• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyra dinkor på avbetalning!

Många visar upp sina nya och dyra klockor som tex ROLEX, Audemars Piguet osv, här på KS och andra forum. Och jag älskar att ni låter oss andra få se dem... :)

Men hur många av dessa "visningar", är klockor som är köpta på avbetalning? Jag tycker att denna frågeställning är högst intressant!
 

ottwon

Omega
Tror i princip inte det förekommer. Eller det kanske det gör, vad vet jag. Varför är det högst intressant?
 

Marckus

Panerai
Aldrig hört talas om någon som köpt klocka på avbetalning
persson.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag köper aldrig saker på avbetalning men jag skulle kunna tänka mig att många lockas av erbjudanden om räntefri betalning när de ska köpa en dyrare klocka. Hoppas dock att de flesta tänker igenom det och i så fall sparar ihop till en klocka själv.

Alla har ju sett lyxfällan..
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Att handla på krita behöver inte vara av ondo! Ska du köpa en dinka för 100k och har pengarna på kontot, kan det vara värt att istället köra på ett räntefritt upplägg och istället investera sina 100k....knicket är att få bättre avkastning på investerat kapital än avgifter på klockan.........sedan är det så att vi skäms inte när vi lassar på med stora bolån och tycker vi är sluga när vi bakar in bilen, båten, vattenskotern och AP:n.......det är lyxkonsumtion om något.....
 

Kson

Patek
2-Faktor
Att handla på krita behöver inte vara av ondo! Ska du köpa en dinka för 100k och har pengarna på kontot, kan det vara värt att istället köra på ett räntefritt upplägg och istället investera sina 100k....knicket är att få bättre avkastning på investerat kapital än avgifter på klockan.........sedan är det så att vi skäms inte när vi lassar på med stora bolån och tycker vi är sluga när vi bakar in bilen, båten, vattenskotern och AP:n.......det är lyxkonsumtion om något.....


Men att ta ett bolån för att kunna köpa en bostadsrätt eller hus kan inte räknas som lyxkonsumtion..
 

Calfen

Panerai
Jag tror det är vanligare med kredit vid köp av klockor i 20-30 tkr klassen. För att sedan betala av på 12 månader typ räntefritt.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Inte funderat så mycket på det, men som Davvan säger så kan det ju åtminstonde i teorin vara rätt smart. Låt säga att man lånat till tex en fin rödsub för 5-10 år sedan. Värdeökningen på klockan hade ju med lätthet ätit upp avgifter och ränta på lånet. Men det är ju lätt att säga idag;)
 

svesam

Rolex
Min personliga åsikt är att om man inte kan betala så ska man inte köpa...
Undantaget är givetvis hus som är lite väl hårt att casha :)

För mig är åtminstone lite av grejen att först måsta spara för att sedan kunna köpa.
Att när som helst kunna köpa vad som helst skulle ta bort det momentet.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker det är en intressant fråga som TS ställer. Av alla personer jag träffat på KS så har jag aldrig hört att någon köpt en klocka med hjälp av avbetalning. Men det kanske är som vissa skriver ovan att det inte är något man pratar om. Men jag vet om att det är flera som har välbetalda jobb och inte behöver ta några lån för att köpa klockor. Sen tror jag att det är summor som inte är omöjliga att spara ihop till, det är ju inte så att folk köper en ny dyr klocka varje vecka eller ens varje månad.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Men att ta ett bolån för att kunna köpa en bostadsrätt eller hus kan inte räknas som lyxkonsumtion..

Inte i teorin, men jag är ganska övertygad om att vi köper/lånar till "lyx" boende också. Inte studentkvarten på 36 kvm....men villan på 240 kvm....vi tokblåser och bygger nytt....äh...in med pool och dubbelgarage också,...blir ju bara 965 pix mer i månaden.....men det är klart.....varför skulle vi inte göra det? Alla vill ju bo fint....vitt och snyggt.....ränteläget tillåter det....bankerna tjänar multum....nya riktlinjer går att kringgå med ballonglån odyl.....vi brakar på till det smäller.......
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Personligen skulle jag inte köpa en klocka på avbetalning. Sparar hellre ett tag tills jag kan köpa det jag vill ha. Blir så mycket roligare då när man väl packar upp klockan.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Måste du låna för lyxkonsumtion (t ex dyra klockor) bör du istället låta bli för då har du inte råd med det.

