad som är dyrt för mig, behöver inte vara dyrt för dig.

A
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Man kan ju tänka dyr som i "överpris" eller dyr som i "icke prisvärd".



Annars så handlar det väl mest bara om mycket pengar :)


Skickat från min Commodore 64
 
Galet svårt att ge ett generellt svar men för mig beror det mycket på komplikationer och inte minst material. Om jag drar mig till minnes så brukar jag nog känna ungefär som följande.

Intressant klocka under 35 = fynd

Upp till 70 = den magiska gränsen där mycket kul finns

Över 70 = börjar kännas mycket, om det är dyrt eller inte beror ju helt på. Pratar vi guld så är det ju snarare billigt.

150 = tror aldrig jag kommer ens överväga ett köp oavsett klocka och material.

I sammanhanget bör det väl även sägas att mina gränser skjuts varje dag när man ser något härligt...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Konceptet "dyr klocka" är nästa omöjligt att definiera eftersom det är en flytande gräns.
Många strävar "uppåt" allt eftersom man blir intresserad och gränsen för vad man anser som "dyrt" blir flytande.

När jag köpte min första klocka, tyckte jag 3000:- var dyrt, men nu kan jag utan att tveka lägga den summan (eller mer) på bara ett nytt band till en annan klocka!

Begreppet "dyrt" är alltså ett rörligt mål som förflyttar sig med intresse och förutsättningar.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Bara att hålla med de flesta. "Dyrt" handlar dels om individuella förutsättningar, dels om vad man faktiskt får för pengarna och inte minst den egna upplevelsen av det, tycker jag
För att göra en jämförelse: På en Parisweekend käkade vi första kvällen på en rätt pissig turistfälla, 500 spänn för halvseg biff, frites och rödtjut. Andra kvällen på en världsberömd Michelinstjärnad restaurang, där både mat och service var bortom perfekt, en middag jag kommer att minnas resten av mitt liv. Det kostade 6000. Dyrt? Ja, turistfällan var dyr, men lyxrestaurangen kändes prisvärd, rent av billig, i förhållande till den fantastiska upplevelsen. Kan säkert vara likadant med klockor.
 

Sond

Patek
Först är det ju lätt att hålla med om att det beror på klocka och betalningsförutsättingar. Skulle jag spekulera i vad folk i allmänhet tycker så är nog en klocka för 10000 en dyr klocka. Vid ca 50000 går nästa gräns. Tycker mig se en hel del personer i min omgivning som köper Omega AT och de kostar väl ca 40000 nya? Skulle tro att det upplevs som att man då får en bra klocka för ett pris som ligger under den magiska 50000 kr-gränsen.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Dyrt är relativt till den egna ekonomi och doit intresse. Skulle gissa på att över 90% av tillfrågade ute på stan skulle säga att 5000 är allt för dyrt för en klocka. Sedan finns det en del som tycker att överhuvudet betala något för en klocka är för dyrt "finns ju klocka på mobilen"
Personligen så har gränsen för vad jag tycker är dyrt flyttas upp ganska mycket med åren. Min första "riktiga" klocka betalade jag cirka 5000 för (var ca tio år sedan) och då tycket jag det var dyrt men suktade på en Omega SPM som jag tycket var allt för dyr. Medan idag så ser jag inte SPM som dyr. Sedan hjälper det att jag har mycket bättre ekonomi i dag jämfört med för tio år sedan.

Men skulle säga så här angående vad som är dyrt: om din ekonomi blir lidande och du får problem att betala räkningar och sånt så är det för dyrt.
 
Satt en kväll med "normala" människor dvs inga klockfantastet, där dom berättat om en galning som lagt hela sextusen (6000kr) på en klocka och alla tyckte att det var helt sjukt lol själv satt jag med en tio gånger dyrare klocka som sällskapet inte noterade då den inte var av märket Rolex, "normala" folk tror att Rolex är världen bästa/dyraste klocka lol allt är relativt
 

Mangusta

Cartier
Om jag fattar din fråga rätt och vad man upplever att Svensson tycker är en dyr klocka så tror jag att Svensson tycker att en klocka över 15 000 kr är löjligt dyr. För dom som gillar klockor skulle jag gissa på att det börjar bli dyrt när prislappen hamnar över 50 000 kr. Mitt svar är grovt generaliserat för annars blir det för svårt att svara och diskutera. Jag har inte heller tagit hänsyn till att alla har olika förutsättningar gällande sin ekonomi utan som sagt generaliserat grovt för en Svensson utan intresse och en klocknörd.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Allt dyrare än en standard G-shock är dyrt.