Att låna till sin bostad är en annan sak då alla behöver någon stans att bo.

Även en bil är för många i detta land en nödvändighet, att då låna till en nyare och lite mer tillförlitlig bil kan inte ses som lyxkonsumtion. När det gäller bil finns dessutom alternativet att leasa.

Det finns ett undantag enligt mig när det gäller att ta lyxvaror på avbetalning/lån och det är (som någon tidigare nämnt) om man har bundet kapital eller likvida medel som genererar mer avkastning än räntekostnaderna för avbetalningen på t ex en lyxklocka.
 

MBx

Cartier
Först köper man grejen, sedan finansierar man det och slutligen ska man hitta ett användningsområde för prylen.;)

Klockor köper man i första hand för att de visar tiden.:blackeye: I andra hand för ett intresse och/eller som statusmarkör.

Många köper och säljer klockor och byter upp sig under en längre tid, dvs. sparandet ligger i klockan.:) Dock kan jag tänka mig att flera klockor och andra "lyxkonsumtionsvaror" köps med bostaden som indirekt säkerhet men inte med SMS-lån för den som inte har pengarna impulsköper inte en klocka. Tror jag.:)

Personligen skulle jag inte köpa en klocka med lånade pengar.:stop:
 

Garmon

Breitling
jag håller med, förutom bostad så är det cash up front som gäller vad man än köper. har man inga pengar har man heller inte råd, så enkelt är det.
just bostad är en annan femma då priserna är så sjuka nuförtiden och inte många har ett par miljoner som ligger och samlar dam i madrassen..
har dock en polare som jobbar på bank med just belåningar och enligt honom är det inte helt ovanligt att folk vill låna 20-30 tusen till hög ränta för att köpa en klocka etc.. kan tänka mig att det inte är helt ovanligt med alla sms lån mm som finns lättillgängligt..
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Inte i teorin, men jag är ganska övertygad om att vi köper/lånar till "lyx" boende också. Inte studentkvarten på 36 kvm....men villan på 240 kvm....vi tokblåser och bygger nytt....äh...in med pool och dubbelgarage också,...blir ju bara 965 pix mer i månaden.....men det är klart.....varför skulle vi inte göra det? Alla vill ju bo fint....vitt och snyggt.....ränteläget tillåter det....bankerna tjänar multum....nya riktlinjer går att kringgå med ballonglån odyl.....vi brakar på till det smäller.......

Vad är ballonglån?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hur man väljer att finansiera sina köp är väl upp till var och en? Att dra tex ett Mastercard vid köp är ju att låna av sig själv på sätt o vis. Just detta är mycket vanligt och kortköp såsom American express, Mastercard etc har ökat väldigt mycket. En av mina anställda har tidigare jobbat på ett kreditinstitut och han menar att detta är tyvärr en stor fälla för många. Jag har själv väldigt hög kredit på mina kort men det innebär ju inte att jag nödvändigtvis har pengarna. Många hajar inte detta och tyvärr hjälper bankerna till att sätta många i skuld eftersom de tjänar pengar på det. Ni som har olika kreditkort har säker fått hem i brevlådan lockande erbjudanden om att öka era limits osv. Sunt bör väl ändå vara att har man inte råd att spara har man inte råd att låna.
 
Precis när jag fått min första anställning 1998 så åkte jag till Elgiganten och "köpte" en 32" widescreen platt "tjocktv" för 16900:-

Fy fan, höll på att kräkas på den där avin som damp ner i lådan vara månad.

Sedan dess har jag inte tagit en ända pryl på avbetalning. Bortsett från lägenhetslån.

Jag tycker inte det är fel att ta något på avbetalning, men det är inte min grej :)




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Precis när jag fått min första anställning 1998 så åkte jag till Elgiganten och "köpte" en 32" widescreen platt "tjocktv" för 16900:-

Fy fan, höll på att kräkas på den där avin som damp ner i lådan vara månad.

Sedan dess har jag inte tagit en ända pryl på avbetalning. Bortsett från lägenhetslån.

Jag tycker inte det är fel att ta något på avbetalning, men det är inte min grej :)




Sent from my iPhone using Tapatalk

Fy satan ja, gjorde samma sak när jag pluggade på Universitetet. :wtf:
 
Topp