Min motivering är: G-shock är troligen den bäst klockan du kan ha sett till funktionalitet. Med andra ord betalar du överpris för alt som är dyrare, särskillt om det är en mekanisk klocka då den är sämre än G-shocken på en klockas huvuduppgift att visa tiden tillförlitligt.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag köpte en ny klocka hos AD i Grekland för väldigt många år sedan. Säljaren sa att Svenskar & Norrmän har de sämsta klockorna " ser ut som en gåvor från cornflakes-paket".
Ligger nog en hel del i det, klockor är nog ingenting som Skandinaver lägger några större slantar på.
Men det finns bevisligen undantag☺
 

Huntsman

Omega
Satt en kväll med "normala" människor dvs inga klockfantastet, där dom berättat om en galning som lagt hela sextusen (6000kr) på en klocka och alla tyckte att det var helt sjukt lol själv satt jag med en tio gånger dyrare klocka som sällskapet inte noterade då den inte var av märket Rolex, "normala" folk tror att Rolex är världen bästa/dyraste klocka lol allt är relativt

Precis, måste väl röra mig i fel kretsar eller något, en ytlig bekant visade stolt sin nya klocka som kostade 8000:-, jag dolde diskret Rolexen & svarade: "Inte illa".;)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Priset är inte det jobbiga, utan försäkringskostnaden. "Bara" en Daytona SS kostar 2200kr/år att försäkra. Vill inte tänka på vad en 116718 eller dylikt kostar. Som en mindre bil.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tror inte det finns ett facit på vad som är dyrt och inte dyrt. Vissa kan köpa en 60K klocka utan större belastning på ekonomin medan andra får kämpa jätte hårt att få ihop 25-30K. Beror lite på ekonomiska och och andra privata angelägenheter.
 

sveol

Cartier
Tja, dyrt för mig är allt jag inte har råd med. Har jag råd = hobby, intresse, klipp, nöje. Just nu är allt över 10k dyrt.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Genta

Cartier
Jag tycker man ska väga in andrahandsvärdet också. Om jag köper en klocka för att ha i cirka 3 år och jag tror att den går att sälja till ungefär samma pris jag köpte den för så blir det inte så dyrt. Du tar en risk att kalkylen inte håller förstås, men med populära modeller av etablerade märken så är risken hanterbar (läs Rolex)
 

Dr Stein

Cartier
Jag tycker man ska väga in andrahandsvärdet också. Om jag köper en klocka för att ha i cirka 3 år och jag tror att den går att sälja till ungefär samma pris jag köpte den för så blir det inte så dyrt. Du tar en risk att kalkylen inte håller förstås, men med populära modeller av etablerade märken så är risken hanterbar (läs Rolex)


Det är ovanstående resonemang som gör att jag inte skäms det minsta för att prata om dyra klockor inför en oförstående omgivning - man har helt enkelt sina pengar på armen istället för på banken. Ser det som ekonomisk buffert - om brist på pengar uppstår kan man helt enkelt sälja klockorna. Därmed är dyra klockor inte dyra. :)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Satt en kväll med "normala" människor dvs inga klockfantastet, där dom berättat om en galning som lagt hela sextusen (6000kr) på en klocka och alla tyckte att det var helt sjukt lol själv satt jag med en tio gånger dyrare klocka som sällskapet inte noterade då den inte var av märket Rolex, "normala" folk tror att Rolex är världen bästa/dyraste klocka lol allt är relativt


Hehe! Skrivit detta förut. Men var på en mindre bjudning och jag nämnde att jag gillar klockor. Svaret jag fick var: "Shit asså en polare la typ 5000 spänn på en klocka nyligen, han är dum i huvudet, vad kostar din klocka då?"

....
 
Topp